Wednesday, August 26, 2009

Kelayakan Untuk Berhari Raya


Entry di dalam kebanyakan blog, e-mail, sms dan sebagainya, kebanyakannya mengucapkan tentang kelebihan Ramadhan... ucapan 'selamat berpuasa', dan pelbagai lagi ucapan lain yang berkaitan dengannya. Setahun telah berlalu, saya juga pernah menulis perkara yang sama tentangnya. Jadi kali ini saya putuskan untuk tidak menulis perkara yang sama berkenaan Ramadhan.

Masih terlalu awal untuk saya bercerita tentang Syawal atau hari kemenangan buat kita semua. Tetapi bagi saya, entry kali ini lebih sesuai untuk saya tuliskan lebih awal supaya ia menjadi peringatan untuk kita semua.

Entry kali ini berdasarkan sebuah kisah. Suatu hari telah datang seseorang bertanya kepada seorang a'bid (ahli ibadah) "Bila hari raya kamu?". A'bid itu menjawab "Bagi saya, hari raya adalah hari
  1. Ketika saya tidak berbuat maksiat kepada Allah s.w.t

  2. Ketika datangnya kemenangan bagi orang-orang beriman.

  3. Ketika saya kembali kepada hidayah serta bimbingan Allah s.w.t dengan memperbaiki urusan saya.

Bagi saya hari raya bukanlah hari orang berpakaian baru dan mewah melainkan orang yang mampu menjauhkan diri dari siksaan api neraka.

Jadi renung-renungkanlah... puasa yang kita lakukan, adakah boleh untuk kita berhari raya? Adakah kita telah mengecapi kemenangan daripada puasa tersebut? Baju raya yang telah siap ditempah atau dibeli sebelum tibanya Ramadhan, adakah kita layak untuk memakainya?

Semoga rahmat Allah s.w.t sentiasa mengiringi perjalanan hidup kita.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...