Monday, February 16, 2009

"Hai..saya Upin. Ini adik saya Ipin.."


“Saya Upin, ni adik saya Ipin…Em, betul, betul, betul” (Yang mana satu abang atau adik, saya tidak pasti)
Saya percaya masyarakat Malaysia mula menyukai dan mengemari animasi Upin & Ipin tidak kira peringkat usia, tua atau muda… semua tidak mahu ketinggalan menonton filem animasi tersebut.

Namun begitu, saya bukanlah bertujuan untuk mengulas jalan cerita animasi filem tersebut. Namun begitu, jujur saya katakan kepada semua yang terlibat dalam pembikinan animasi tersebut…tahniah saya ucapkan. Biasanya filem-filem atau animasi kartun dan sebagainya saya akan mengkritik dari pelbagai sudut walaupun hakikatnya saya bukanlah seorang pengkritik filem.

Terdapat filem yang bertetangan dengan aqidah walaupun nampak Islamik tanpa kita sedari. Kalau sentuh lelaki perempuan tu dah semestinya. Walaupun pelakonnya memakai tudung tetapi jangan terpedaya dengan penampilan tersebut. Perhatikan betul-betul perkara yang diucap atau perbuatannya sama ada bertentangan dengan syarak atau tidak…Hakikatnya itulah realiti dunia perfileman sekarang.

Seharusnya perfileman Islam harus bangkit memaparkan wajah-wajah kehidupan Islam sebenar. Mungkin ada yang merasakan ia akan membosankan penontot. Tetapi filem animasi Upin & Ipin telah mengeluarkan kita dari acuan biasa yang digunakan dalam filem. Tidak memerlukan aksi yang berat, cukup hanya memaparkan suasana kampung yang hidup berjiran yang terdiri daripada masyarakat majmuk. Malah lebih hebat apabila suasana yang berlaku di dalam bulan Ramadhan dipaparkan. Secara tidak langsung, kanak-kanak tidak melihat animasi kartun tersebut sebagai animasi yang kosong tetapi terdapat nilai agama (aqidah) di dalam filem tersebut.

Hakikatnya umat Islam harus bangkit dari segenap sudut. Dornal Duck, Mickey Mouse, dan banyak lagi karekter kartun barat yang lain telah meracuni fikiran anak-anak kecil Islam. Kelihatan macam tidak ada yang bertentangan dengan syarak. Tetapi bagi saya, ikon itik (Dornal Duck) tikus (Mickey Mouse) dan pelbagai ikon binatang lain yang telah diangkat sama taraf dengan manusia adalah satu perkara yang bertentangan sekali dengan nas Al-Quran yang mengatakan bahawa manusia adalah sebaik-baik ciptaan. Kartunis barat telah mengangkat ikon tersebut dengan meletakkan ikon-ikon kebanggaan kanak-kanak sekarang, hampir sama dengan kehidupan manusia. Bezanya ikon tersebut tidak berwajah manusia.

Ikon yang berwajah manusia pula, kadang-kala mengajar kanak-kanak suatu perkara yang seharusnya tidak patut dilakukan. Contohnya Sincan (How to spell) saya perhatikan kelalukannya yang biadab kepada ibunya membuatkan kanak-kanak ketawa…termasuk juga orang dewasa yang menontonnya. Apa yang mereka ketawakan??

Nilailah sesuatu perkara dengan akal fikiran dan hati kita. Hati-hati dengan perkara yang berlaku di sekeliling kita. Terlalu banyak dakyah yang berlaku, malangnya kita tidak sedari. Kartun animasi yang kita import daripada Barat dan Jepun amat berbahaya kepada akidah Islamiyyah. Melalui tulisan ini saya tidak menyentuh tentang hukum sama ada ia dibolehkan atau tidak…Jika tidak, bagaimana cara yang boleh…jika boleh kita tidak harus melepaskan peluang ini. Saya juga tidak menyentuh waktu tanyangan dan filem animasi Upin & Ipin yang baru ditayangkan. Semoga ia mampu memaparkan syariat Islam yang sebenar…sejauh mana? Wallahu’alam…

2 comments:

Khairul Onggon said...

Salam.. sy stuju dgn pendapat saudari tu.. Islam ni syumul.. segal;a sudut kehidupan kena berpegang dgn syariat.. perfileman tidak terkecuali.. :)

fitrahulinsan said...

bak kata Sh.yusuf al-Qardawi : Umat islam hari ini tidak perlu lagi berbelanja besar dalam membina masjid tetapi alihkan peruntukkan yang besar dalam industri 'broadcasting'..Ia adalah sumber yang menjana pemikiran ummah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...