Sunday, November 29, 2009

Mempergunakan Musuh


Adalah agak pelik apabila seorang ahli gerakan hanya melihat musuh sebagai musuh.. sebagai lawan yang harus ditentang habis-habisan. Memang benar, lumrahnya apabila dinamakan ‘musuh’.. perang atau penentangan seharusnya dilakukan terhadap mereka.

Namun begitu, alim ulama ada menyatakan musuh juga boleh dijadikan cermin untuk diri kita… dan adalah lebih bijak lagi sekiranya kita boleh menggunakan kekuatan musuh untuk kebaikan kita… kebaikan Islam.

Cermin untuk diri bermakna menjadikan musuh untuk melihat segala kelemahan yang ada pada diri kita dan memperbaikinya kerana jarang-jarang sekali pihak yang dikenali sebagai ‘rakan’ akan menegur kita mengenai kelemahan atau keburukan kita.. atas dasar untuk menjaga hubungan baik tersebut. Walaupun alasan tersebut tidak sepatutnya dijadikan alasan.

Menggunakan kekuatan musuh pula adalah dengan menggunakan segala kelebihan yang ada pada mereka sama ada kewangan, soft skill dan sebagainya. Sebagai contoh, sekiranya kita memiliki rakan yang sentiasa melakukan perbuatan mungkar… biarkan sahaja. Tetapi jangan jauhinya. Sebaliknya gunakan kelebihan yang ada padanya untuk gerak kerja kita.. insya Allah.. suatu hari nanti dia akan berubah kerana sikap yang kita tunjukkan kepadanya.

Sebagai ahli gerakan, kita seharusnya kreatif dalam menjalankan usaha dakwah. Musuh bukan sahaja untuk di dakwah tetapi kelebihan yang ada padanya janganlah dipersiakan…

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...