Tuesday, September 23, 2008

Suatu Hari Kita Akan Pergi Keseorangan

“Radieah, rugi tak pergi program Management Qalbu tu…best sangat. Tak pernah akak pergi program motivasi macam tu” Kakak yang sentiasa menjadi pemandu saya walau ke mana saya pergi tiba-tiba bersuara.

“La..kak. Nak buat macam mana banyak sangat assignment kena siapakan” saya meluahkan kekecewaan.

“Tak pelah mungkin tak ada rezeki. Actually, program tu biasa je tapi mungkin orang Indonesia yang buat modul mereka lain daripada kita. Slot muhasabah yang paling akak tak lupa”

“Kenapa?” tanya saya inginkan kepastian.

“Mula-mula dia tutup mata kita. Lepas tu bila buka mata…cuba bayangkan depan kita ada batu nisan tapi daripada papan batu nisan tu. Pada batu nisan tu lengkap semua maklumat…ada nama kita, nama mak kita…yang tak ada tarikh kematian. Bersirap darah akak bila tengok batu nisan tu…susunan keadaan kami semua disusun ikut macam susunan kubur….berbaris cantik”

“Oooo..macam tu ke?” Saya mengakuinya. Kalau saya ada tempat akak tu pun maybe pengsan sekejap kot.

Ye…hakikatnya suatu hari nanti kita akan pergi keseorangan. Sama ada cukup bekalan waktu itu nanti kita semua belum pasti. Saya tidak pasti keadaan saya…begitu juga anda semua. Perkara yang pasti….kita akan pergi

Friday, September 19, 2008

'Permudahkanlah jangan menyusah-nyusahkan..."

“Saya serba salah sebenarnya”
“Kenapa tiba-tiba cakap macam tu?” Tanya saya kehairanan.
“Tadi dalam lab kawan-kawan saya semua cakap yang Yani (bukan nama sebenar) tak boleh nak bagi kerjasama. Dia buat ikut kepala dia je. Memang saya pun mengakuinya”



“Saya tak faham” penyataan tersebut keluar dari mulut saya kerana saya tidak memahami tugasan yang mereka lakukan di lab tersebut. Maklum sajalah, saya orang sastera bukan sains. Lab saya di lapangan masyarakat. Lab mereka di dalam bangunan. Emm…


“Tak adalah..kerja kami macam teamwork. So setiap yang kita lakukan kita bertanggungjawab atas apa yang kita buat. Kalau buat main-main nanti semua akan timbul masalah. Nak buat kerja mesti tepat label, kuantiti, formula macam-macam lagilah”
“Oooo…” baru saya faham.
“Habis tu, apa masaalahnya?” tanya saya.

“Saya serba salah nak bagi tahu Yani dan serba salah dengan kawan-kawan saya. Semua tak puas hati dengan Yani. Macam mana saya nak cakap dengan kawan-kawan saya..macam mana pula nak cakap dengan Yani?” rasa serba salahnya diluahkan kepada saya.
“Kalau awak luahkan pada saya pun, sebenarnya saya tak dapat tolong…macam mana saya nak tolong ya?”

Entahlah…saya pun tak tahu nak tolong macam mana. Sehingga ke saat ini saya tidak tahu bagaimana cara terbaik untuk menolongnya.

Tazkirah pagi tadi Dr Suekainah (Nama lain Dr Fadzilah Azni) yang berikan. Dr. pesan dalam kehidupan kita jangan sekali-kali kita ambil sikap ‘tak pe’. Sebab mungkin kita yang rasa ‘tak pe’ tapi masalah akan timbul dipihak orang lain yang merasakan perkara itu perlu diambil berat.

Contoh paling mudah tentang ketepatan waktu kita. Kita selalu berjanji pada waktu sekian-sekian tetapi kita selalu lewat pada masa yang kita janjikan. Mungkin kita rasa ‘tak pe’ tetapi bagi orang lain mungkin dia akan risau keadaan kita. Tertanya-tanya mengapa kita lewat..sakit ke dia?..berlaku kemalangan ke?

