Friday, October 17, 2008

“…syaitan pun dia boleh yakinkan” Tun Mahathir Mohammad



Pencarian pucuk pimpinan Malaysia kembali bermula setelah rakyat mula kecewa dengan sikap Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi. Jika dilihat senario politik Malaysia, rakyatnya masih tercari-cari pemimpin sebenar yang mampu memimpin mereka.

Melihat kepada era kebangkitan Tun Mahathir Mohammad semasa mula-mula dilantik sebagi Perdana Menteri Malaysia. Kajian mendapati dua tahun pertama pemerintahannya, beliau lebih bersikap terbuka..memberi kebebasan kepada rakyat untuk menyuarakan pandangan dan kritikan. Namun selepas dua tahun memegang tampuk pimpinan tertinggi di Malaysia beliau mula mengamalkan dasar kediktatorannya. Beliau mula menggunakan akta-akta untuk mengelakkan rakyat bersuara. Akta ISA, AUKU, Akta Hasutan dan mengawal media massa digunakan olehnya bagi menggunci suara-suara mereka yang mengkritik pemerintahnnya. Pemerintahan beliau mula dicemuh oleh banyak pihak.

Selepas Tun Mahathir meletak jawatan. Penggantinya Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi telah mendapat sokongan yang padu daripada rakyat Malaysia. Slogan yang digunakan olehnya, “Bekerja bersama saya, bukan bekerja untuk saya” dan “Cemerlang, gemilang, terbilang” membawa tuah kepadanya. Buktinya semasa pilihanraya pada tahun 2004, Barisan Nasional di bawah pimpinannya telah berjaya menguasai hampir semua kerusi yang dipertandingkan. Islam Hadhari yang dipelopori oleh beliau telah dicanang seluruh pelusuk dunia. Rakyat mula menilai bahawa beliau memang layak menggantikan Tun Mahathir. Malang sekali kerana usia pemerintahnnya tidak lama. Terlalu banyak cemuhan dan kritikan daripada pelbagai pihak sama ada daripada pihak pembangkang mahupun kerajaan telah dilemparkan kepada beliau.

Dalam keadaan terdesak dan suasana tekanan daripada pelbagi pihak Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi terpaksa meletakkan jawatan dan beliau memilih Dato’ Seri Najib Tun Razak menggantikan tempatnya. Scandal yang melanda Dato’ Seri Najib Tun Razak dirasakan tidak baik untuknya menjadi pemimpin negara menggantikan Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi. Imejnya yang tidak bersih dirasakan akan membuatkan rakyat akan lebih cepat memberontak berbanding zaman pemerintahan Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi. Imejnya yang boros membelanjakan wang rakyat semasa menjadi Menteri Pendidikan kerana membina sekolah-sekolah tanpa mengikut keperluan dan kapasiti pelajar di sesebuah kawasan menyebabkan wang rakyat banyak dibazirkan olehnya. Sewaktu menjadi Menteri Pertahanan pembelian kapal selam, jet pejuang, Altantuya…semuanya menimbulkan persoalan.

Masyarakat mula melihat bahawa Dato’ Seri Anwar Ibrahim mampu menyelesaikan semua kemelut kepimpinan yang berlaku kini. Rakyat mula mendambakan kepimpinan yang berwibawa dan berkarisma untuk menjadi pemimpin mereka. Karisma yang terdapat pada Dato’ Seri Anwar Ibrahim membuatkan semakin ramai menjadi penyokong kuat beliau. Tun Mahathir pernah berkata bahawa “…syaitan pun dia boleh yakinkan”. Apakah yang dimaksudkan oleh Tun Mahathir? Adakah rakyat akan kembali kecewa seperti mana kecewanya mereka kepada kepimpinan Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi? Di mana silapnya Dato’ Seri Anwar Ibrahim?
Saya tahu walaupun kurang pasti…Anda semua bagimana?

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...