Friday, September 19, 2008

Tidak Rugi Andai Memuji

Rasa penat sewaktu menyiapkan assignment seolah-olah hilang apabila Prof Muhammad Syukri dan Dr Fadzilah Azni memberikan pujian sewaktu menyampaikan perbentanagn terhadap assignment Pengurusan Pembangunan Islam.

“Ni saya nak kena bagi berapa ni? Nak bagi ‘A’ ….macam kena bagi ‘B’” Usik Prof selepas perbentangan selesai.
“Alah prof, bagilah ‘A’. Nak dapat 3.5 ni. Senang sambung pHD” saja saya pancing hati prof supaya assignment tersebut kami perolehi gred terbaik. Itulah yang sepatutnya orang Islam dapat dan harus untuk cuba dapatkan…yang terbaik.
“Boleh…tapi dengan syarat. Assignment yang nak hantar nanti tulis dengan baik. Olahan ayat mesti buat orang tertarik untuk baca…..” tipis-tips diberikan oleh Prof dan Dr. Penerangan dan penambahbaikan terhadap assignment kami membuatkan kami bersemangat semula untuk menulis assignment yang lintang pukang kerana olahan ayat yang tidak begitu menarik untuk dibaca.

Hakikatnya memang kami penat. Tapi bila pujian dan semangat yang diberikan oleh Prof dan Dr membuatkan rasa penat itu hilang dalam diri kami. Saya teringat kata-kata Ust Syed Nazir (Guru Bahasa Arab saya sewaktu di Tingkatan Enam) “Manusia ini suka pada pujian. Pujilah mereka pada tempatnya. Jangan berlebih-lebihan. Pujilah…tak rugipun kalau antum puji mereka”


Tak salah untuk kita memuji. Walaupun pujian itu seharusnya hanya pada Allah tetapi manusia juga perlukan pujian. Bagi saya pujian itu membawa kepada kasih sayang, pengikat ukhuwah, penambah semangat dan lain-lain.
“Pandai anak ummi…”
“Comelnya adik hari ni…”
“Cantiknya kakak hari ni…”
“Wah..kuatnya abang…”
Selalulah lafazkannya. Tapi ada waktu dan ketikanya…

1 comments:

Rabiatul Adauwiyah Bt Mohd Pauzi said...

salam..
kak,sy ex stdnt tahap jgk 01-05..
kira smpt la dgn akak...
t'ingat zmn2 time kat tahap dulu bila baca artikel2 akak ada selit2 citer ttg tahap...ustz syed...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...