Jangan buat orang susah hati kerana kita. Tetapi buatlah orang lain mudah dan senang hati mendampingi kita. Itukan lebih baik…

Hadis Rasulullah ada menyatakan yang bermaksud “Permudahkanlah jangan menyusah-nyusahkan dan sampaikanlah berita gembira janganlah disembunyikan”

Islam ini mudah…janganlah kita susah-susahkan. Sama ada dalam kita melakukan ibadat ataupun dalam hubungan kita dengan manusia. Hablum’minallah wa hablum’minan’nas. Jagalah hubungan dengan Allah..tapi jangan lupa kita juga perlu jaga hubungan kita dengan manusia.

Tidak Rugi Andai Memuji

Rasa penat sewaktu menyiapkan assignment seolah-olah hilang apabila Prof Muhammad Syukri dan Dr Fadzilah Azni memberikan pujian sewaktu menyampaikan perbentanagn terhadap assignment Pengurusan Pembangunan Islam.

“Ni saya nak kena bagi berapa ni? Nak bagi ‘A’ ….macam kena bagi ‘B’” Usik Prof selepas perbentangan selesai.
“Alah prof, bagilah ‘A’. Nak dapat 3.5 ni. Senang sambung pHD” saja saya pancing hati prof supaya assignment tersebut kami perolehi gred terbaik. Itulah yang sepatutnya orang Islam dapat dan harus untuk cuba dapatkan…yang terbaik.
“Boleh…tapi dengan syarat. Assignment yang nak hantar nanti tulis dengan baik. Olahan ayat mesti buat orang tertarik untuk baca…..” tipis-tips diberikan oleh Prof dan Dr. Penerangan dan penambahbaikan terhadap assignment kami membuatkan kami bersemangat semula untuk menulis assignment yang lintang pukang kerana olahan ayat yang tidak begitu menarik untuk dibaca.

Hakikatnya memang kami penat. Tapi bila pujian dan semangat yang diberikan oleh Prof dan Dr membuatkan rasa penat itu hilang dalam diri kami. Saya teringat kata-kata Ust Syed Nazir (Guru Bahasa Arab saya sewaktu di Tingkatan Enam) “Manusia ini suka pada pujian. Pujilah mereka pada tempatnya. Jangan berlebih-lebihan. Pujilah…tak rugipun kalau antum puji mereka”


Tak salah untuk kita memuji. Walaupun pujian itu seharusnya hanya pada Allah tetapi manusia juga perlukan pujian. Bagi saya pujian itu membawa kepada kasih sayang, pengikat ukhuwah, penambah semangat dan lain-lain.
“Pandai anak ummi…”
“Comelnya adik hari ni…”
“Cantiknya kakak hari ni…”
“Wah..kuatnya abang…”
Selalulah lafazkannya. Tapi ada waktu dan ketikanya…

Tuesday, September 16, 2008

Suratku Di Bawah Rak Kasut

“Bukan senang untuk saya capai tahap saya sekarang…banyak ujian..dugaan..hatta dah jadi pensyarah sekarang pun saya masih tak tahu masa depan saya lagi bagaimana..”

“Selepas tamat matrikulasi USM, saya ditawarkan untuk sambung belajar di bahagian kedoktoran di Australia. Saya terima tawaran tu. Sebab itulah cita-cita saya dari kecil. Tapi sekejap je. Saya tak mampu, akhirnya saya minta nak balik Malaysia. Dapat tetapi USM tak benarkan saya untuk ambil bidang yang sama. Jadi saya buat keputusan untuk ambil bidang perakaunan”

“Saya tukar bidang pun ada sebab. Waktu belajar di Australia…pelajar perubatan terpaksa pegang anak khinzir untuk buat kajian…kat Malaysia..tikus tapi kat sana anak khinzir..setiap minggu dua kali saya samak badan, pen, cermin mata saya…waktu tu rasalah betapa kita ni dijadikan dari tanah…kat sana pelajar Malaysia lelaki perempuan sewa satu rumah perkara biasa…kes murtad dan lain-lain...kami kat sana kena baling dengan batu..air tu perkara biasa…sebab waktu tu Dr Mahathair bergaduh dengan pemimpin Australia..so kami lah jadi mangsa..banyak lagilah perkara lain yang membuatkan saya minta balik Malaysia”

