Friday, March 20, 2009

"Aku Merindui Ikhwanku"


Saya tercari-cari tempat duduk yang selesa untuk mendengar forum yang antara ahli panelnya ialah Prof Dr Haron Din di Masjid Negeri Pulau Pinang bersemperna Sambutan Maulidur Rasul. Pada mulanya saya ingin duduk di dalam masjid supaya pahala iktiqaf di dalam masjid turut sama saya perolehi.

Tetapi memandangkan di dalam masjid kedudukan jemaah wanita ditempatkan jauh di belakang, mana mungkin saya boleh melihat penceramah dengan kedudukan saya yang jauh di belakang. Kaca mata saya yang semakin kabur turut menghalang penglihatan saya.

Jadi saya memutuskan untuk duduk di hadapan skrin besar yang terletak di anjung masjid. Kebetulan ajk masjid memasang skrin besar untuk kemudahan pendengar ceramah yang duduk di luar masjid. Dari jauh datang kalau tidak dapat tengok wajah ulama’ satu kerugian besar bagi diri saya. Bukan senang hendak berjumpa ulama’ yang sehebat Prof Dr Haron Din. Malam itu penampilannya masih sama seperti biasa dilihat…memakai kopiyah dan jubah..semuanya berwarna putih. Ada sebentuk cincin di tangan kirinya.

Banyak sirah Baginda Nabi S.A.W Prof Dr Haron Din cuba singkap kembali. Walaupun sirah tersebut telah saya baca berkali-kali tetapi sirah yang disampaikan olehnya memudahkan pemahaman saya, bahkan telah berjaya menyentuh hati saya. Ungkapan dan ayat yang digunakan oleh Prof Dr Haron Din yang sangat mudah difahami, di samping kata-kata yang cukup teratur dan jelas. Sesejuk mata memandang…penenang hati yang gelisah…hakikatnya ia adalah disebabkan izzah yang dimiliki olehnya. Kurniaan Allah S.W.T ke atasnya.

Di dalam hati saya berbisik…seandainya orang di hadapan saya ini Rasulullah S.A.W sudah tentu mata yang memadang tidak mahu dikelipkan…hati yang gelisah akhirnya mampu disembuhkan…Tetapi mampukah saya untuk berjumpa dengannya. Andai diukur dengan amalan…mimpi pun belum tentu… bahkan mustahil.. Kita hanya mengharapkan rahmatNya dan syafaat daripada Baginda S.A.W.

Masih saya ingat lagi satu kisah yang pernah saya baca suatu ketika dahulu.

Sewaktu Rasulullah S.A.W sedang duduk bersama para sahabat, para sahabat melihat wajah Rasulullah yang sedang termenung memikirkan sesuatu. Lantas seorang sahabat bertanya “Apa yang engkau sedang fikirkan Ya Rasulullah?”
“Aku merindui ikhwanku”. Jawapan tersebut diluahkan sambil memerhatikan wajah para sahabat yang cukup setia dengannya.
“Kami lah ikhwanmu Ya Rasulullah”. Para sahabat berkata.
“Tidak kamu semua ialah sahabatku” Rasulullah menidakkannya.
“Kami lah ikhwanmu Ya Rasulullah” Sahabat menggulanginya lagi.
“Tidak, kamu semua ialah sahabatku”
“Kami lah ikhwanmu Ya Rasulullah” Sebanyak tiga kali penyataan yang diberikan oleh para sahabat tetap dijawab dengan “Tidak, kamu semua ialah sahabatku”
Kemudian Rasulullah member penjelasan tentang penafiannya tadi.
“Ikhwanku ialah umatku yang hidup selepas kewafatanku. Mereka mencintaiku dengan sebenar-benar kecintaan, mereka menggamalkan sunahku…walaupun mereka tidak pernah melihat wajahku.”

Adakah kita golongan ikhwan itu?
Tanyalah hati…tanyalah akal…kerana mereka telah ada jawapan.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...