Saturday, August 29, 2009

Menjernihkan Perkara yang Keroh

Pernah suatu ketika saya diamanahkan untuk menulis satu artikel bagi pihak individu lain (artikel ini bermakna walaupun saya yang menulis, nama individu tersebut diletakkan sebagai pengarang). Selesai saya artikel tersebut saya serahkan kepada individu berkenaan. Malangnya setelah penat membelek kamus, membaca pelbagai rujukan lain untuk dijadikan sandaran kepada artikel tersebut, saya mendapat kritikan hebat terhadap artikel yang saya tulis.

Saya tidak marah seandainya perkara yang saya tulis memang bercanggahan dengan fakta dan sebagainya. Tetapi malangnya ia hanyalah disebabkan untuk menjaga hati pihak lain dengan erti kata lain, artikel tersebut dikatakan menyentuh isu perkauman. Bahkan berita yang sampai kepada saya ada yang menyatakan “Kita bukan hendak mengetuk gendang perang”.

Artikel tersebut ditulis sempena bulan Ramadhan. Saya memilih untuk mengutarakan isu Liberalisasi yang pada ketika itu sangat hangat diperkatakan. Walaupun secara keseluruhannya artikel tersebut khas ditujukan kepada warga muslim kampus tetapi bagi saya tidak menjadi masalah sekiranya non-muslim turut membacanya. Saya menulis untuk menyedarkan umat Islam tentang bahaya liberalisasi dan sekiranya non-muslim membaca, mereka akan sedar bahawa Islam itu bagaimana ia sebenarnya.

Bila saya renung kembali peristiwa tersebut, saya dapat rasakan… kita lemah, kita dihina kerana kita sendiri takut mengetengahkan bahawa Islam itu sebenarnya bagaimana. Kita terlalu dimomokkan dengan isu perkauman sehingga kita menjaga hati non-muslim melebihi hati saudara kita (individu muslim) sedangkan menggasihi kaum muslim itu adalah wajib bagi kita.

Conference ISDEV tempoh hari (18-19 Ogos 2009) turut mengajar saya bahawa, masih terdapat individu yang berpendapat hanya individu yang benar-benar melalui sistem pendidikan pengajian Islam sahaja dikatakan layak untuk bercakap berkenaan Islam. Adakah disebabkan kelemahan kami dalam berbahasa Arab untuk memahami kitab-kitab ulama terdahulu menyebabkan kami tidak layak bercakap tentang hal yang bersangkut paut dengannya? Saya mengakuinya. Tetapi adakah Allah s.w.t akan menghukum kita disebabkan kelemahan yang telah sedaya upaya cuba kita atasi? Dan adakah individu yang melalui sistem pendidikan pengajian Islam mampu untuk mengIslamisasikan setiap ilmu yang semakin terpesong dengan tasawur Islam?

Kalau dulu Imam al-Ghazali, Ibn Taimiyyah, Al-Kindi dan sebagainya cuba untuk mengIslamisasikan ilmu falsafah (mantiq) yang sangat meluas dipelajari pada ketika itu sehingakan orang Islam turut terpengaruh dengan penggunaan akal sebagai sumber utama untuk memperoleh ilmu sedangkan sepatutnya al-Quran, hadith, ijma’ ulama dan qias adalah sumber utama tersebut. Namun, akhirnya mereka berjaya menjernihkannya ilmu falsafah yang diketengahkan oleh Plato, Aristotle dan ahli falasafah barat lain. Bahkan di sekolah menengah dan universiti kini, ditawarkan untuk mempelajari ilmu mantiq yang telah dijernihkan atau diIslamisasikan oleh ulama terdahulu.

Tetapi itu dahulu… jika dahulu ilmu falsafah menjadi ilmu yang sangat diagung-agungkan tetapi kini ilmu sains dan teknologi mengambil tempat keagungan tersebut. Siapa yang mahu menjernihkan ilmu tersebut daripada berlakunya kesyirikan kepada Allah s.w.t? Adakah mereka daripada disiplin pendidikan Islam dapat melakukan seperti ulama terdahulu?. Begitu juga dalam bidang pengurusan yang saya pelajari kini… siapa yang mahu menjernihkannya kalau bukan kami… walaupun pada hakikatnya kami bimbang untuk melakukannya… tetapi sampai bila?

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...