“Cuba bayangkan…saya daripada bidang sains tulen pindah ke bidang sastera…memang susah..sebab tu CGPA saya waktu undergrad tak berapa baik”

“Saya minta jadi pensyarah di UUM…Saya sedih juga bila kawan-kawan semua dapat jadi pensyarah di UUM…pointer mereka lebih kurang sama je dengan saya”
“Akhirnya saya buat keputusan untuk sambung master di USM”
“Apabila dapat tawaran sambung master, kemudian saya terus sambung pHD…walaupun tak dapat biaya sebab USM stay nak tengok CGPA waktu undergrad sedangkan CGPA master saya baik…tapi Alhamdulillah..Allah aturkan segalanya…saya jadi pensyarah sambilan di PJJ dan jadi RA ”

“Akhirnya Allah tentukan ini yang saya dapat walaupun dulu waktu kecik-kecik sampai lah saya hampir capai cita-cita saya nak jadi doctor perubatan tapi Allah bagi saya jadi doctor falsafah, tidak di UUM tapi di USM”

“Sebenarnya waktu pindah rumah selepas dapat tawaran sambung master…. Saya kemas rumah nak pindah rumah jumpa surat di bawah rak kasut…Surat tu sebenarnya tawaran untuk saya jadi pensyarah di UUM… saya tak tahulah macam mana postmen campak surat saya sampai tercampak di bawah rak kasut…Allah dah aturkan segalanya”


Hanya kerana sekeping surat…kisah yang saya ceritakan serba ringkas sebentar tadi sebenarnya kisah Dr Fadzilah Azni Ahmad. Dr. pesan kepada kami “kita kena faham tugas Allah dan jangan lupa laksanakan tugas kita. Setiap perkara yang Allah tak bagi ia berlaku walaupun yang itu kita mahu… tapi bila Allah tak bagi ada hikmahnya…macam saya….Allah aturkan segalanya buat saya”
Kita atur hidup kita tapi pengaturan yang Allah buat Maha Hebat berbanding kita

Saturday, September 13, 2008

Hati Menangis Siapa Tahu...

Entah kenapa…saya cuba menulis sebaik mungkin untuk assignment yang perlu disiapkan. Walaupun dateline hantar assignment lambat lagi…saya perlu siapkannya secepan mungkin. Maklumlah kerja yang datang tidak menentu…ada je kerja tak berjadual datang…adik-adik minta tolong, program sana..program sini.. Tapi bila taip asyik kena padam je…taip padam..taip padam…macam web Dr Hasanah pula.

Bila cakap tentang Dr Hasanah saya sebak baca laman webnya…saya tak sangka dia adalah seorang ibu tunggal. Seronok belajar dengannya. Kuliah Epistemologi dan Tasawwur Islam diajar olehnya kepada kami dengan penuh bersemangat…humurnya menyebabkan kelas yang berlangsung selama tiga jam seolah-olah hanya satu jam…

Tapi hati menangis siapa tahu…semoga dirahmati Allah seluruh ahli keluarganya…
http://www.drhasanah.com/

Thursday, September 11, 2008

"Saya malu jadi orang Malaysia.."

“Dik, jalan ditutup tak boleh lalu. Saya cuma boleh bagi tahu yang ada batu tergantung hampir-hampir nak jatuh. Bila-bila masa je boleh jatuh” kata seorang anggota polis sebaik sahaja cermin tingkap kereta diturunkan.
“Oo ye ke..habis tu macam mana kami nak ke Balik Pulau, ada tak jalan paling dekat?” tanya pemandu kereta.
“Dik kena ikut jalan jauh. Lebih baik ikut jalan jauh lebih selamat berbanding guna jalan ni. Adik kena patah balik ikut Teluk Kumbar”
“Okeylah kalau macam tu. Terima kasih ye”
“Sama-sama”

Hujan yang turun sepanjang hari semalam membuatkan jalan-jalan masih dilimpahi air hujan yang menuruni cerun-cerun bukit. Kereta yang kami naiki menyusuli jalan ke Balik Pulau dipandu dengan perlahan.


