Saturday, July 5, 2008

Orang Yang Paling Membenci Saya

"…yelah macam mana saya nak berehat. Siang saya bekerja, malam perlulah berjuang". Luah Tuan Guru Nik Abdul Aziz, Mursyidul Am PAS.

"Doktor saya selalu menasihatkan saya supaya mempunyai tidur yang cukup dan makan yang teratur supaya kesihataan saya tidak terganggu… dia memang membenci saya kerana saya tidak dapat memenuhi permintaannya"


Benci kerana sayang…hakikatnya itulah perasaan seorang doktor peribadi kepada pesakitnya. Tambahan pula, dia bertanggungjawab ke atas kesihatan seorang menteri besar yang disanjungi rakyat, disayangi rakan dan disegani lawan.

Jika sekadar menteri besar sudah tentu doktor ini tidak terlalu bimbang akan pesakitnya tetapi terlalu banyak tanggungjawab yang digalas di bahu pesakitnya membuatkan doktor ini juga merasakan tanggungjawab yang sama dipikul olehnya.

Kita selalu mengatakan kita sibuk. Tetapi setakat mana sebenarnya kesibukan kita..perkara apa yang telah membuatkan kita merasakan yang kita sibuk…bila masa yang kita rasa kita tidak akan sibuk...Rasulullah ada bersabda dalam satu hadisnya yang bermaksud "Masa rehatku adalah masa solatku" Tetapi bagaimana pula dengan kita..

Sama ada masa kita banyak ataupun sikit itu bukanlah ukurannya tetapi ukuran yang sebenar pada masa adalah bagaimana kita hendak menggunakan masa yang kita ada sebaiknya. Umur yang ada bukan menandakan panjangnya usia kita sebaliknya ia menandakan semakin pendeknya masa yang kita ada. Prof HAMKA ada mengatakan " Kita boleh menghitung usia kita yang telah kita gunakan tetapi kita tidak boleh menghitung usia kita yang masih tinggal" Jadi gunakanlah usia yang masih berbaki itu untuk sebik-baik perkara agar kita tidak menyesal di pengakhiran usia.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...