Friday, October 17, 2008

“Prof, kenapa kita tak jemput Yusuf Al-Qardhawi?”

Master dalam bidang Pengurusan Pembangunan Islam membuatkan saya perlu banyak membaca buku-buku tulisan ulama contemporary terutama tulisan Yusuf Al-Qardhawi berkenaan fatwa-fatwanya. Tetapi saya tidak pernah mengenaili ulama tersebut. Hanya yang saya tahu dia adalah ulama besar yang mampu mencorah perubahan dunia yang kini bermacam mehnah dan tribulasi menimpa umat Islam.

Majalah i, yang saya baca sebentar tadi mengisahkan serba ringkas kehidupanya. Ya..memang patut Allah kurniakan kemuliaan ke atasnya..Saya teringat perbincangan kami semasa usrah ISDEV beberapa minggu lepas. Waktu itu USM baru sahaja menerima pengiktirafan untuk menjadi Apex University.

USM berpeluang untuk jemput siapa sahaja tokoh akademik di seluruh dunia. Jika dahulu semasa USM jadi Research University, pihak universiti galakkan bakal pensyarah USM keluar negara untuk buat pHd tetapi sekarang adalah sebaliknya…tokoh akademik akan dibawa masuk ke USM. Ini kerana pihak USM tidak mahu pelajar akan terpengaruh dengan budaya luar sebaliknya mereka mahu bakal penyarah USM berfikir untuk memajukan Negara Dunia Ketiga mengikut acuan USM bukan acuan Negara Dunia Pertama.

Contoh paling mudah kalau dulu Negara Maju berkembang dengan bioteknologinya. Kemudian untuk mengikut arus tersebut USM turut sama mempelajarinya…tetapi sayang kita mengatakan kita semakin maju dengan bioteknologi tetapi bagi negara Eropah telah beralih kepada nanoteknologi akhirnya kita tetap ketinggalan dibelakang.

Jadi untuk memajukan bidang penyelidikan kajian dan penyelidikan akan dibuat berdasarkan keadaan Negara Dunia Ketiga. Contoh, USM menjadikan pisang sebagai bahan kajian. Setiap pusat pengajian di USM akan memikirkan bagaimana produk pisang mampu diketengahkan atau dikomersialkan..sama ada dari sudut ubat ubatan oleh School of Pharmacy, pemasaran oleh Ekonomi (School of Social Science), bahan untuk binaan oleh HBP (School of Housing Building & Planning), menghasilkan produk pisang yang terbaik oleh School of Biology dan pelbagi produk lain melalui pisang oleh pelbagai school (pusat pengajian) di USM. Malah kini produk tepung pisang telah mula dipasarkan hasil daripada kajian pensyarah di USM.


Jadi disebabkan itu tokoh akademik daripada luar negara akan dibawa masuk ke USM. Prof Muhammd Syukri dalam usrah tersebut menyebut tokoh-tokoh daripada seluruh dunia yang bakal dijemputnya..

Namun satu nama yang tidak disebutnya..
“Prof, kenapa kita tak jemput Yusuf Al-Qardhawi?” saya menyuarakan pendapat saya kerana ingin benar saya menjadi salah seorang daripada anak murid tokoh ulama itu.

“Bukan tak mahu bawa..tapi Yusuf Qardhawi adalah antara pencorak politik di Malaysia. Sewaktu Anwar dituduh liwat..Yusuf Qardhawi yang tidak mengizinkan Anwar berikan DNA untuk dianalisis. Kita tak mahu terlibat dengan isu politik. Sebab nanti susah..”

Jawapan yang diberikan oleh prof mengecewakan saya. Prof tidak salah yang salah adalah mereka yang lebih berkuasa. Disebabkan politik bidang akademik menjadi mangsa keadaan. Kadang-kadang kita tidak dapat membezakan antara isu politik dan isu agama. Walaupun politik dan agama suatu perkara yang sama tidak boleh dipisahlan dan seharusnya seiringan tetapi janganlah disebabkan kebenaran perkara tersebut menjadi halangan kepada kebenaran yang seterusnya berlaku…

3 comments:

Za's said...

macam penah ku lihat cermin mata ini...
tapi di mana ya???
muahheheheee....

Radieah Mohd Nor said...

Cermin mataku tidak berbingkai...

Za's said...

eh eh, lupa pulak..hikhikhik...
abis tu, cermin mata siapa itu??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...