Wednesday, August 27, 2008

"Takkan kita nak jaga agamaNya, Allah tak beri kemudahan untuk kita?"

Telalu banyak email, buku-buku, ceramah dan sebagainya menceritakan tentang persoalan hati dan perasaan. Namun ia dirasakan masih tidak mempunyai jalan penyelesaian apabila terlalu banyak antara kita bertanya tentang ‘bercinta sebelum kahwin’.

Bagi saya, saya tidak bimbang dengan persoalan bercinta sebelum kahwin. Perkara yang saya bimbang bercinta selepas kahwin. Sebelum kahwin usianya sangat singkat. Mungkin dua bulan, lima bulan, satu tahun dan yang paling lama saya pernah dengan usia pertunangan pensyarah saya, lima tahun. Tetapi Alhamdulillah, dia mampu menjaga keluarganya dengan begitu baik walaupun sibuk.

Bagaimana pula dengan kita? Andai kata kita tidak mampu menjaga hubungan kita sebelum kahwin, yang usianya tidaklah terlalu lama, bagaimana kita ingin lalui usia perkahwinan kita, mempertahankan masjid yang kita bina?. Kita mengharapkan redha Allah tetapi sayang.. kita tidak mampu menilai hubungan kita dengan agama…dengan pandangan Allah. Tetapi kita nilai dengan pandangan manusia. Kita diuji kerana Allah ingin tahu tahap keimanan kita sedalam mana kepadaNya.

Tanggungjawab selepas kahwin itu lebih besar berbanding sebelum kahwin. Bagi saya janganlah terlalu memikirkan hubungan sebelum berkhwin. Sibukkan diri dengan program-program yang berfaedah, bergaul dengan individu yang mampu memberi manfaat di dunia dan akhirat. Supaya kita tidak terlalu memikirkannya.

Jagalah hubungan dengan Allah…Insya Allah, Dia akan menjaga hubungan kita sesama manusia. Kalaupun manusia tidak dapat memahaminya…berdoalah supaya Allah memberi kefahaman kepadanya. “Takkan kita nak jaga agamaNya, Allah tak beri kemudahan untuk kita?” Persoalan ini Prof Syukri selalu lemparkan kepada kami, student master of Islamic Development Management. Sabarlah… “Sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang sabar” Takkan kita tak mahu Allah bersama dengan kita?

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...