Saturday, July 26, 2008

Hak Asasi Manusia VS Hak Allah Sebagai Pencipta

'Sesungguhnya ramai manusia yang bijak pandai tetapi tidak ramai yang berakal'. Ungkapan tersebut saya petik daripada kata-kata seorang sahabat saya sewaktu kami menghabiskan masa lapang satu ketika dahulu. Pada mulanya saya tidak mengendahkan perkara yang dituturkan olehnya. Tetapi perkataan tersebut sejak akhir-akhir ini sering bermain di dalam kotak fikiran saya.

Moga-moga kita tidak tergolong dalam golongan orang yang Allah anugerahkan akal tetapi kita tidak menggunakan akal tersebut sebagai mana yang Allah anugerakkan. Kita cerdik tapi kita gunakan kecerdikan kita untuk menindas orang yang lain yang tidak secerdik kita, kita berharta tapi kita gunakan kekayaan kita untuk kepentingan diri kita tanpa kita mengindahkan hak individu lain yang turut sama mempunyai hak pada harta tersebut dan pelbagai lagi fenomena yang berlaku kini.
Kecerdikan, kepintaran, kepandaiaan kadang kala digunakan untuk mempersoalkan syariat yang diturunkan oleh Allah S.W.T kepada kita selaku hambanya. Contoh yang paling mudah, terdapat golongan yang dinamakan Sisters In Islam (SIS) mengatakan bahawa syariat Allah itu tidak adil dan berat sebelah kepada golongan lelaki. Jadi mereka cuba menuntut hak yang kononnya bertujuan supaya hak wanita turut terbela sepertimana kaum lelaki.
Inilah yang dikatakan golongan yang cerdik pandai tetapi tidak berakal. Allah kurnikan akal untuk manusia berfikir tetapi manusia menggunakan akal untuk membantah atas alasan hak asasi manusia yang telah tercemar akibat syariat Islam. Maka tidak hairanlah lahir golongan seperti Zainah Anuar dan Amina Wadud.
Terlalu banyak mempersoalkan hukum-hakam Allah boleh menyebabkan kita tersasar daripada landasannya. Sehingga kita lupa bahawa Allah S.W.T adalah pencipta kita sedangkan kita hanyalah bahan yang dicipta. Harus kita ingat, dalam seribu soalan yang kita utarakan, mungkin hanya satu sahaja yang mampu dijawab oleh kita. Kerana pengetahuan Allah S.W.T tidak terbatas berbanding kita.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...