Wednesday, October 14, 2009

Global Leader VS Global Player

Seharusnya kita umat Islam perlu menjadi global leader bukan global player. Maksud global leader ialah individu yang memimpin sesuatu perkara di peringkat antarabangsa. Global player pula bermaksud individu yang menjadi penggerak di dalam sesuatu perkara, juga di peringkat antarabangsa.

Dunia hari ini memerlukan umat Islam berada di barisan hadapan. Tidak sekadar menjadi penggerak di dalam sesebuah organisasi tetapi turut menjadi pemimpin di dalam organisasi tersebut. Kita memuji pemimpin-pemimpin di dalam sesebuah organisasi yang dipimpin olah non-muslim sehingga kita lupa penggerak di belakang tabirnya adalah saudara Muslim kita… yang dikerah tenaga dan akal fikiran mereka untuk menghasilkan perkara yang diingini…

Saintis-saintis, doktor perubatan dan sebagainya yang kebanyakannya terdiri daripada negara India, Pakistan dan pelbagai negara Islam yang lain termasuk Malaysia mempunyai kepakarannya yang tersendiri. Malangnya individu Muslim jarang-jarang memiliki syarikat besar yang mampu menjadi tapak kepada individu Muslim tersebut menyumbang kepakaran mereka.
Walaupun umat Islam kini telah menyumbang kemahiran mereka di peringkat dunia tetapi mereka masih lagi menjadi ‘player’nya bukan menjadi ‘leader’nya. Akhirnya kita kelihatan sering berada di belakang sedangkan kita yang menjadi tulang belakang kepada kejayaan institusi tersebut.

Bagi mengelakkan situasi ini terus berlaku… kita perlu melahirkan individu yang boleh menjadi global leader seperti Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari yang merupakan salah seorang jutawan Malaysia dan ramai lagi global leader yang lain…

Kita harus menyatukan kepakaran kita yang terdiri daripada global leader dan global player di bawah satu organisasi bagi membentuk sebuah organisasi Muslim yang bertaraf antarabangsa setanding dengan kepakaran syarikat atau institusi yang lain seperti Nestle, NASA, Kiki Lala dan Old Town's.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...