Thursday, January 8, 2009

"...Tiga Empat Kali Kemas Tempat Yang Sama"


“Cabaran sungguhlah…. lepas kahwin ni”

"Kak Nora dah keluarkan satu statement yang membuatkan saya takut nak kahwin". Komen saya ringkas.

“Betul…penat sangat lepas kahwin. Bab baju je…kutip baju kotor…lepas tu basuh..jemur. Kalau hujan kena berkejar angkat kain..lepas tu jemur balik.. penat. Lepas tu kena gosok baju pula... Sebab tulah nabi pesan, kalau boleh carikan isteri, seorang pembantu. Tapi kalau tak ada pembantu* setiap benda yang isteri pegang semuanya pahala.”

Saya menganggukkan kepala tanda setuju.


“Aiman macam mana?” Tanya saya ringkas tentang keadaan anaknya.


“Aiman batuk sikit sekarang. Tak berapa nak sihat. Sekarang ni dia mula nak berjalan. Habis semua barang yang dia dapat capai berterabur kat lantai. Tempat bedak… alat make up.. setiap kali Kak Nora kemas lepas tu mesti berterabur balik. Sehari tiga empat kali kemas tempat yang sama. Ustaz pula, selalu tak ada kat rumah. Dia sibuk sangat balik sekolah..hampir pukul 3.00 petang baru balik. Lepas tu, pukul tiga keluar balik. Nanti nak maghrib baru balik rumah. Lepas solat Isya’ keluar balik… tengah malam karang baru sampai rumah. Kak Nora mengadu kat ust … Kak Nora tak ada orang pun nak bersembang kat rumah. Nasib baiklah kita ni faham… tapi dalam faham-faham pun kadang-kadang berleter juga. Nanti kalau dah kawin ingat balik niat nak kahwin tu sebab apa… Syaitan ini jahat sungguh”


Saya hanya tersenyum mendengar kisah hidupnya. Kisah telatah dua individu yang begitu dekat dihatinya. Semoga dikurniakan keluarga yang sakinah…semoga rahmat Allah S.W.T mengiringi kalian sekeluarga.


“…..Nanti kalau dah kahwin ingat balik niat nak kahwin tu sebab apa… Syaitan ini jahat sungguh” Saya copy paste balik kata-kata Kak Nora tadi supaya menjadi peringatan untuk kita semua. Hakikatnya muslimin dan muslimat itu berbeza…walaupun mereka adalah manusia. Macam karya John Gray yang bertajuk “Men Are From Mars, Women Are From Venus”. Bacalah buku tersebut. Tidak rugi andai anda membacanya.


* Ada pembantu atau tidak… semua benda yang disentuh oleh seorang isteri akan dapat pahala. Cuma yang berbeza sikit atau banyak. Semuanya diukur atas kesabaran seorang isteri. Kak Nora tahu…Cuma bila bercakap dengan saya…dia tidak perlu jelaskan dengan panjang lebar. Begitu juga dengan saya. Sebenarnya saya tidak perlu menulis nota kaki ini. Tetapi individu yang membaca blog ini terdiri daripada pelbagai kategori pembaca. Jadi perlu untuk saya menulis nota kaki ini supaya tidak berlaku salah anggap terhadap perbualan saya dan Kak Nora tadi.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...