Wednesday, December 16, 2009

Hadiah Tidak Bernilai


“Radieah… ada 10 kad kahwin saya terima ni. Macam mana nak pergi, banyak sangat? Semua kawan yang rapat-rapat pula tu.. aduh”. Aduan yang dibuat oleh rakan saya ini hanya saya balas dengan senyuman.
“Pergi yang dekat dengan Penang jelah” Sambungnya lagi.

Jalan penyelesaian tentang masalahnya tadi diselesaikannya sendiri tanpa perlu bantuan saya. Biasanya macam tulah… kebanyakan daripada kita tahu jalan penyelesaian. Cuma kita sekadar ingin mengadu, bukan untuk meminta jalan penyelesaian. Tetapi sekadar meminta kita menjadi teman pendengar yang setia… sekadar itu sahaja.

Jemputan untuk menghadiri majlis kenduri di waktu musim cuti sekolah memang tidak dapat dinafikan terlalu banyak. Ada yang dijemput melalui kad jemputan, ada yang melalui e-mail, sms, telefon dan pelbagai cara lagi. Namun bukan itu yang saya ingin bincangkan kini. Sebaliknya tumpuan saya adalah kepada hadiah yang kita berikan kepada pasangan pengantin baru tersebut.

Bagi sesetengah individu, hadiah menjadi kemestian untuk mereka bawa, namun ada juga yang sebaliknya. Sebagai individu yang ingin memberi hadiah, saya ucapkan tahniah kerana kemurahan hati yang anda miliki. Tetapi hadiah yang bagaimana kita harus bagi? Perkara ini adalah sangat penting untuk kita fikirkan supaya hadiah yang kita berikan kepada pasangan pengantin tidak menjadi hadiah yang tidak bernilai buat mereka.

Bagi saya sesuatu hadiah akan menjadi tidak bernilai apabila ia tidak digunakan. Misalnya sepupu saya yang telah berkahwin kira-kira lima tahun yang lalu, hadiah semasa perkahwinannya masih lagi tersimpan elok di dalam kotak di rumah ibunya sehingga sekarang. Bukan satu, dua tetapi hampir mencecah angka 30 hadiah semuanya… Hadiah yang pada asalnya bertujuan untuk mengembirakan hati individu yang menerima bertukar menjadi perkara yang menyusahkannya. Penyelesaian yang terbaik diberikan oleh sepupu saya ialah menghadiahkan pula hadiah yang tidak diperlukan olehnya kepada pasangan yang baru berkahwin yang lain. Saya juga mengalami perkara yang sama. Tetapi tidaklah sebanyak sepupu saya tadi.

Oleh itu bagi individu yang ingin memberikan hadiah, berilah yang terbaik buat individu yang ingin kita beri. Tidak kiralah sama ada hadiah semperna majlis perkahwinan, hari jadi, konvokesyen, dan lain-lain. Bagi saya hadiah yang baik tidak semestinya mahal tetapi seharusnya ia boleh digunakan semaksima mungkin oleh si penerima.

Hadiah sebenarnya adalah salah satu platform untuk seseorang itu memperoleh sebanyak mungkin pahala dan rahmat daripada Allah s.w.t kerana kita berjaya menggembirakan si penerima tersebut. Jadi ambillah peluang memberi hadiah itu dengan sebaik mungkin… Barang kali ia juga boleh menjadi sedekah yang berpanjangan daripada kita… pahalaNya…rahmatNya kita terima setiap kali hadiah tersebut digunakan.

Hadiah yang terbaik hanya dapat diberi dengan adanya kebijaksanaan anda memilih sewaktu membeli.. Memberi hadiah dengan ikhlas, insya Allah pahalanya Allah s.w.t akan berikan… tetapi andai dapat lebih kan lagi baik...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...