Wednesday, July 2, 2008

E-mel: Pandangan Masyarakat Kampus Tentang Isu PTPTN


Pasca PRU12 telah menyebabkan semakin ramai individu mempunyai blognya sendiri. Semuanya mempunyai tujuan masing-masing. Terpulanglah kepada anda semua untuk mencorak blog tersebut. Nasihat saya jadikanlah blog tersebut sebagi medan untuk menyampaikan dakwah dan alangkah manisnya sekiranya blog tersebut menjadi satu medan tarbiyyah kepada pengunjung blog kita. Bahkan lagi manis sekiranya blog yang kita miliki menjadi sumber inspirasi dan teman dikala pembaca dalam kesulitan, yang akhirnya dia menjadikan blog kita bukan untuk kali pertama dan kali terakhir untuk dibaca.

Harus kita ingat yang membaca blog atau webside kita ada pelbagai latar belakang, agama yang berlainan, fahaman politik yang berlainan, malah ada juga yang sedang mencari identitinya melalui blog atau webside yang kita tulis. Tambahan pula, sekiranya kita menulis dalam blog berunsur keagamaan dan organisai yang dikenali, sudah tentu penggunjungnya ramai. Nasihat saya, syumulkanlah isu yang sedang kita tulis itu supaya mereka semakin mengenali keindahan dan kecantikan Islam itu.

Saya ingin berkongsi pengalaman menulis Yahoo Group, supaya kita dapat mengenali kategori pembaca yang turut membaca blog ataupun laman web yang kita miliki. Saya sertakan e-mail yang telah ditulis oleh masyarakat kampus kepada saya dalam School's Yahoo Group. Semoga ianya menjadi panduan yang berguna kepada anda semua dan Islam itu sentiasa kita daulatkannya.

************************************************************************************

(e-mail daripada seorang pegawai kerajaan yang menuntut di USM)

SALAM PERPADUAN...

Sebagai seorang pemerhati dan individu yang tidak menyokong mana - mana pihak, saya ingin membuat komen bukan tentang isu boikot memboikot tetapi perihal salah menyalahkan satu pihak oleh satu pihak yang lain.

Perkara ini bukanlah baru kerana ianya telah lama berlaku bukan sahaja di USM malahan hampir ke semua IPT antara pihak yang menggelarkan PRO MAHASISWA DAN PRO ASPIRASI. Lihatlah halaman web mahupun blog Pro ASPIRASI DAN PRO MAHASISWA yang ada. Masing - masing menghentam satu sama lain. Bayangkanlah apa pandangan masyarakat umum terhadap mahasiswa di IPT. Perkara tersebut perlulah dihentikan dengan serta merta kerana ianya tidak membawa manfaat kepada mana - mana pihak sedangkan isu sebenarnya tidak ditangani apatah lagi diselesaikan. Sebagai contoh semasa saya mengikuti diskusi yang bertajuk " Mahasiswa Tidak Bersyukur" baru - baru ini, kelihatan dua puhak saling berbalas - balas hujah sedangkan isu yang diutarakan oleh panel tidak diselesaikan. Bila wakil kumpulan A bangun membawa hujah, wakil kumpulan B juga bangun membawa hujah secara bergilir seolah - olah AKUlah yang berAUTORITI dan AKU la yang BENAR.

Bila ahli panel menjelaskan pinjaman PTPTN berunsurkan riba, ahli panel kumpulan A mengatakan bahawa pinjaman PTPTN tidak riba kerana ianya adalah yuran pengurusan dan seorang panel kumpulan B mengatakan ianya riba. Persoalannya, adakah perkara tersebut selesai..... . TIDAK JUGA. Jelas menunjukan terdapat dua kumpulan yang masing - masing menyokong kumpulan masing - masing. Apakah isu RIBA yang membelenggu mahasiswa tadi selesai..... Isu riba tadi masih tidak selesai sehinggalah masing - masing bergraduasi. Mahasiswa juga tiada pilihan selain daripada bergelumang dengan isu DOSA riba tadi.

