Monday, January 5, 2009

"Soalnya, di Palestin Sekarang Sedang Berperang"


Selesai sahaja kami yang bersolat jemaah Maghrib di Masjid AL-Malik Khalid, USM...kami diminta oleh imam masjid iaitu Ust Zamrus Bin Mohd Ali untuk sama-sama mendirikan solat hajat setelah selesai solat rawatib untuk memohon kepada Allah S.W.T menyelamatkan saudara-saudara kita di Gaza, Palestin.

Sewaktu duduk tahiyyat akhir bagi menyempurnakan solat sunat, perbualan gadis-gadis kecil di belakang saya menyentuh jiwa saya sekali gus membuatkan solat saya terganggu dik perbualan mereka.

“Tadi, imam minta kita semua solat hajat”
“Mengapa ya?”
“Soalnya, di Palestin sekarang sedang berperang”
“Berperang dengan siapa ?”
“Dengan Yahudi”
“Yahudi itu jahat ya?”
“Iya, tentu sekali”

Dari perbualan tersebut saya dapat meneka bahawa anak-anak kecil ini dari tanah seberang, Indonesia. Selesai sahaja saya memberi salam, saya menoleh kebelakang untuk mengenali siapakah gerangan anak-anak kecil tadi.

Daripada kaca mata saya, saya menganggarkan usia kedua-dua kanak-kanak tersebut adalah 10 dan 6 tahun. Ingin sekali saya berbual dengan mereka tetapi saya membatalkan niat saya kerana iman telah mula mengangkat takbir untuk menunaikan solat hajat. Gadis-gadis kecil tersebut juga, saya lihat sedang memenuhkan saf untuk sama-sama mendirikan solat hajat.

Terdetik di fikiran saya “Siapa ibu bapa mereka?. Dalam usia yang masih kecil mereka telah diajar erti kasih sayang sesama muslim...sudah tahu erti pengorbanan...sudah tahu erti perjuangan... sudah tahu apa itu Palestin dan Yahudi. Kalau di Malaysia, kanak-kanak seusia mereka hanya arif tentang permainan mereka...mungkin ada yang seperti kanak-kanak Indonesia tadi...ya mungkin ada.

Jangankan kanak-kanak, remaja, dewasa dan mungkin juga yang tua...tidak pernah merasakan perang yang tercetus di Palestin juga merupakan tanggungjawab kita untuk bersama-sama dengan umat Islam di sana. Sambutan tahun baru di Malaysia disambut dengan letusan bunga api dan turut disertai dengan perta-pesta yang menjelikkan.

Kalau di sini sambutan tersebut disambut dengan letusan bunga api yang mampu membuatkan kita kagum kerana kecantikan bunga apa tersebut tetapi di sana saban hari letusan peluru, senapang, dan sebaginya kedengaran...yang hanya mampu membuatkan hati berasa bimbang, sedih dan seringkali diselimuti perasaan ketakutan. Takut anak-anak jadi yatim...takut anak-anak hilang ibu...takut anak-anak yang tidak berdosa menjadi makanan peluru yang tidak mengenal mangsanya.

Sepatutnya di Malaysia, kita juga harus bimbang. Malah lebih bimbang berbanding penduduk Islam di Palestin. Serangan pemikiran yang berlaku di Malaysia telah menampakkan hasilnya. Generasi muda telah mula meninggalkan agamanya...couple, arak, dadah, pil-pil khayal, zina, anak luar nikah, mat rempit, gotic, punk, i-Dance dan macam-macam lagi perkara telah berjaya menghancurkan aqidah generasi muda umat Islam di Malaysia.

Daripada mana serangan ini datang? Daripada Yahudi yang telah sekian lama merancang.
Bila ia akan berakhir? Ulama mengatakan bila aqidah umat Islam semakin kuat, bila ukhuwah umat Islam semakin kukuh dan bila perkara material (perkara duniawi. Contoh wang, kekayaan, strategi peperangan) umat Islam semakin banyak.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...