Sunday, December 21, 2008

Mentarbiyyah & Ditarbiyyah

Dari kiri Nur Aisyah Humaira Binti Zulhilmi, Mohd Iman Hakimi Bin Zulhilmi
dan Syed Amar Osman Bin Syed Hisyam

Mendidik seorang anak bukanlah bermula apabila dia mengenali huruf ABC, 123 atau ا ب ت tetapi ia bermula daripada dalam rahim si ibunya lagi. Saya masih ingat nasihat seorang guru yang mengajar mata pelajaran Insya’ (Karangan Bahasa Arab), Ust Faridzul Izzat sewaktu di tingkatan 4 Al-Farabi di Ma’ahad SAS “Tingkah laku antum semasa ini akan diwarisi oleh anak antum kelak. Jadi jaga baik-baik perbuatan antum, percakapan antum dan segala-galanya kerana ia mampu mempengaruhi zuriat antum nanti. Lebih kurang macam itulah nasihatnya kepada kami.

Saya juga masih ingat kata-kata Pengerusi Majlis Mesyuarat Jambori Nisa’ Pulau Pinang 2008 juga selaku timbalan pengarah jambori tersebut lebih kurang begini Walaupun hanya program jambori tetapi program yang dijalankan sebenarnya berjalan sebelum program. Seumpana untuk melahirkan zuriat yang baik bukan selepas lahirnya zuriat tersebut sebaliknya sebelum lahirnya zuriat. Program ini bukan sahaja untuk mendidik remaja tetapi sebaliknya mentarbiyyah ajk program itu sendiri.”

Bagi melahirkan generasi yang baik, ia bermula dari saat ini. Bermula daripada individu yang bertanggungjawab untuk mentarbiyyah individu lain menjadi individu yang baik. Mentarbiyyah dalam masa yang sama juga harus menyediakan diri untuk ditarbiyyah. Namun begitu, kebanyakan daripada kita terlalu ego untuk menerima terguran daripada individu yang dirasakan tidak layak menegur kita..mungkin kerana dia masih kecil, pakaiannya tidak sehebat kita, kedudukannya tidak standing kita dan banyak lagi alasan yang membuatkan kita merasa tidak layak untuk menerima tegurannya.

Ucapan maaf dan terima kasih juga susah untuk kita ungkapkan kepada golongan tersebut. Sama ada ungkapan maaf atau terima kasih daripada seorang ayah atau ibu kepada anaknya. Seorang yang kaya kepada yang miskin atau yang berpangkat kepada yang tidak berjawatan. Sikap sebegini akhirnya menimbulkan jurang yang besar antara ibu bapa dengan anaknya, golongan kaya dengan miskin, pemerintah dengan rakyatnya dan pelbagai golongan lain.

Kembali kepada tajuk perbincangan asal… Tarbiyyah yang terbaik adalah apabila seseorang itu turut menyediakan dirinya untuk ditarbiyyah walaupun pada ketika itu dia sedang mentarbiyyah individu lain. Saya lebih suka untuk mencari punca permasalahan yang timbul adalah disebabkan diri kita sebelum sama-sama membetulkan kesalahan individu lain. Bukan menyalahkan orang lain sekiranya kita dapati kesalahan memang bukan berpunca daripada kita…kerana harus kita ingat sahamnya (kesalahannya) kalau tidak banyak mungkin 0.01% juga berpunca daripada kita.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...