Bagi mereka yang tidak berniat menyertai sektor kerajaan mereka masih mempunyai pilihan untuk tidak membayar bahagian yang dikatakan RIBA tersebut tetapi bagi mereka yang berhasrat untuk makan gaji terutamanya dalam sektor kerajaan secara AUTOMATIK potongan gaji dilakukan. Jadi, riba atau tidak, mahasiswa tiada pilihan. Masalah masih tidak selesai sehinggalah kita keluar ke dalam masyarakat dan mendendangkan isu yang sama dalam masyarakat. Bila kita kata kumpulan ini direkrut oleh kumpulan politik tertentu, cepat - cepat kita menafikan dan kita mengatakan kumpulan itu juga direkrut oleh kumpulan politik. Perbuatan salah menyalah tersebut tidak akan berakhir malahan diwarisi dari generasi ke generasi.

Pengambilan 2008/2009 akan datang masih wujud dua kumpulan mahasiswa yang bertarung ideologi yang tidak berkesudahan. Mengapa tidak kumpulan mahasiswa mempunyai satu TRADEMARK tersendiri tanpa dibayangi oleh mana - mana pihak. Jika tingkahlaku mahasiswa dengan bukan mahasiswa tidak berbeza, bagaimanakah masyarakat mampu membezakan golongan yang mengelarkan diri mereka CERDIK PANDAI ( SISWAZAH) dengan lulusan PMR Sekolah Menengah Air Putih Kemaman ataupun penduduk kampung di Lurah Bilut , Pahang. Tidak bolehkah isu mahasiswa dan masyarakat diselesaikan tanpa mengambil kira kita dari kumpulan A atau B.

Pemerhatian saya selama 3 tahun di USM menunjukan tidak ada perbezaan langsung antara golongan yang mendakwa PMI mahupun Aspirasi. Masing - masing mempunyai ego masing - masing. Yang pasti, kedua - dua pihak perlu memikul amanah masyarakat sebagai seorang warga yang berpendidikan. Adakah suatu yang mustahil untuk mahasiswa BERSATU dibawah rasa tanggungjawab dan amanah yang kita pikul. Jesteru itu, sebagai sebahagian daripada masyarakat, saya pohon agar golongan mahasiswa tidak lagi dilabel sebagai PRO A mahupun PRO B mahupun melabelkan diri (sukarela menjadi) sebagai jurucakap kumpulan A dan kumpulan B di universiti. Sampai bila masyarakat MELAYU /ISLAM perlu menyambung perbalahan antara UMNO, PAS dan KeADILAN yang tidak berkesudahan dan itulah salah satu jawapan mengapa masyarakat ISLAM sentiasa dicemuh di mata dunia. Kalau bukan masyarakat bukan ISLAM yang mencemuh, kita sendiri yang mencemuh ....... KAN? Kita semua bersalah.

Pohon kemaafan sekiranya menyinggung mana - mana pihak.
Selamat Datang ke Komuniti
Terima Kasih

*************************************************************************************

(e-mail daripada rakan sekuliah)

saya amat bersetuju dgn pandangan saudara .... mengenai isu PRO A & PRO B tersebut. dalam hal ini utk apa kita bertegang lidah mengenai suatu perkara yg kita tidak mampu mengubah apa-apa pendirian AUTORITI, jika kita sebagai mahasiswa mahukan suara kita didengar maka kita sendiri perlu bersatu untuk mempertahankan nasib kita mengenai isu riba atau bukan riba. jika difikir dgn waras, sepatutnya faedah yg akan dikenakan keatas PTPTN tersebut perlu dihapuskan kerana berdasarkan sistem demokrasi kita menggunakan kepercayaan bahawa 'dari rakyat utk rakyat'.

oleh itu, kita sebagai mahasiswa terutama yg mewakili suara mahasiswa perlu lah bertanyakan pendapat mahasiswa lain mengenai isu riba ini bukan hanya membawa suara pihak-pihak di luar taraf mahasiswa! menganai konflik yg wujud diantara dua pihak iaitu PMI & ASPIRASI pula, perlulah dihentikan segera, mengapa perlu mewujudkan jurang perpecahan diantara kita mahasiswa?apa yg kita dapat kesan dr pertelingkahan itu? jika kedua-dua pihak ini bergabung saya pasti, USM & masyarakat melayu kita akan mencapai kegemilangan, kecemerlangan dan terbilang! perbezaan yg wujud diantara kita akan mewujudkan suatu kekuatan alami jika kita sama2 tahu menghargai sesama kita, bukan akan melemahkan kita & menyebabkan ketirisan ketuanan bakal pemimpin melayu!

