Friday, May 15, 2009

Seminggu Di Rantau Orang

Sebahagian pensyarah dan pelajar PhD serta master yang turut ke Medan.
(Gambar ini diambil semasa lawatan ke Pulau Samose di Danau Toba)

“Kak Radieah, macam mana pi Aceh, best tak? Banyak shopping?”
“Bila masa pula awak dapat berita Kak Radieah pi Aceh?..Kak Radieah pi Medan lah”.
“Awak nak Kak Radieah shopping ape? Tak ada apa pun yang nak di shoppingkan”.
Soalan shopping apa..tidak pernah hilang dari pertanyaan setiap yang bertanya.. Hakikatnya memang tidak ada yang hendak saya belikan. Kata orang Indonesia adalah diantara syurga untuk membeli-belah. Tetapi bagi diri saya, saya tidak tahu ole-ole apa yang harus saya bawa pulang. Tetapi beg pakaian saya sarat dengan buku-buku yang dibeli di kedai-kedai buku di sana.

Indonesia sebuah negara yang sederhana pembangunannya. Walaupun sederhana, saya dapati ideologi politik tidak terlalu mencorak kehidupan mereka berbanding di Malaysia. Walaupun masyarakat Indonesia merasakan kekuasaan politik penting, tetapi bagi saya tempiasnya tidak keterlaluan berbanding di Malaysia. Buktinya mereka boleh menubuhkan universiti yang dikelola oleh ahli keluarga mereka sendiri, organisasi-organisasi untuk menjaga kepentingan mereka juga wujud. Contohnya organisasi yang mengelola harta wakaf.
Jadi tidak menjadi suatu perkara yang menghairankan, sekiranya di Medan sahaja, mereka memiliki hampir puluhan, malah hampir angka ratusan universiti yang dikelola oleh komuniti mereka sendiri.

Tempias politik juga tidak mengguasai penjual dan pembeli di Indonesia. Buktinya kedai buku yang saya kunjungi, mudah sungguh untuk saya temui buku-buku berunsur agama. Di Malaysia, buku-buku tulisan Tuan Guru Nik Abdul Aziz, buku-buku haraki dan sebagainya sukar sekali untuk ditemui. Hanya kedai-kedai buku tertentu sahaja yang menjual buku sedemikian rupa.

Pernah satu ketika saya bertanya kepada tuan kedai buku di salah sebuah kedai buku di Pulau Pinang, “Pak cik, buku tulisan Nik Aziz ada tak?”
“Maaflah, pak cik tak mahu terlibat dengan politik?”
Jawapan yang diberikan walaupun mengecewakan saya, tetapi saya faham situasi penjual buku seperti pak cik tadi. Di Malaysia, peniaga jika berpegang kepada ideologi politik maka pembeli yang berbeza politik dengannya tidak akan mengunjungi kedai tersebut. Akibatnya buku-buku terbaik yang seharusnya dibaca oleh masyarakat tidak mendapat tempat di kedai-kedai buku popular seperti Popular, Borders, di Queensbay Mall, Pulau Pinang dan banyak lagi kedai buku yang menjadi tumpuan umum.

Tetapi saya dapat merasakan situasi sebegini akan berkurang kerana kedai buku Popular, Bukit Jambul Pulau Pinang, misalnya telah mula menjual buku-buku karangan Tuan Guru Nik Abdul Azizi kira-kira sebulan yang lalu. Sebelum ini, sukar sekali saya temui. Terkejut juga saya apabila buku tersebut tersusun di rak kedai buku tersebut.

Saya dan rakan-rakan serta pensyarah-pensyarah yang ikut serta ke conference wakaf di Universitas Muhammadiyyah Sumatera Utara, Medan juga berkesempatan ke Danau Toba yang terletak di daerah Pharapat (how to spell). Perjalanannya dari Medan ke Danau Toba memakan masa kira-kira enam jam. Walaupun kami melalui lebuh raya, tetapi penyelenggaraan lebuh raya di sana tidak sebaik di Malaysia. Setibanya di Danau Toba, saya mengakui, alam yang dianugerahkan Allah kepada hambaNya sangat indah…sangat cantik. Tetapi ia hanya dapat dirasai dan dinikmati oleh manusia yang mahu berfikir.

Kubah ini adalah bersaiz paling kecil. Terdapat pelbagi saiz yang dipamerkan

Sepanjang perjalanan ke Danau Toba, saya dapat menyaksikan perusahaan membuat kubah masjid hampir menjadi perusahaan utama di sana. Hampir setiap tiga sehingga lima kilometer ada sahaja kubah-kubah masjid dipamerkan di tepi-tepi jalan bagi menarik pelanggan untuk membeli atau menempahnya. Pada mulanya saya agak pelik dengan situasi ini.

Tetapi apabila melihat suasana di situ, yang masjidnya hampir setiap tiga atau lima kilometer perjalanan terdapat sebuah masjid, dan keluasan masjid tersebut tidak terlalu besar yang mampu memuatkan kira-kira 50 sehingga 100 jemaah dalam satu-satu masa. Masjid yang banyak dibina secara tidak langsung memungkinkan perusahaan kubah masjid berkembang di sana. Malah tidak menjadi suatu perkara yang pelik sekiranya di sesebuah pasaraya terdapat masjid yang turut mendirikan solat Jumaat, seperti yang saya telah ceritakan di dalam entry yang lepas.

Danau Toba airnya hujau. Di waktu petang airnya berombak ditiup angin kencang.

Kata orang 'hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri'. Tetapi saya suka untuk menterbalikkan peribahasa tersebut menjadi 'hujan batu di negeri orang, hujan emas di negeri sendiri'… Rakyat Malaysia tinggal di dalam keadaan yang sangat selesa. Seharusnya keselesaan tersebut digunakan sebaik mungkin untuk menegakkan Islam di bumiNya. Tetapi masalah yang timbul kita terlalu alpa dengan nikmat keselesaan tersebut…kita kufur dengan nikmatNya.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...