Tuesday, July 15, 2008

Adakah Kita Diantara Buih Itu?

Lebih 1400 tahun dahulu Rasulullah S.A.W pernah bersabda yang bermaksud
Daripada Tsauban r.a berkata : Rasulullah S.A.W pernah bersabda “Hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka”. Maka salah seorang sahabat bertanya, “Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?” Nabi S.A.W menjawab, “Bahkan kamu pada ketika itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir, dan Allah mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati-hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit ‘wahan’ “. Salah seorang sahabat bertanya : “Apakah wahan itu hai Rasulullah?”. Berkata Rasulullah “Cintakan dunia dan takutkan mati”.

Rasulullah mulakan sabdanya dengan menyatakan “Hampir tiba suatu masa….” Tanpa kita sedari, inilah masa ataupu zaman yang Rasulullah S.A.W maksudkan.


Kita hidup dalam keadaan kita sentiasa bergembira, kita kumpul harta dunia sebanyak mungkin yang terdaya oleh kita, kita ketawa… kita bergembira seolah-olah kita tidak akan mati.

Tanpa kita sedari, ajal kita semakin tiba. Usia kita semakin pendek. Perkara yang pasti, kita tidak tahu sama ada usia yang kita habiskan adakah benar-benar berbaloi untuk kita ataupun sebaliknya. Moga-moga dengan usia yang masih berbaki ini ia menjadi pecutan terakhir untuk mendekatiNya.

"Jangan jadi buih, tapi jadilah air" terngiang-ngiang kata-kata seorang sahabat, nasihat yang berguna untuk kita semua melangkah mengharungi hidup yang tidak pasti dimana letak pengujungnya. "Jadilah air kerana air kalaupun ia tidak mampu mengalir, ia akan meresap ke dalam tanah dan akhirnya akan terus mengalir. Tapi jangan jadi buih kerana walaupun cantik ia akan pecah bahkan tidak mampu memberi manfaat lepada sesiapa"

Mukmin yang paling baik ialah yang mampu memberi manfaat kepada orang lain. Berilah sesuatu selagi mana kita mampu memberi, sampikanlah sesuatu selagi mana kita mampu menyampaikan. Berilah andai kata kita mempunyai harta, sampaikanlah anadi kata kita punyai ilmu. Moga-moga dengan kita memberi dan menyampaikan, kita akan jadi air tidak jadi buih.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...