Saturday, April 11, 2009

Apabila Kita Terlalu Mempermudahkan...

Islam itu mudah tetapi jangan terlalu mempermudahkan. Kebanyakan kita secara tidak sedar apapun sengaja buat tidak sedar, cuba mempermudahkan syariat Islam yang telah ditaklifkan keatas setiap orang Islam yang mukallaf. Ingin saya kongsikan sebuah kisah agar ia menjadi pengajaran kepada kita semua. Kisah ini saya perolehi daripada Dr Jasni Sulong, sewaktu beliau menyampaikan kuliah Pembangunan Modal Insan.

Seorang Gabenor Iraq yang bernama ‘Umar bin Hubairah telah memanggil dua orang tokoh ilmuan besar pada ketika itu. Ulama tersebut ialah ‘Amir al-Sya’bi dan al-Hasan al-Basri. ‘Umar bin Hubairah meminta pandangan daripada kedua-dua ulama tersebut mengenai arahan-arahan Khalifah Yazid bin ‘Abdul Malik (meninggal 105H) yang datang kepadanya. Terdapat arahan-arahan yang menyanggahi kebenaran.

Kata ‘Umar bin Hubairah “Jika aku taatkan khalifah, aku menderhakai Allah. Jika aku mentaati Allah, aku akan menderhakai khalifah. Apakah pendapatmu?”

Jawab al-Sya’bi, “Engkau hanya menjalankan tugas. Dosa ditanggung oleh khalifah”.
Tanya ‘Umar bin Hubairah kepada al-Hasan al-Basri, “Apakah pendapatmu pula?”
Jawab al-Hasan, “Wahai Gabenor ! Engkau telah pun mendengar pendapat al-Sya’bi tadi”.
“Aku mahu pendapatmu”. Tegas ‘Umar bin Hubairah.

Kata al-Hasan al-Basri, “Wahai ‘Umar bin Hubairah, akan datang kepadamu malaikat Allah yang bengis lagi tidak menderhakai perintah Allah. Dia akan mengeluarkan engkau daripada istanamu yang luas ke kuburmu yang sempit. Jika engkau bertakwa kepada Allah, dia boleh melindungimu daripada tindakan Yazid bin ‘Abdul Malik, adapun Yazid bin ‘Abdul Malik tidak dapat melindungimu daripada tindakan Allah. Tidak ada ketaatan kepadaNya, Dia memeliharamu daripada bahaya Yazid bin ‘Abdul Malik. Namun jika engkau bersama Yazid dalam menderhakai Allah, maka Dia serahkan engkau kepada Yazid”.

Lalu menangislah ‘Umar bin Hubairah.

Al-Hasan ditanya mengapa beliau melakukan demikian?. Jawabnya, “Kerana perjanjian yang Allah meterai untuk para ulama berkaitan ilmu mereka – dalam Surah ali-Imran 187, yang bermaksud “Dan (ingatlah) ketika Allah mengambil perjanjian dari mereka yang telah diberikan Kitab (iaitu); Demi sesungguhnya! Hendaklah kamu menerangkan isi Kitab itu kepada umat manusia, dan jangan sekali-kali kamu menyembunyikannya”.

Kisah di atas merupakan kisah tentang peranan ulama terhadap umara’(pemimpin) yang saling memerlukan. Ulama memerlukan umara’ dan umara’ juga memerlukan ulama. Namun begitu, konsep yang lebih luas dapat digunakan untuk pengajaran kita semua. Antaranya ialah… seandainya sistem yang diguna pakai oleh pihak pentadbir bercanggahan dengan syariat Islam, sudah tentu jawapannya adalah dengan mengguna pakai syariat Islam.

Namun begitu, tanpa kita sedari kita telah menolak untuk menggunakan syariat Islam. Contoh, syariat Islam telah menetapkan bahawa aurat di antara perempuan muslim dengan perempuan bukan muslim adalah sama seperti lelaki yang anjabi. Tetapi dengan mudahnya kita menggunakan konsep maqasid syariyyah, dengan meletakkan diri seolah-olah dalam keadaan darurat sehingga membolehkan kita membuka aurat sekiranya ditempatkan sebilik dengan rakan yang bukan Islam.
Apabila ditanya alasan sehingga kita boleh mempermudahkan hukum syariah tersebut, jawapan yang sering kita berikan, “ustazah tu cakap macam tu…”, “ustaz ni cakap macam ni…”, “Sebab darurat. Jadi tidak jadi masalah”.

Andai jawapan yang diberikan ‘…sebab orang tu, sebab orang ni cakap macam ni’, kita seolah-olah tiada pendirian…tidak berupaya menggunakan akal fikiran kita sehingga terpaksa bersandarkan pendapat individu lain. Ini dikatakan Iman Taqlid…iman ikut-ikutan. Para ulama berpendapat Iman Taqlid tidak sah. Allah S.W.T anugerahkan akal kepada manusia…jadi gunakanlah ia sebaik mungkin. Jangan terlalu mempermudahkan syariat yang telah Allah tetapkan. Rujuk kembali kisah yang saya ceritakan di atas sebagai pengajaran.

‘Sebab darurat. Jadi tiada ada masalah’…yang ini pula, lagi satu masalah. Kita perlu jelas apakah maksud ‘darurat’ itu sendiri. Adakah ia sampai memudaratkan agama, nyawa, keturunan, akal fikiran, dan harta. Al-Dharuriyyat itu sendiri menurut ilmu fiqh bermaksud ‘sesuatu yang kita tidak berupaya untuk hidup kecuali dengan kewujudannya’. Adakah dengan membuka aurat boleh dikatakan sebagai ‘darurat’? Jika hal sedemikian berlaku, ia sebenarnya bergantung kepada kebijaksanaan kita untuk bertindak.


Terlalu banyak perkara yang kita telah mempermudah-mudahkannya. Tanpa kita berusaha untuk menghindari perkara tersebut daripada berlaku. Contohnya menyimpan atau meminjam wang di dalam bank konvensional, makan makanan yang diragui kehalalannya, telur yang dimasak adakah dibasuh atau tidak? jika tidak najis. Bila najis sudah tentu haram…banyak lagi perkara lain. Dua perkara itu sahaja yang terlintas di fikiran saya setakat ini.

Saya cadangkan untuk anda semua membaca buku Fiqh Aulawiyyat (Fiqh Keutamaan) dan Madkhal Li Diraasaa asy-Syari’ah al-Islamiyah (Panduan Memahami Syariat Islam). Kedua-duanya adalah karangan Yusuf al-Qardhawi. Siiru a’la barakatillah.

2 comments:

Khairul Onggon said...

Salam.. stuju ngan apa yg diceritakan dalam entry ni.. Ramai yg x sedar akan hakikat hukum yg sebenanr.. Ramai lebih kepada logik akal dan org cakap itu org cakap ini.. Tahniah.. Sebar2kanlah lagi..

Za's said...

salam...
alhamdulillah, penuh dgn input dan fakta...

teori dan praktikal haruslah seiringan..huhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...