Thursday, August 6, 2009

Pemikul Amanah


“Ada tak orang yang boleh buat kebajikan mengajar tuisyen kat Maahad Tahfiz… dalam masa yang sama mereka anak yatim?”.

“Ha, apa lagi Radieah. Nisa’ Bayan Baru lah”.

“Aduh, bukan tak nak. Nisa’ Smart Class pun kami tak berjalan dengan lancar lagi. Bukan setakat Bayan Baru je, Sungai Ara pun minta kami buat tusyen. Mana larat. Tak cukup tenaga… Tengoklah dulu. Nanti saya bincang dengan yang lain”. Ada sedikit kekesalan sedikit di situ.

Perbualan kami terhenti di situ. Tetapi saya percaya kami masih memikirkannya.

Tanggungjawab kita banyak tetapi kudrat kita tidak sebanyak mana. Amanah yang dipikul oleh bahu ini berat bahkan berkali-kali juga ia terlepas dari pikulan saya.

Seperti lima teka-teki Imam al-Ghazali dalam entry saya yang lepas. Teka-tekinya yang keempat tentang apakah yang paling berat di dunia lalu muridnya menjawab: " Besi, gajah". Imam Ghazali mengatakan bahawa semua jawapan adalah benar tetapi yang paling benar ialah 'menanggung amanah'. Segala tumbuhan, binatang, gunung ganang tidak sanggup memikul amanah tetapi manusia sanggup memikulnya ketika Allah meminta untuk memikul amanah khalifah di bumi. Manusia ramai yang rosak dan binasa kerana tidak mampu memikul amanah dengan baik akibat kecuaian dan kedegilan mereka dalam mengikut lunas yang telah ditetapkan oleh syarak.

Selalu saya ingin mengagihkannya kepada sesiapa yang mahu memikul amanah ini bersama... tetapi tidak ramai yang sudi memikulnya.

2 comments:

Za's said...

Salam,
ermmm...jauhnya nak tolong pikul..hukhuk

Radieah Mohd Nor said...

Wa'alaikumsalam...

Datanglah sini.
Kecil tapak tangan, padang bola ana tadahkan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...