Thursday, April 9, 2009

Kemampuan Mengubah

“Kak Radieah, Kak Radieah tak baca paper ke?”
“Radieah tak baca paper ke?”
Sejak akhir-akhir ini soalan sedemikian rupa sering diajukan kepada saya. Ya, memang saya tidak baca akhbar. Tidak berpeluang…bukan tidak mahu baca.
Tetapi kali ini saya ingin mengulas sedikit sebanyak isu semasa walaupun sudah lama isu tersebut berlalu. Tetapi saya rasa perlu untuk saya kongsikan pandangan saya dengan anda semua.

Pertama saya ingin sentuh tentang isu tentang Bajet Mini yang dilancarkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak. RM60 bilion diperuntukkan untuk bajet yang dikatakan sebagai ‘mini’. Bagi saya bajet tersebut sangat besar tetapi sayangnya masih dikatakan sebagai bajet mini. Saya berkesempatan membaca beberapa tajuk blog tentang bajet tersebut. Ada yang kata ‘mesra siswazah’, ‘untuk pertanian’ dan bermacam-macam lagi. Saya tidak nafikan ada kebenarannya…tetapi sentiasalah berwaspada dengan kemewahan.

Untuk pengetahuan semua bajet tahunan akan dibentang setiap bulan September atau Oktober setiap tahun. Tetapi jika sebesar RM60 bilion diperuntukkan untuk Bajet Mini, agak-agak bajet tahunan nanti berapa angka kosong Datuk Seri Najib akan letak? Di mana peruntukan sebanyak itu diperolehi? Sudah tentu daripada cukai-cukai, yang semua datang daripada rakyat.

Seterusnya saya ingin sentuh isu tentang pilihan raya di dua tempat iaitu Bukit Selambau dan Bukit Gantang. 15 calon bertanding di Bukit Selambau, Kedah merupakan rekod baru dalam sejarah pilihan raya Malaysia. Kenapa ramai sangat mahu jadi pemimpin…banyak sungguh wang mereka untuk masuk bertanding. Secara realitinya pilihan raya di Malaysia sama ada pilihan raya kecil, pilihan raya umum atau pilihan raya kampus…individu yang bertanding atas tiket bebas tidak akan menang. Mungkin ada konspirasi untuk melakukan ‘pecah undi’ (memerlukan penerangan yang panjang lebar). Entahlah saya tidak tahu.

"Engkau juga memuliakan siapa yang Engkau hendaki"
Apapun tahniah kepada Dato Seri Ir Nizar Jamaluddin. Dato Seri mampu mengubahnya. ‘Sembah derhaka’ yang sering diguna pakai oleh Dato Seri memberi makna besar kepada semua penduduk Malaysia. Bagi saya kemenangan yang diraih olehnya bukan sahaja melambangkan kemenangan di Bukit Gantang tetapi ia adalah ke atas seluruh pejuang Islam. Insya Allah, ‘kemenangan itu semakin hampir’. Saya tidak mahu mengulas panjang mengenai isi ini. Sila baca selanjutnya tentang hal tersebut dalam laman web. Ustaz Hasrizal. Semoga ia memberi manfaat.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...