“Bahaya laluan ni. Ni yang buat tanah mendap” kata pemandu yang juga seorang kakak yang telah lama saya kenalinya. Sejak saya first year undergraduate di USM.
Saya yang berada disebelahnya hanya menganggukkan kepala bersetuju dengan kata-katanya.

“Eh sabarlah sikit” jeritnya perlahan.
“Kenapa kak?” Tanya saya tidak perasan dengan perkara yang sedang berlaku.
“Tengok tu, tahulah kereta besar. Janganlah potong ikut suka-suka hati je…nasib baik tak berlanggar”

Saya ketawa kecil dengan gayanya. Keadaan jalan yang macam ular kena palu, dilimpahi air, lumpur dan batu-batu kecil yang memenuhi jalan membuatkan semua pemandu perlu berhati-hati. Tetapi apabila dalam keadaan yang semacam ini pun masih ada yang tidak dapat bersabar akhirnya orang yang sabar menjadi mangsa.

“Saya tak hairan bila Dr Sundramooty pernah cakap, orang Malaysia memang biadap bila dalam kereta berbanding bila dia tak memandu. Emm..kata budi bahasa budaya kita. Orang putih pernah dokumentarikan cara orang Malaysia memandu. Dr kata “Malu saya jadi rakyat Malaysia. Cuba kamu bayangkan pejalan kaki kat tepi jalan habis basah kuyup kena simbah dengan air lopak kat tepi jalan. Saja-saja je dia langgar lopak tu bagi orang yang jalan kaki tu basah. Yang tu baru satu cerita tak masuk lagi potong double liner, langgar trafik light, bunyikan horn tak tentu pasal. Tengok mat rempit dah lah. Very creative. Kita duduk atas motor dia tak cukup dengan tayar dua jadi satu, baring, berdiri pun ada. Superman pun tak boleh bawak motor macam dia. Kamu boleh bayangkanlah macam mana orang putih buat kajian. Kalau burung daripada ibu dia bertelur sampai burung tu mati, dia boleh ikut burung tu. So malu saya bila orang putih tayangkan dokumentari tu pada saya".


Kakak yang tadinya marah dengan sikap pemandu tadi tersenyum dengan cerita saya. Entahlah…saya pun tak tahu..it’s more about attitude…and the thing is very important, it’s about akhlak…akhlak tu kan buahnya iman. Iman lah puncanya…

Terima Kasih Ayah Ibu

“Pasal apa diam je ni..biasanya tak macam ni” Tegur Kak Ain

“Tak..tak ada apa. Cuma saya tak dapat nak bayangkan macam mana Ust Rohani boleh jaga budak-budak tu. Nakal sungguh…kalau saya, tak tahan dah. Yang tu baru dengar Kak Tati cerita. Tak tengok lagi…tapi nak tak nak, kena jaga juga sebab anak yatim. Selama ni saya bayangkan anak yatim ni baik…kudus..tapi tadi Kak Tati cerita lain pula jadinya” saya luahkan apa yang terpendam di dalam hati saya sewaktu dalam perjalanan pulang daripada melawat rumah anak yatim.

“Entahlah susah nak cakap…tapi yelah macam Kak Tati cakap. Kalau keluarga masalah, anak-anak pun akan jadi macam tu. Mereka tak boleh terima kenapa mereka tak macam orang lain…mak meninggal, mak ada kat Tanjung Rambutan… bila ayah meninggal mak kahwin lain. Budak-budak memang susah nak terima apa yang berlaku. Jadi cara nak protest macam tulah…buat nakal….ish, jahat sungguh” kakak yang tadinya kusyuk memandu kerana keadaan jalan bengkang bengkok dan dilimpahi air ke jalan yang menuruni cerun bukit akibat hujan sehari suntuk semalam masih kelihatan, tiba-tiba bersuara.

