Tuesday, July 1, 2008

Lucu pun ada..marah pun ada ...nak nangis pun ada..

Hakikatnya itulah kehidupan. Bila pagi-pagi rumah sewa kecoh sebab kena baling dengan telur...sehari lepas semua banner hilang tinggal satu je..banner tu untuk menyambut adik-adik USM yang baru mendaftar masuk sebagai USM student, tak tahu perasaan macam mana yang seharusnya diluahkan..nak marah.. nangis.. tergelak..lucu..entahlah. Tapi yang pasti tak perlulah marah..hadapinya dengan tenang dan profesional. Apa pun biarkanlah perasaan tersebut berlalu.

Asam garam bila menjadi seorang pejuang ..sudah tentu mehnah dan tribulasinya banyak. Hakikatnya apabila kita berada di luar kampus nanti cabarannya lebih besar. Kalau sekarang kita terima surat ugutan, rumah kena baling batu berserta dengannya terdapat surat layang, dan sekarang kena baling dengan telur, tapi apabila berada di dunia luar mungkin barang yang dibaling lebih mendatangkan bahaya bukan sahaja kepada diri kita tetapi kepada pasangan dan anak-anak kita yang tidak langsung terlibat dalam percaturan tersebut.



Saya menulis berdasarkan pengalaman seorang ustaz yang pernah menjadi calon pada Pilihan Raya Umun ke-11. Pada ketika itu ustaz kata dia dan keluarga terpaksa berpindah buat sementara waktu ke rumah kawannya kerana rumahnya disimbah asid. Emm...sedih, memang sedih tapi sebagai seorang yang benar-benar ingin menegakkan Islam sedah tentu hamparannya tidak direntangi dengan permaidani merah. Bak kata Dato' Seri Anwar Ibrahim "Jika takut pada resiko jangan bicara soal perjuangan"

Bahkan satu cabaran untuk kita membalas untuk setiap perbuatan buruk dengan perbuatan yang baik. Tapi cubalah..memang susah..tapi nak masuk syurga pun susah so kena lah susah..sikit je tak banyak pun susahnya.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...