Tuesday, March 10, 2009

Izzah...


“Kak Radieah, saya suka tengok perempuan yang baik-baik ni. May be sebab mereka ni solehah kot, sebab tu saya suka tengok dia walaupun dia tak cantik” Coursemate saya tiba-tiba bersuara sewaktu sedang kami makan malam bersama-sama.


“Kenapa pula macam tu?” sengaja saya memerangkapnya supaya dia lebih banyak bercerita. Saya mahu tahu lebih banyak menganai pandangan peribadinya tentang hal tersebut.
“Kalau orang cantik ni, kita tengok just sekadar cantik. Tapi perempuan yang solehah ni, kita nampak dia lebih daripada itu. Sejuk je tengok”
“Maksudnya?” Tanya saya lagi seolah-olah tidak memahami perkara yang cuba disampaikan olehnya.
“Kat school (pusat pengajian) saya dulu, saya ada ramai kawan yang cantik-cantik. Tapi bagi saya just sekadar cantik. Cantik je tak lebih daripada itu. Tapi orang yang baik-baik ni kita lihat dia lebih daripada perkataan cantik. Tak tahu lah nak cakap”.


“Yang tu bukan cantik tapi izzah (kemuliaan). Allah bagi kepada siapa yang terpilih. Pernah tengok tak kakak-kakak PMI dulu. Seronok je tengok mereka. Tenang je tengok mereka. Sebabnya mereka ada izzah yang Allah bagi pada mereka. Rahsianya jaga qiam. Itu je tak ada rahsia lain”.
“Yelah Kak Radieah, dulu kakak-kakak PMI saya suka tengok. Mereka biasa je tapi seronoklah. Sekarang dah tak terlibat dengan PMI....”


Biasanya kita tidak ambil kisah soal izzah. Saya masih ingat lagi perbualan seorang housemate sahabat saya sewaktu bertandang ke Bangi menziarainya yang sedang menyambung pengajian masternya di UKM. Sewaktu sedang menonton televisyen dia menekan button televisyen untuk melihat siaran yang lain. Dia berhenti seketika untuk mengenali penyanyi yang sedang menyanyi pada ketika itu.


“Is...dia ni, tak suka lah...” lebih kurang macam tulah reaksinya apabila melihat Mawi sedang menyanyi.
“Kenapa cakap macam tu?”. Saya mula bertanya kehairanan kerana biasanya Mawi ramai peminat. Tapi dia ni lain pula.
“Saya suka tengok orang yang baik-baik walaupun saya tak baik. Kalau dah baik janganlah jadi macam saya. Biarlah yang baik-baik terus jadi baik.” Macam tu rupanya...


Saya tidak pandai untuk mengulas panjang-panjang tentang izzah. Tetapi andai kita cari kemuliaan selain daripada Islam, Allah akan turut mencampakkan rasa kemurkaanNya kepada makhlukNya untuk turut sama membenci kita.
Izzah membuatkan manusia akan segan dan hormat dengan kita.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...