Friday, February 13, 2009

Apabila Ombak Menghempas Pantai...

Saya masih teringat sewaktu Ust Tuan Ibrahim Tuan Man menyampaikan kuliahnya di Surau Rantau Printis, Bandar Jengka (Kini dikenali sebagi Bandar Tun Razak), Pahang. Seorang lelaki mengadu padanya bahawa dia terlalu penat berjuang. Terlalu banyak yang dilakukannya tetapi tetap kalah. Jawapan yang mudah diberikan oleh Ust Tuan Ibrahim “Biarlah kita kalah, kalau dengan kalah itu Allah merahmati kita, berbanding kalau kita menang dengan tipu daya dan sebaginya…keranan nanti akan Allah murka pada kita. Di sisi manusia mungkin kita kalah…tetapi di sisi Allah sama ada kita menang atau kalah kita tetap menang”. Lebih kurang begitulah jawapannya.

Kemelut politik di Perak membingungkan kita. Bagi saya percaturan politik yang berlalu adalah soal kedua. Tetapi ujian yang diberikan oleh Allah yang sedang dihadapi kini harus kita selidiki. Adakah ini ujian ataupun kemurkaan Allah pada kita? Saya pun tidak tahu. Saya tidak menjumpai puncanya. Kemelut yang berlaku sekarang datang dari Allah dan sudah tentu jalan penyelesainannya juga dari Allah. Kalau dulu sebelum pilihan raya kita boleh datang bermunajat beramai-ramai…selepas menang kita juga tidak lupa bermunajat. Dan sekarang….kita juga harus bermunajat.

“Janganlah jadi macam budak-budak…” begitulah kata MB Perak kepada MB Perak (maklumlah ada dua MB sekarang) yang tersiar di dalam Berita Utama TV3. Banyak lagi kata-kata yang lain yang tersiar. Bagi saya selaku rakyat biasa, kata-kata tersebut adalah tidak sesuai dilontarkan oleh seorang pemimpin. Runtuh sifat kepimpinannya di hadapan rakyat.

Ucapan atau kata-kata memainkan peranan penting. Contoh paling mudah, Jepun datang ke Tanah Melayu dulu dengan semboyan ‘Asia Untuk Asia’ bagi meruntuhkan pengaruh British. Begitu juga dengan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Satu ketika sewaktu mula-mula menjadi Perdana Menteri, beliau pernah menyuarakan slogan ‘Jangan bekerja kerana saya tetapi bekerjalah bersama saya’. Slogan dan semboyan yang ditiupkan sangat memainkan peranan yang penting.

Di dalam Al-Quran juga banyak slogan-slogan yang berbentuk amaran, ingatan dan nasihat kepada kita contohnya, ‘….janganlah bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita’. Jadi bagi saya MB yang baru dilantik telah memalukan dirinya sendiri. Kata-kata sering kali mampu mengambarkan peribadi walaupun kadang-kala tidak tepat apa yan digambarkan. Jadi hati-hati dalam setiap ucapan kita. Ia bukan sahaja dinilai pahala atau dosa tetapi dengannya juga orang bertindak dekat atau menjauhi kita.

Bagi MB Perak Datuk Seri Ir Nizar Jamaluddin, saya teringat akan peristiwa pembukaan Kota Konstentinopal. Mungkin belum masanya untuk Islam bertapak di sana. Jika dilihat di dalam hadis Rasulullah S.A.W bersabda bahawa kota tersebut dibuka oleh raja yang baik, tenteranya yang baik dan rakyat yang baik. Saya suka mengkiaskan keadaan yang berlaku di Perak sekarang seperti keadaan yang disabdakan Rasulullah. Datuk Seri Ir Nizar seorang yang berkepimpinan. Seorang pemerintah yang baik..jika dikiaskan melalui hadis ‘seorang raja yang baik’ tetapi mungkin tentera dan rakyatnya masih belum baik, jadi hanya sementera sahaja Islam berjaya bertapak di sana.

Apapun saya sangat bersetuju dengan pandangan Ust Hasrizal tentang keadaan di Perak. Perak adalah hak Islam jadi sebagai seoarang Muslim kita harus pertahankan hak kita. Nasihat saya kepada semua pejuang, jangan kita lemas apabila ombak menghampas kita di tepi pantai. teruskanlah perjuang kerana kemenngan itu sangat dekat. Itu janji Allah kepada kita...

2 comments:

Khairul Onggon said...

Oh politing... no comment hehe.. :)

MU'ALLIMAH said...

rakyat adalah raja..;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...