Friday, May 29, 2009

Kesetiaan Si Pembawa Botol

Apabila diteliti, kebanyakan nama ulama, sahabat nabi, dan ramai lagi golongan terdahulu bukanlah nama asal mereka, contohnya Ibn Khaldun. Nama asalnya ialah Abdul Rahman Bin Muhammad Khaldun al-Hadrami. Khaldun merupakan mana keturunannya. Begitu juga imam besar yang saya ingin ceritakan riwayat hidupnya sebentar lagi.

Nama sebenar beliau ialah Nukman Bin Thabit. Dikenali dengan nama Imam Abu Hanifah kerana anak sulungnya bernama Hanifah. Selain itu, terdapat juga pendapat yang mengatakan nama tersebut diambil berdasarkan sifatnya yang suka berbuat kebajikan. Selain itu sifatnya yang suka membawa botol dakwat supaya senang untuk mencatit ilmu juga membuatkan nama Hanifah diberikan kepadanya kerana di dalam Bahasa Arab ‘Hanifah’ bermaksud botol dakwat.

Seumur hidup Imam Abu Hanifah, beliau tidak pernah menyimpan lebih dari 400 dirham dan pernah menghadiahkan sebanyak 500 dirham kepada guru anaknya kerana mengajar anaknya tentang al-Quran. Imam Abu Hanifah mempunyai seorang anak angkat yang bernama Abu Yusuf. Abu Yusuf merupakan seorang yang miskin tetapi kecerdikan dan kecerdasannya dalam menimba ilmu pengetahuan telah menarik minat Imam Abu Hanifah untuk mengambilnya menjadi anak angkat supaya kelebihan yang dimiliki oleh Abu Yusuf tidak dipersiakan.

Sifatnya yang terlalu berhati-hati membuatkan Imam Abu Hanifah tidak akan lalu di hadapan rumah orang yang diberi pinjam duit olehnya kerana bimbang ia akan menjadi riba. Sifatnya yang suka kepada ilmu dan suka menulis harus dicontohi oleh umat Islam.

Kegigihannya menulis tidak dapat kita bayangkan. Kemudahan yang ada pada ketika itu… mata pena dan dakwat di dalam botol yang hanya setiap kali menulis, mata pena tersebut hanya mampu menulis dua sehingga tiga huruf tetapi mampu manghasilkan Kitab al-Athar yang menjadi rujuk sehingga merentasi sempadan generasi. Kesetiaan mereka kepada ilmu membuatkan Allah S.W.T menerangkan hati mereka untuk memahami setitik air dari lautan ilmuNya.

Begitu juga ulama-ulama yang lain seperti Imam Malik menghasilkan kitab al-Muwatta, Imam al-Ghazali menghasilkan kitab Ihya Ulum Ad-Din dan pelbagai lagi kitab-kitab lain yang dihasilkan dengan susah payah ulama terdahulu. Pelbagai ilmu telah dimuntahkan oleh mereka sama ada sosiologi, astronomi, perubatan dan sebagainya.

Sebetulnya generasi Islam yang berada di zaman moden ini, dengan kemudahan teknologi, maklumat di hujung jari, kemudahan alat tulis dan pelbagai kemudahan yang lain seharusnya mampu menghasikan kitab-kitab yang lebih terkehadapan. Mampu memberi manfaat yang lebih luar biasa dari ulama zaman silam tetapi sebaliknya berlaku.

Jika dahulu orang bukan Islam mempelajari ilmu daripada cendiakiawan muslim, tetapi kini kita berlumba-lumba untuk mempelajari ilmu daripada mereka. Akhirnya, kita meneruskan ketamadunan mereka yang pada asalnya adalah bersumberkan daripada kita. Tidak salah untuk mempelajari sesuatu daripada mereka tetapi hati-hati. Sesungguhnya mereka tidak pernah redha akan orang mukmin selagi mana kita tidak mengikuti mereka…

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...