Thursday, April 16, 2009

Tamadun Yang Beransur Hilang

Anak Melayu
Panas dadamu membakar baju
Kita arak keranda 152
Ke tanah perkuburan Parlimen
Sepuluh tanah nafas ini terhenti
Hari ini jangan lagi menyanyi
Sebentar lagi malam akan tiba
Tiap pintu dan jendela sudah dijaga
Bayang-bayang tidak bisa lewat jalan raya
Anak Melayu
Namamu telah diseru
Jawablah sebelum lidahmu jadi bisu


Puisi Keranda 152 karya Usman Awang ini ditulis rentetan daripada perjuangan Bangsa Melayu terdahulu meletakkan Bahasa Melayu di tempat selayaknya. Keranda 152 yang dimaksudkan oleh Usman Awang ialah merujuk kepada Fasal 152 Perlembagaan Persekutuan yang meletakkan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan bagi Negara Malaysia.

Isu PPSMI yang pernah menjadi isu hangat diperkatakan oleh banyak pihak, saya mengharapkan bahangnya dirasai selagi mana PPSMI tidak dimansuhkan walaupun selepas Dato Seri Hisyamuddin tidak lagi dilantik menjadi Menteri Pelajaran.

UNESCO dalam laporannya yang dimuatkan dalam laporan Bank Dunia pada tahun 1997, menyimpulkan bahawa sesuatu pembelajaran menjadi matlamat, termasuklah pembelajaran bahasa kedua (Bahasa Inggeris, Bahasa Arab, Mandrin dan bahasa lain yang digunakan di Malaysia), penggunaan bahasa ibunda seseorang pelajar itu penting sebagi medium pembelajaran di awal-awal tahun persekolahnnya.

Memetik daripada sumber tersebut, adalah tidak wajar sekiranya Bahasa Inggeris dijadikan bahasa pengantar untuk pelajaran sains dan matematik di peringkat sekolah rendah mahupun sekolah menengah. Pada tahap tersebut mereka masih belajar untuk mengenali dan menyukai mata pelajaran tersebut. Tetapi adalah wajar bahasa pengantar mata pelajaran tersebut menggunakan Bahasa Inggeris di peringkat pengajian yang lebih tinggi kerana pada waktu ini tugas mereka adalah mengkaji dengan lebih mendalam dan menghasilkan penemuan-penemuan baru.

Memetik penyataan UNUSCO daripada ‘Education For All : Policy Lessons Form High-Achieving Countries (Staff Working Papers, New York, Unicef)’, “Dalam keadaan di mana ibu bapa itu buta huruf, jika medium pengajaran di sekolah bukan bahasa pertuturan di rumah, tambahan pula dengan masalah pembelajaran dalam suasana kemiskinan, maka peluang untuk berlaku keciciran dalam pembelajaran akan meningkat dengan mendadak”.

Pada ketika ini sama ada sedar atau tidak kita telah kehilangan tulisan jawi yang satu ketika dahulu merupakan tulisan yang digunakan pada Batu Bersurat, surat-surat, undang-undang, hikayat-hikayat, kitab-kitab pada Zaman Kesultanan Melayu satu ketika dahulu dan terus digunakan untuk satu ketika.

Namun khazanah yang cukup besar kita hapuskan. Hak milik kita...warisan bangsa kita...yang menandakan dekatnya kita dengan Tamadun Islam...walaupun bahasanya berbeza tetapi tulisannya sama...dan pada hari ini setelah kehilangan tulisan jawi kita ingin hilangkan bahasanya pula...

Mempelajari bahasa satu kemestian sebagai mana hadis Rasulullah S.A.W yang bermaksud Sesiapa yang mempelajari bahasa sesuatu kaum itu, dia akan terselamat daripada tipu helah mereka[1] dan hadis yang lainnya bermaksud “Pelajarilah bahasa orang Yahudi kerana aku tidak merasa aman mereka menulis untuk kita”.

Peranan bahasa telah Rasulullah jelaskan seperti dua hadis di atas, bukan untuk cemerlang seperti bangsa tersebut tetapi menyelamatkan kita daripada tipu helah dan supaya kita tahu perkara yang sedang mereka lakukan ke atas kita.

Persoalannya sekarang kita mendalami Bahasa Inggeris seolah-olah untuk mencedok ketamadunan mereka kerana dikatakan apabila seseorang itu tidak menguasai bahasa tersebut dia akan ketinggalan di belakang. Secara tidak langsung kita sebenarnya menjadi penyambung ketamadunan Barat yang entah sampai bila kesudahannya.




[1] Albani berkata “Aku tidak menemui hadis ini dengan lafaz tersebut dan tidak ada seorang pun yang menulis mengenai hadis yang sering disebut oleh orang awam yang menyebutnya. Seolah-olah hadis ini disebarkan sejak kebelakangan ini. Tetapi hadis ini mempunyai makna yang sama dengan hadis yang diriwayatkan oleh At-Tarmizi (bukan berkata hadis ini Hassan Sahih), Hakim, Abu Daud dan Ahmad.

Hadis riwayat Ibn. Ishaq secara mursal. Albani berkata “Hadis seperti ini diriwayatkan oleh Hakim dan beliau berkata “Sanadnya sahih dan Az-Zahabi bersetuju.

Hadis riwayat Ahmad. Ibn. Khathir berkata, “Sanadnya Jayyid Qawiyy”.

Hadis riwayat Abdullah Ibn Ahmad Ibn Hanbal dalam ‘Zawaid al-Musnad’, Al-Hafiz al-Sakhawi berkata, “Hadis ini diriwayatkan oleh ad-Dailami juga dan kedua-dua sanadnya lemah tetapi ia mempunyai banyak syawahid.

1 comments:

wan-niza said...

teringat zaman undergrad..walaupun belajar dalam bahasa inggeris, sy tetap jawab exam dalam bahasa melayu...xsanggup nak ambil masa untuk terjemah jawapan kepada bahasa inggeris
utk isu ppsmi ni, rasanya kmm kena ajar pelajar berfikir dalam bahasa inggeris dulu...tapi nanti jadi mcm yg akak tulis...bahasa melayu akan hilang dan anak melayu akan makin ramai tak tahu berbahasa melayu tak mahir berbahasa inggeris

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...