Thursday, July 2, 2009

Ukhuwwah Tanpa Sempadan

“Kak Long ni cakap je..tak nak pun tolong” adik bongsuku meluahkan perasaan hatinya apabila saya cuba memberitahu perkara yang terbaik seharusnya dilakukan.

Mahu saja saya gunakan alasan “Kalau Kak Long tolong macam mana nak pandai”.
Tetapi saya biarkan saja perkara itu berlalu.

Melihat kerenah dan telatah manusia, sama ada besar, kecil, tua ataupun muda, semuanya inginkan pertolongan…sebenarnya bagi saya bukan pertolongan yang terlalu kita inginkan tetapi kerjasama yang kita lakukan bersama-sama.

Dengan perkataan yang lebih mudah…lakukan semua kerja bersama-sama. Sama ada yang susah ataupun yang senang. Bak kata pepatah ‘berat sama dijunjung, ringan sama dijinjing’….ukhwah akan terjalan melaluinya. Insya Allah.
Ukhuwwh umpama untaian tasbih...

Tetapi bagimana pula dengan istilah ‘berat sama dijunjung, ringan pikul sendiri’. Pepatah itu pernah diucapkan oleh seorang penceramah kepada saya sewaktu menghadiri satu program. Sebenarnya perkataan tersebut ditujukan buat individu yang sedang melakukan sebarang kerja. Sebaiknya janganlah menyusahkan individu yang lain. Tetapi seandainya memerlukan pertolongan, jangan segan untuk memintanya…

Jalinkan ukhwah tanpa sempadan. Antaranya dengan menghulurkan sebanyak-banyak kerjasama walaupun perkara tersebut hanya sekadar mengangkat pen rakan yang terjatuh daripada mejanya.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...