Saturday, July 5, 2008

Bicara Hati

Sama ada mahu ataupun tidak mahu dalam hidup kita ini akan lahir satu perasaan yang kita tidak pinta pun ia lahir. Tapi tulah sebenarnya perasaan yang Allah kurniakan untuk hambaNya…inginkan supaya disayangi dan ingin menyayangi…tapi bukan yang tu saya nak cerita. Perkara tu akan hadir sendiri bila dah sampai waktunya nanti…Cuma saya minta jangan takut untuk berhadapan dengannya…sama ada suka ataupun tidak hadapilah dengan profesional. Kalau tak suka hadapainya dengan baik begitu juga sebaliknya, juga perlu hadapi dengan baik. Tiada sesiapa pun yang dapat membantu atau cakap, bagaimana untuk menghadapinya… segalanya terpulang kepada individu itu sendiri.. mengikut kebijaksanaannya…

Bagi saya sama ada kita suka ataupun tidak, sebenarnya dugaan yang kita terima sama sahaja. Kalau kita suka, macam mana nak handle supaya perkara yang Allah redha tidak menjadi perkara yang Allah murka… dalam kita berhubung dengan dia sama ada secara direct ataupun tidak, berhadapan dengan masyarakat sekeliling supaya perkara yang sedang kita hadapa tidak menjadi fitnah, dan macam-macam lagi.


Kalau kita tak suka pula..dugaannya lebih kurang sama…

Sebenarnya bagi saya setiap perbuatan, kelakuan kita…kita boleh minta fatwa daripada akal kita sama ada perkara tersebut baik ataupun sebaliknya. Kalau kita rasa tidak sedap hati, jadi tidak perlulah teruskan perkara yang sedang kita lakukan…

Ust Syed Nazir yang mengajar Bahasa Arab Tinggi semasa saya di tingkatan 6, ada memberi nasihat kepada kami pelajar muslimat di Tingkatan 6 Usuluddin satu ketika dahulu…ustaz cakap jangan percaya pada lelaki hatta diri ustaz sekalipun…ayah sendiri pun sekarang kita tidak boleh percaya, ustaz cakap tidak boleh percaya..Cuma kita boleh percaya pada suami kita sendiri.. jadi hati-hatilah dalam berkawan dengan insan yang bernama lelaki.

Memang susah untuk menjaga ikhtilat tetapi percayalah kita semua mampu melakukannya.... Allah pun ada berfirman, Dia tidak akan bebani seseorang tu kalau individu tersebut tidak mampu... pilihlah kawan yang baik..kerana kawan yang baik akan beri manfaat kepada kita bukan sahaja di dunia tetapi sehingga ke akhirat..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...