Friday, October 10, 2008

I’m a lion king..

Hari ini kita cerita tentang anak singa yang baru dilahirkan tetapi ditakdirkan oleh Allah S.W.T ibu singa tersebut mati dan takdir Allah S.W.T juga mengurniakan anak singa tersebut dengan ibu angkatnya yang baru tetapi bukan dikalangan singa sebaliknya kambing.

Anak singa tersebut tidak merasa janggal kerana makhluk pertama yang dilihatnya setelah membuka mata adalah ibu kambing. Jadi hiduplah anak singa tadi dikalangan keluarga kambing. Kehidupannya seperti kehidupan seekor kambing sehinggalah kepada makanannya malah suaranya juga seperti kambing.

Pada suatu hari…sedang anak singa tadi bermain-main dengan adik beradik angkatnya tiba-tiba mereka didatangi oleh seekor serigala. Pada mulanya serigala tersebut takut kerana melihat adanya anak singa di situ. Tetapi apabila melihat kelakuan anak singa tersebut seperti kambing, serigala tadi merasakan anak singa tersebut tidak akan mampu mencederakannya.


Kemudian takdir Allah S.W.T salah seekor adik beradik angkatnya diterkam oleh serigala itu. Ibu angkatnya sangat marah kepada anak singa tadi kerana tidak melawan serigala tersebut. Patuhnya arahan daripada ibu angkatnya tadi membuatkan si anak singa cuba melawan. Anak singa cuba menendang-nendang serigala tadi tetapi tidak berjaya dan akhirnya terbunuh anak kambing yang diterkam oleh serigala tadi.


Peristiwa tersebut berulang kembali. Tetapi kini yang diterkam oleh serigala tersebut ialah ibu kambing. Ibu kambing sekali lagi meminta anak singa tersebut berlawan dengan serigala. Tetapi setelah berlawan dengan serigala tersebut, anak singa tadi cedera parah. Ditakdirkan Allah juga tiba-tiba di puncak bukit terdengar bunyi ngauman seekor singa yang sangat kuat. Bunyi tersebut menyebabkan serigala tadi terus lari.


Anak singa tadi merasa pelik..”kenapa aku tidak boleh buat macam tu?”
Singa yang mengaum tadi menghampiri anak singa tadi “You are lion..but what happen to you? You are a king in the jungle” (singa pandai cakap Bahasa Inggeris …jangan main-main)
“I don’t know..saya tak tahu pun saya singa” memanglah anak singa tadi tidak tahu sebab dia tak pernah tengok rupa dia. Yang dia tengok muka mak dan adik beradik angkat dia yang semuanya kambing.
Akhirnya singa tadi membawa anak singa tersebut ke tepi sungai. Di tepi sungai barulah anak singat tadi tahu yang dia adalah seekor singa.


Kita umat Islam sebenarnya telah diberi kekuatan seperti anak singa tadi. Kita tahu yang kita ada kekuatan. Kalau anak singa tadi dia tak tahu yang dia ada kekuatan. Selepas dia tahu dia cuba berlawan dengan serigala tetapi tidak berjaya sehingga hampir-hampir membunuhnya. Sebab apa berlaku macam tu? Sebab anak singa tadi walaupun dia tahu dia tidak ada strategi untuk berlawan dengan musuhnya.

Kita ada Allah…golongan bukan Islam tidak ada Allah..tetapi mengapa mereka lebih kuat daripada kita. Dalam segala bidang mereka nombor satu…orang Islam agak-agak nombor berapa?


Kita tahu yang kita ada kekuatan tapi kita tidak menggunakan kekuatan yang kita ada. Strategi yang kita atur selalunya tidak tepat. Tidak kena pada sasaran..golongan bukan Islam menyerang minda orang Islam dengan pelbagai cara dan dakyah…tapi kita?…apa yang kita buat untuk lawan kembali. Selalunya kita sentiasa duduk di bahagian pertahanan jarang sekali kita menyerang.


Bukti sekeliling kita telah nyata bahawa kita lemah…tetapi kita hanya mengikut arus lemahnya kita tadi. Contoh paling mudah..pelajar bukan Islam selalu berada di golongan pelajar yang cemerlang. Tetapi kita biarkan golongan tersebut terus menguasai title itu…sampai bila? Mungkin antara kita ada berpendapat..”Tak apelah, akhirat nanti kita akan menjadi golongan yang paling mulia” ya..memang betul tapi kita harus ingat. Kita terdiri daripada sudut-sudut Islam..jadi kita harus mempertahankan Islam itu dari sudut kita. “…Islam itu tinggi, tiada yang tinggi selainnya”.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...