Thursday, August 6, 2009

Bala yang Melanda Dunia


Pada mulanya saya tidak terlalu ambil kisah sangat dengan kes H1N1. Tetapi apabila angkanya sehingga 1476 kes dan kematian mencatat angka sehingga 12 orang, saya mula merasa bimbang. Tambahan pula, kajian WHO menjangkakan 28 000 orang rakyat Malaysia dijangka akan meninggal disebabkan jangkitan tersebut dalam tempoh masa dua tahun sekiranya tidak ditemui vaksin untuk melawan virus tersebut.

Bala dari Allah S.W.T yang kita sendiri tidak dapat elak. Seperti mana yang dikatakan oleh Dr. Haron Din. Kalau umat terdahulu, ada nabi yang boleh bagi amaran. Boleh lari dari kawasan yang bakal di timpa bala. Nabi Lut A.S, Nabi Nuh A.S, Nabi Salleh A.S dan ramai lagi nabi yang lain boleh ajak kaum yang beriman kepada Allah S.W.T lari daripada kawasan yang bakal ditimpa bala. Tetapi kita hari ini, nabi sudah tiada. Ke mana kita mahu menyelamatkan diri? Kalau perlu cari tempat selamat, di mana tempat selamat tersebut? Kalau perlu menyembunyikan diri, di mana tempat persembunyian tersebut? Kalau perlu kuarantin, berapa lama tempoh kuarantin tersebut?

Firman Allah S.W.T,
Maksudnya;
"Telah nampak kerusakan di darat dan di laut disebabkan karena perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar). Katakanlah: "Adakanlah perjalanan di muka bumi dan perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang terdahulu. Kebanyakan dari mereka itu adalah orang-orang yang mempersekutukan (Allah)". Oleh karena itu, hadapkanlah wajahmu kepada agama yang lurus (Islam) sebelum datang dari Allah suatu hari yang tidak dapat ditolak (kedatangannya): pada hari itu mereka terpisah-pisah."
(Surah ar-Rum, ayat 41-43)

Kita masih ada Allah S.W.T... Yang Maha Pengasih dan Yang Maha Penyayang... Moga kita semua diselamatkan dari bala yang sedang melanda kini.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...