Thursday, September 4, 2008

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan... mungkinkah ini yang terakhir?

Andai kita renung usia kita yang telah habis digunakan dan kita tidak tahu berapa lagi baki usia kita yang masih tinggal, tentu banyak perkara yang sia-sia telah kita lakukan berbanding perkara yang berfaedah. Melihat kepada ibadah puasa yang kita lakukan…mungkin ada sesetengah daripada kita telah 19 kali, 20 kali, 10 kali atau 23 kali menempuh Ramadhan. Tetapi menggapa hasilnya di bulan-bulan yang lain kita masih sama seperti sebelum bulan Ramadhan. Di mana silap kita?


“Sesungguhnya solat itu mencegah seseorang melakukan perkara yang keji dan mungkar” tetapi mengapa selepas solat tingkah laku kita, akhlak kita sama seperti orang yang tidak bersembahyang…atau mungkin baik sikit daripada mereka? Kenapa sikit je baiknya..kenapa tidak banyak?

Sempena bulan Ramadhan ini, mari kita renung kembali puasa yang telah tiga hari berlalu. Kita renung kembali supaya di hari yang akan datang puasa yang kita lakukan mampu merubah akhlak kita daripada yang buruk kepada yang baik dan daripada yang baik bertambah baik.

Puasa ini ada kategori. Ada puasa orang awam, puasa orang yang khusus dan puasa orang yang khusus lagi khusus (khususan khusus) Puasa orang awam adalah puasa yang hanya menahan lapar dan dahaga. Kategori puasa ini tidak diterima oleh Allah. Walaupun individu ini berpuasa tetapi di sisi Allah dia tidak berpuasa.

Puasa orang yang khusus ialah puasa orang yang menahan lapar dan dahaga serta menahan ketujuh-tujuh anggota zahirnya iaitu mata, telinga, hidung, mulut, tangan, kaki dan kemaluan. Puasa ini terlepas daripada kategori orang yang tidak berpuasa bermakna dia tidak berdosa tetapi tiada pahala di sisi Allah S.W.T.

Puasa yang ketiga ialah puasa Khususan khusus. Puasa ini bukan sahaja menahan lapar, dahaga dan menjaga ketujuh-tujuh anggota zahirnya tetapi juga memelihara anggota batinnya iaitu akal, nafsu dan hati daripada melakukan maksiat contohnya u’jub, takkabur, riya’, sombong dan sebagainya. Hanya puasa yang sebegini layak untuk berhari raya.


Moga-moga puasa kita pada hari ini dan hari yang akan datang memberi kesan yang baik pada iman kita. Iman yang baik akan menghasilkan akhlak yang mulia. Sama-sama kita merebut peluang Ramadhan yang Allah kurniakan kepada kita. Siapa tahu..Ramadhan ini adalah yang terakhir buat kita.

Wallahu’alam.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...