Friday, October 10, 2008

KEMUNCUP DALAM PERJUANGAN : “Sejarah tidak pernah berulang. Sebaliknya yang berulang adalah kesilapan manusia…” Mahfuz Omar

Alhamdulillah saya berpeluang mendengar cerita pengakuan Ust Nasarudin Mat Isa berkenaan isu muzakarah yang hangat diperkatakan dahulu. Walaupun isu ini telah lama berlalu sengaja saya ambil kesempatan ini untuk kita bermuhasabah.

Sewaktu program Management Qalbu diadakan di Perak pada 19-21 September 2008, Ust Nasaruddin adalah VIP yang menghadiri majlis tersebut (saya tidak pasti untuk majlis perasmian atau penutup, saya tidak berkesempatan untuk menghadiri program tersebut tapi diceritakan oleh sahabat saya yang berpeluang untuk menghadiri program itu). Ust ada menceritakan perkara sebenar yang berlaku.


Bagi saya memang patut ust mengatakan bahawa tidak ada muzakarah yang berlaku. Kerana pertemuan yang berlaku adalah secara tidak disengajakan. Pertama, ust ditugaskan oleh pimpinan PAS ke Putrajaya kerana ada urusan yang perlu diselesaikan. Tetapi urusan tersebut bukanlah dengan PM sebaliknya apabila tiba di Putrajaya, ust dijemput untuk bertemu PM. Disebabkan memang ust ditugaskan untuk berhubung dengan kerajaan, ust merasakan tiada masalah sekiranya berjumpa terus dengan PM.

Pertemuan kedua berlaku secara tidak disengajakan di dalam lif dan pertemuan ketiga kalau tidak salah saya berlaku di lobi Parlimen. Sebelum pertemuan seterusnya (kalau tidak salah saya pertemuan ketiga) ust telah meminta kebenaran daripada Tuan Guru Nik Abd Aziz dan Tuan Guru mengizinkannya. Perkara yang dibincangkan oleh ust dengan PM tidak ada sangkut paut dengan kerjasama politik. Tetapi salah satu pertemuan tersebut ust telah ditawarkan untuk menjawat jawatan dalam kerajaan. Namun ust menolak tawaran tersebut. (Maaf saya tidak dapat memperincikan banyak perkara kerana hal ini telah lama diceritakan kepada saya).

Peristiwa yang menimpa Ust Nasaruddin seharusnya diambil iktibar oleh semua. Kadang kala kita terlalu cepat melatah…mengatakan orang ini salah…orang itu salah… “tak patut dia buat macam tu”… “dia tak layak pegang jawatan”… “aku lagi baik dari dia walaupun ibadah aku tak sehebat dia”… macam-macam lagilah perkataan yang terkeluar dari mulut kita.

Siapa kita sebenarnya? Kita kata kita turut sama berjuang …. kadang-kadang sikap kita tidak seperti pejuang…tapi jadi kemuncup dalam perjuangan…Saya masih ingat kata-kata Ust Ramadhan Fitri. “Jemaah kita ini dianggotai oleh manusia. Bila manusia yang menganggotainya sudah tentu ada cacat cela”… “Be a part in solution. Not be a part in problem” …Selalunya bila ada lubang yang terjadi kita tidak berusaha untuk menutup lubang tersebut. Sebaliknya kita korek lubang itu makin dalam atau makin luas..akhirnya lubang yang kita korek tadi membuatkan ramai orang lain turut sama jatuh macam kita…

Em…entahlah… Keluhan ini bukan sekadar keluhan…tetapi keluhan ini adalah satu ingatan untuk kita tidak mengulanginya. “Sejarah tidak pernah berulang. Sebaliknya yang berulang adalah kesilapan manusia…” Mahfuz Omar

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...