HAYATILAH PEPATAH MELAYU INI
bumi kelikir, langit temberang,
tak baik-baik fikir, jadi hamba orang...

*******************************************************************
(balasan e-mail daripada saya)


Assalamualaikum w.b.t

Saya tidak berasa terkejut atas hujah-hujah yang diberikan terhadap isu PTPTN, pro-mahasiswa, Aspirasi, PMI dan surat-surat atau artikel-artilel di dalam akhbar. Sebab itu semua dikatakan sebagai lumrah dalam perjuangan. Kita mempertahankan hujah kita dalam alam maya. Tetapi di kampus-kampus lain malah di USM sendiri, tayar kereta dan motor mereka dipancitkan, bilik mereka (pro-mahasiswa da PMI) diselongkar dan mak dan ayah diugut dengan mengatakan anak mereka akan dibuang daripada universiti, PTPTN dan biasiswa mereka akan ditarik, surat layang, diugut sama ada secara bersua muka atau melalui handset...banyak lagilah kalau nak cerita, semuanya perkara yang telah mereka lalui...semuanya telah menjadi asam garam dalam hidup mereka.

Persoalan yang saya ingin timbulkan sekarang, mengapa terus wujud golongan yang dikatakan pembangkang atau nama lain yang seangkatan dengannya? Jawapannya sebab mereka ingin mempertahankan akidah kita...Islam kita. Tidak lebih ataupun kurang. Persoalan PTPTN misalnya, sebenarnya jumlah peratus pembayaran kadar faedah adalah berjumlah 7% kemudian disebabkan desakan pihak pro-mahasiswa pada akhir 1990an yang pada ketika itu menguasai seluruh kampus di Malaysia, mereka menghantar memorendum-memorendum dan sering turun naik berjumpa Perdana Menteri, Menteri Pendidikan, canselor-canselor dan ramai lagi individu lain akhirnya berjaya mengurangkan jumlah kadar faedah daripada 7% kepada 4%. Kemudian ia berkurang daripada 4% kepada 3% pada. Walaupun pada ketika itu PMI dan pro-mahasiswa pada ketika itu semakin lemah akibat pindaan AUKU yang berlaku lebih kurang pada tahun 1998-2000. Saya percaya tidak ramai yang mengetahui sejarah perjalanan kadar faedah PTPTN yang saya ceritakan sebentar tadi. Bahkan kini saya mendapat maklumat yang ia akan diturnkan kepada 1.5%

Tentu ramai yang tertanya-tanya apakah kaitan akidah dengan faedah atau riba PTPTN? Sebelum itu saya ingin mengemukakan dalil-dalil daripada al-Quran dan al-Hadis mengenai riba. Hadis daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda "Riba mempunyai 70 bahagian dan bahagian yang paling kurang atau rendah adalah bersamaan dengan seorang yang melakukan zina dengan ibunya sendiri" Hadis seterusnya daripada Abdullah Ibn Hanzalah bahawa Rasulullah s.a.w bersabda "Sedirham riba yang diterima di mana si penerimanya mengetahui bahawa itu adalah riba adalah lebih keji daripada melakukan 36 kali penzinaan" Firman Allah s.w.t dalam Al-Quran yang bermaksud "...dan Allah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba" Terdapat banyak lagi dalil mengenai pengharaman riba. Saya hanya kemukakan sebahagian kecil sahaja dalil mengenai hal tersebut.