“Yang adik lima tahun tadi lagi kesian. Memang ust ada cakap kalau benih manusia bercampur dengan jin susah nak jaga. Susah nak ubat. Kelakuan diluar jangkaan kita. Tak suka dengar azan, orang baca Quran tak suka..Iss..susahlah nak cakap. Bukan salah dia pun. Salah mak dan ayah dia. Tadi dia salam dengan kita nampak baik je…tapi, yelah siapa tahu hakikat sebenar nasib dia” tambahnya lagi.

“Tak pelah kita bantu je apa yang termampu. Insya Allah” nada sedih datang daripada belakang tempat duduk saya.

“Em..” saya hanya mengiakannya. Saya tahu, memang saya tak mampu nak tolong adik yang malang tu.

Jadilah ibu bapa yang baik. Agar zuriat yang dilahikan nanti juga adalah yang baik-baik. Anak-anak soleh dan solehah. Orang lain tidak mampu mengubah mereka. Hanya ibu bapa yang mampu mengubah mereka sama ada hendak mencorak mereka. Em..entahlah. Saya tidak tahu mengapa adik-adik itu diperlakukan sedemikian rupa.

Thursday, September 4, 2008

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan... mungkinkah ini yang terakhir?

Andai kita renung usia kita yang telah habis digunakan dan kita tidak tahu berapa lagi baki usia kita yang masih tinggal, tentu banyak perkara yang sia-sia telah kita lakukan berbanding perkara yang berfaedah. Melihat kepada ibadah puasa yang kita lakukan…mungkin ada sesetengah daripada kita telah 19 kali, 20 kali, 10 kali atau 23 kali menempuh Ramadhan. Tetapi menggapa hasilnya di bulan-bulan yang lain kita masih sama seperti sebelum bulan Ramadhan. Di mana silap kita?


“Sesungguhnya solat itu mencegah seseorang melakukan perkara yang keji dan mungkar” tetapi mengapa selepas solat tingkah laku kita, akhlak kita sama seperti orang yang tidak bersembahyang…atau mungkin baik sikit daripada mereka? Kenapa sikit je baiknya..kenapa tidak banyak?

Sempena bulan Ramadhan ini, mari kita renung kembali puasa yang telah tiga hari berlalu. Kita renung kembali supaya di hari yang akan datang puasa yang kita lakukan mampu merubah akhlak kita daripada yang buruk kepada yang baik dan daripada yang baik bertambah baik.

Puasa ini ada kategori. Ada puasa orang awam, puasa orang yang khusus dan puasa orang yang khusus lagi khusus (khususan khusus) Puasa orang awam adalah puasa yang hanya menahan lapar dan dahaga. Kategori puasa ini tidak diterima oleh Allah. Walaupun individu ini berpuasa tetapi di sisi Allah dia tidak berpuasa.

Puasa orang yang khusus ialah puasa orang yang menahan lapar dan dahaga serta menahan ketujuh-tujuh anggota zahirnya iaitu mata, telinga, hidung, mulut, tangan, kaki dan kemaluan. Puasa ini terlepas daripada kategori orang yang tidak berpuasa bermakna dia tidak berdosa tetapi tiada pahala di sisi Allah S.W.T.

Puasa yang ketiga ialah puasa Khususan khusus. Puasa ini bukan sahaja menahan lapar, dahaga dan menjaga ketujuh-tujuh anggota zahirnya tetapi juga memelihara anggota batinnya iaitu akal, nafsu dan hati daripada melakukan maksiat contohnya u’jub, takkabur, riya’, sombong dan sebagainya. Hanya puasa yang sebegini layak untuk berhari raya.


Moga-moga puasa kita pada hari ini dan hari yang akan datang memberi kesan yang baik pada iman kita. Iman yang baik akan menghasilkan akhlak yang mulia. Sama-sama kita merebut peluang Ramadhan yang Allah kurniakan kepada kita. Siapa tahu..Ramadhan ini adalah yang terakhir buat kita.

Wallahu’alam.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...