Tuesday, December 15, 2009

Pengurusan Kewangan Peribadi


Antara buku yang sering menjadi tumpuan saya satu ketika dahulu sehingga kini adalah tentang mengurus kewangan peribadi. Alhamdulillah… berkat sedikit pengetahuan yang dibaca dan perkongsian dengan emak tentang bagaimana mengurus kewangan, saya telah berjaya melangsaikan hutang pengajian saya kira-kira lima bulan yang lalu.

Jika difikirkan kembali… situasi saya yang tidak bekerja, masih lagi bergelar seorang pelajar dan baru sahaja mendirikan rumah tangga, sudah tentu situasi tersebut tidak akan mengizinkan saya untuk melangsaikan hutang tersebut. Tetapi itu semua kuasa Allah. Berkat doa dan sedikit ilmu yang diamalkan, maka perkara yang diharapkan berhasil.

Konsep saya mudah… seboleh mungkin elakkan diri daripada berhutang dan sekiranya berhutang.. bayarlah secepat mungkin. Tetapi jika difikirkan keadaan dimasa ini, tidak berhutang dikatakan suatu perkara yang mustahil berlaku. Memegang status penuntut universiti sahaja hutangnya telah mencecah lima angka… belum lagi mempunyai kenderaan, apatah lagi kediaman. Bagi saya kerajaan kini bukan sahaja mendidik masyarakatnya berhutang tetapi turut memaksa untuk berhutang. Mahu tidak mahu kita terpaksa berhutang… kerana ia merupakan keperluan yang mendesak.

Beruntunglah golongan yang cerdik pandai kerana mereka memperoleh biasiswa untuk membiayai yuran pengajian mereka… dan sudah tentu kerjaya mereka juga terjamin berbanding mereka yang terpaksa meminjam untuk membayar yuran pengajian... Maklum sajalah mereka yang memiliki biasiswa, selain daripada cerdik pandai.. mereka juga belajar dalam kursus yang pasaran kerjanya sangat terjamin seperti doktor perubatan, farmasi dan lain-lain.

Bagi golongan yang bukan cerdik pandai seperti saya, perkongsi tips daripada emak saya insya Allah boleh membantu… untuk maklumat emak saya hanya seorang guru sekolah rendah, namun sepanjang hidup saya emak saya mampu memiliki kenderaan yang dibelinya secara tunai. Emak memiliki dua kenderaan kini.. satu miliknya dan sebuah lagi diserahkan kepada adik saya… bukan kenderaan mewah tetapi Alhamdulillah ia cukup selesa digunakan… Emak juga memiliki sebuah rumah yang kini dijadikan rumah sewa. Rumah tersebut dibeli daripada pinjaman bank. Tetapi sekarang pinjaman tersebut telah habis dibayarnya.

Nasihat emak mudah sahaja… seboleh mungkin janganlah meminjam dan jangan berhutang walaupun nilannya ialah satu sen. Nasihatnya lagi simpanlah wang yang dimiliki daripada sekarang. Walaupun ia adalah wang pinjaman yang kita miliki… kerana lebihan daripada wang pinjaman tersebut boleh dikembalikan semua.. sekali gus ia akan menggurangkan jumlah pinjaman yang kita miliki. Jika kita tidak menyimpannya dari sekarang, akan datang kita akan dibebani hutang dengan berlipat kali ganda kerana tidak mempunyai wang simpanan.

Lagi satu.. rancanglah perbelanjaan dengan baik… jangan membeli perkara yang tidak perlu. Saya banyak belajar daripada sikap emak dalam berbelanja. Saya perhatikan emak jarang berbelanja di kantin sekolah… bahkan boleh dikatakan tidak pernah. Setiap hari pasti dibawanya bekal makanan untuk dijamahnya sewaktu masa rehat tiba. Walaupun bekal tersebut hanyalah beberapa keping roti dan sebotol air masak. Sebenarnya boleh dikatakan itulah bekalannya setiap hari…

Oh ye.. solat dhuha selalu amalkan.. dan jaga keberkatan wang yang kita terima… tambahan tips daripada emak…Tips yang saya kongsikan ini merupakan tips daripada emak saya. Mudah sahaja.. tetapi payah untuk dilaksana bagi yang merasakan ia payah. Banyak lagi perkara yang perlu dilakukan untuk mengurus kewangan kita.

Saya cadangkan anda membaca buku ‘Ke Mana Wang Anda?’ karya Hajah Rohani Datuk Hj Mohd Shahir dan ‘Supaya Poket Tidak Kosong Lagi’ karya Mohd Tamsir Ali dan Halimah Mohd Arsat. Bagi saya, kedua-dua buku ini berjaya mengupas tentang situasi wang yang kita belanja sehari-hari… barang yang kita rasa perlu sebenarnya tidak perlu, yang kita rasa kita sedang berbelanja dengan berhemah, rupanya kita membazir dan banyak lagi perkara yang terkandung di dalamnya…

Dua penulis yang saya cadangkan anda baca karyanya tentang mengurus kewangan selain dari Hajah Rohani Datuk Hj Mohd Shahir ialah Aziz Ali. Kedua-duanya adalah penulis buku yang baik berkenaan pengurusan kewangan peribadi.

Akhir sekali, saya doakan kita semua dijauhkan dari sikap yang suka membazir dan dijauhi daripada hutang yang tidak dapat dilangsaikan sebelum nyawa ditarik olehNya. Perkara ini ialah perkara yang sering emak saya ingatkan kepada saya dan saya kongsi untuk kebaikan bersama. Semoga ia memberi manfaat.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...