Aqidah merupakan perkara dasar yang harus kita titik beratkan dalam kehidupan kita sebagi seorang muslim. Terdapat 20 perkara yang boleh menyebabkan syahadah kita terbatal. 20 perkara tersebut ialah
  1. Bertakwa dan bergantung kepada selain daripada Allah.
  2. Mengingkari nikmat Allah, sama ada nikmat yang dapat dilihat ataupun tidak, mudah difikirkan atau memerlukan penelitian khusus
  3. Bekerja atau berkhidmat dengan tujuan selain daripada Allah
  4. Membuat undang-undang menurut kemahuan manusia, bukan menurut kehendak dan ketentuan yang telah digariskan oleh Allah
  5. Mentaati selain daripada Allah tanpa keredhaanNya
  6. Menjalankan hukum selain daripada hukum Allah atau tidak menggunakan hukum Allah sebagai rujukan dalam semua masalah
  7. Tidak beriman kepada salah satu daripada ajaran Islam atau keseluruhannya
  8. Menyintai dunia lebih daripada akhirat
  9. Menghina salah satu daripada ajaran Al-Quran arau sunnah, mempersendakan orang-orang alim atau orang-orang yang memperjuangkan Islam atau memperolok-olokkan hukum-hukum Allah
  10. Menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah dan menghalalkan apa yang dihalalkan oleh Allah
  11. Tidak beriman sepenuhnya kepada sumber hukum iaitu Al-Quran dan sunnah
  12. Mengangkat orang-orang kafir dan munafik sebagai pemimpin serta tidak menyintai orang-orang Islam dan mukmin
  13. Tidak beradab dalam bergaul dengan Rasulullah s.a.w
  14. Rasa takut dan lemah hati dalam menegakkan tauhid dan merasa senang dan terbuka di dalam menegakkan syirik
  15. Menyatakan bahawa Al-Quran terdapat pertentangan antara ayat yang zahir dengan isi yang terkandung di dalamnya,
  16. Tidak mengetahui makrifat Allah dengan pengenalan yang benar dan jelas, serta mengingkari nama-namaNya
  17. Tidak mengetahui Rasulullah secara benar atau menafikan adanya sifat-sifat yang terpuji tersebut, atau tidak meyakini bahawa Rasulullah s.a.w adalah contoh tauladan yang baik bagi seluruh umat manusia.
  18. Mengkhafirkan orang yang mengucap dua kalimah syahadah, tidak mahu mengkafirkan orang yang telah ingkar syahadah dan tidak menghalalkan perang dengan mereka.
  19. Mengerjakan sesuatu ibadah bukan kerana Allah, seperti menyembelih bukan kerana Allah, sujud dan rukuk bukan kerana Allah.
  20. Berperasaan riya'
Daripada 20 perkara tersebut, saya hanya akan menyentuh perkara yang ke-10 iaitu menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah dan menghalalkan apa yang dihalalkan oleh Allah. Umum telah mengetahui bahawa faedah PTPTN adalah riba' dan umum juga telah mengetahui riba adalah haram. Melalui hadis yang telah saya kemukakan tadi, Rasulullah telah bersabda jika kita mengetahui sesuatu perkara itu adalah riba, dosanya adalah lebih keji daripada melakukan 36 kali penzinaan. Hukum berzina adalah rejam sampai mati atau 100 kali sebatan, tapi kalau dah 36 kali ganda macam mana pula? Yang tu baru sedirham...riba' PTPTN kalau tak silap saya jika dihitung melebihi RM10 000 sekiranya peratus yang dikenakan 3%. Jadi fikir-fikirkanlah...Mengikut hadis, yang tu adalah perumpamaan hukuman yang bakal kita terima kalau kita terima riba' tersebut, tetapi menurut perbahasan ulama yang mengatakan terdapat 20 perkara yang membatalkan syahadah tadi sudah tentu syahadah kita telah gugur sebab kita meredhai riba tersebut kerana kita tidak berautoriti.

Sebenarnya semua orang berautoriti. Sebab kita adalah khalifah di muka bumi. Allah telah menyatakan di dalam Al-Quran bahawa Dia ingin menjadikah khalifah di muka bumi bagi mengurus dan mentadbir bumi dengan baik dan saksama. ("...sesungguhnya Aku ingin jadikan di atas muka bumi khalifah...") semua manusia berautoriti terpulang kepada dia sama ada untuk menjadikan autoriti yang dimilikinya benar-benar berguna ataupun sebaliknya. Daripada Abi Said Al-Khudri r.a berkata " Aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda "Barang siapa di antara kamu melihat kemungkaran, maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangan (kuasa). Jika sekiranya dia tidak berkuasa, maka hendaklah dia mengubah dengan lidah. Jika sekiranya tidak berkuasa juga, maka hendaklah dia mengubahnya denga hati. Dan demikian itu (mengubah dengan hati) adalah selemah-lemah iman" Riwayat Muslim

Semua orang berkuasa untuk mencegah kemungkaran sama ada dengan kuasa yang dia miliki, dengan kata-kata ataupun yang paling malang hanya mampu menegur melalui hatinya. Tapi kita semua kena ingat selemah-lemah iman akan dicampakkan oleh Allah ke dalam api neraka selama 70 000 atau 7000 tahun. Maaflah saya tak ingat tempoh sebenar. Tetapi sehari di akhiran bersaman 1000 tahun di dunia, Katakan kita ambil jumlah yang paling kecil iaitu 7000 tahun berada di dalam neraka bagi orang yang memiliki iman yang lemah. Ini bermakna kita akan tinggal di neraka 25 555 000 000 hari (7000 tahun akhirat X 365 hari dunia untuk setahun dunia X 1000 tahun dunia) yang saya kira tu dalam hari tapi kalau nak sikitkan jumlah nombor tu kiralah dalam tahun.

Sekarang kita berbalik kembali kepada pro-mahasiswa dan PMI. Bagi saya sekurang-kurangnya mereka menggunakan kuasa yang mereka ada untuk menegakkan yang mana yang hak dan yang mana yang bathil. Walaupun ada yang berpendapat mereka tidak akan berjaya menyelesaikan masalah riba' PTPTN tersebut tepai sekurang-kurangnya jika Allah tanya mereka apa yang mereka lakukan untuk mencegah perkara haram yang telah membelenggu mereka dan kita semua, sekurang-kurangnya mereka telah ada jawapaun untuk soalan tersebut. Lagi satu, mereka tidak meletakkan diri mereka dalam golongan selemah-lemah iman.Kalau Allah tanya kita, agak-agak nak jawab apa ye? Mungkin ada yang akan berkata "cakap senanglah...cuba buat" Memang cakap tu senang sebab tu Allah s.w.t telah menurunkan surah as-Saff ayat 2 dan 3 "Wahai orang-orang beriman, mengapa kamu katakan sesuatu perkara yang kamu tidak lakukan. Kemurkaan bagi Allah keatas orang yang berkata-kata tapi tidak melaksanakannya" Pro-mahasiswa dan PMI dah buktikan apa yang mereka katakan dan melaksanakannya. Bermakna mereka tidak cakap semata-mata tetapi mereka melakukan perkara yang mereka terdaya usahakan untuk mengembalikan yang haram (riba' PTPTN) kepada yang halal (PTPTN yang tiada unsur riba').

Iman itu tidak sahaja mengucap dengan lidah tetapi juga harus diikuti dengan membenarkan di dalam hati dan melakukan dengan perbuatan. Jadi kalau pun kita tidak berkuasa atau kita kata kita tiada autoriti dalam hal tersebut, sekurang-kurangnya kita membenci dengan hati dan berusaha untuk menghindarkan diri daripada dosa tersebut. Jangan hanya meredhainya dengan alasan kita tidak berkuasa. Sebab ia mampu menggugurkan ucapan syahadah kita kerana ia seolah-olah kita menghalalkan perkara yang diharamkan oleh Allah tanpa kita sedari. Ingatlah, syirik kepada Allah berlaku dengan ataupun tanpa kita sedari. Contohnya dalam isu PTPTN tadi, mungkin kita tidak sedari sebenarnya kita telah syirik kepada Allah. Contoh lain, kalau hujan turun kita kata "Alamak hujanlah pula, baju tak angkat lagi". Hujan itu kurniaan Allah kepada makhluknya, tapi kata-kata kita tadi seolah-olah menyalahkan Allah. Walaupun ia berlaku tanpa kita sedari tapi ia turut dikategorikan sebagai syirik kepada Allah. Semoga Allah melindungi kita daripada perbuatan syirik sama ada kita sedari ataupun sebaliknya.

E-mail ni saya reply bukan untuk kita bertelagah atau bertegang urat. Tetapi saya hanya mahu kita semua tidak duduk hanya di dalam kepompong kita, sebaliknya berfikiran terbuka dan mampu menyumbangkan sesuatu kepada masyarakat. Kita kata kita sebagai mahasiswa tetapi pemikiran kita tidak setanding dengan title tersebut. Apa ada pada title kalau ia tidak memberi apa-apa faedah kepada kita. Seorang ulama besar (maaflah saya tak ingat namanya) sewaktu berjalan-jalan tiba-tiba beliau terlihat seorang lelaki yang sedang mabuk sedang berkata-kata seorang diri. Ulama besar tadi tiba-tiba duduk mendengar penuh khusyuk apa yang dikatakan oleh lelaki yang mabuk tadi. Apabila ditanya pada ulama tersebut "Apa yang tuan sedang lakukan?" jawap ulama tersebut "Saya mengambil pengajaran daripada apa yang diperkatakan olehnya" Kalau seorang ulama besar boleh mengambil pengajaran, nasihat dan sebagainya daripada lelaki yang mabuk, saya rasa tidak menjadi satu perkara yang salah jika Pro-mahasiswa, PMI, Aspirasi atau sesiapa sekalipun untuk mengambil pandangan orang di luar taraf mahasiswa. Nasihat yang berguna bukan hanya perlu kita ambil daripada orang yang bertitle tetapi kadang-kala yang tidak bertitle lebih baik dan berguna pandangannya berbanding yang bertitle. Lagi satu cerita yang saya ingin kongsi. Cerita ini berlaku ke atas Imam Al-Ghazali sewaktu dia dirompak oleh beberapa orang perompak. Imam Al-Ghazali berkata "Ambillah apa-apa pun yang kamu semua inginkan tetapi jangan kamu ambil beg ini kerana di dalamnya terkandung ilmu-ilmu yang aku pelajari" Perompak itu menjawab "Ilmu bukan terletak dalam buku tetapi di dalam dada". Semenjak daripada itu Imam Al-Ghazali menghafal kesemua ilmu yang dipelajarinya. Kalau Imam Al-Ghazali boleh ambil nasihat daripada perompak, takkan kita seorang mahasiswa yang sebenarnya tidak layak pun digelar mahasiswa tidak boleh ambil pelajaran daripada orang lain yang tidak bertaraf mahasiswa. Jadi fikir-fikirkanlah perkara yang sebaiknya yang harus kita lakukan.

Jangan menyesal jika generasi akan datang menyalahkan generasi terdahulu kerana tidak menegakkan Islam. Contoh yang berlaku di Turki satu masa dahulu, pelajar Islam tidak dibenarkan memakai tudung untuk ke universiti. Begitu juga yang berlaku di Singapura, seorang pelajar Islam tidak dibenarkan memakai tudung untuk ke sekolah. Kerajaan yang memegang tampuk pimpinan berkuasa mengubal undang-undang mengikut pendapat mereka. Perkara yang berlaku di kebanyakan negara adalah apabila pemimpin yang memimpin bukanlah yang selayaknya dan akhirnya Islam tergadai. Mungkin hari ini kita bermain dengan isu PTPTN tetapi kalau kita tidak desak supaya riba' tersebut dihapuskan, tidak mustahil nanti pemimpin yang akan datang adan bertindak lebih agrasif seperti yang berlaku di beberapa negara Eropah, Singapura dan sebagainya, sebabnya generasi kita tidak ambil endah tentang isu-isu yang kita sangka tidak memberi apa-apa manfaat sekiranya kita perdebatkan ataupun pertahankan.

Cukuplah setakat itu e-mail saya. Sebelum saya ingin berkongsi satu hadis. Rasulullah pernah bersabda "Sesungguhnya Islam itu datang dalam keadaan dagang (asing) dan ia akan pergi dalam keadaan asing. Maka beruntunglah orang-orang yang asing." Ustazah saya pernah menasihati saya, ustazah kata perkara tersebut tetap akan berlaku. Islam akan dipandang asing. Orang yang berbuat baik mengajak kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran akan dipandang hina. Tapi ustazah cakap janganlah kita yang menjadikan Islam itu asing. Jadilah orang yang sepertimana Rasulullah sabdakan, 'orang yang asing'. Memang susah...tapi berusahalah. Kerana Allah tidak menilai kejayaan yang kita perolehi tetapi Dia menilai apa yang kita usahakan. Kejayaan ataupun kegagalan adalah hak milikNya tetapi usaha adalah hak kita. Akhirul kalam, semoga dirahmati Allah selalu.

Wassalam

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...