Wednesday, December 2, 2009

Suasana Sewaktu Haji Akbar


Maksud:" HambaMu datang menyahut panggilanMu, Ya Allah hambaMu datang menyahut panggilanMu, hambaMu datang menyahut panggilanMu, Tuhan yang tidak ada sekutu bagiMu, hambaMu datang menyahut panggilanMu, sesungguhnya segala pujian, nikmat dan pemerintahan adalah kepunyaanMu tidak ada sekutu bagiMu ."

“… Mak, kita raya hari Jumaat kan.” Tanya saya kepada emak inginkan kepastian.
“Em.. Orang cakap bila wukuf jatuh hari Jumaat, haji tu nama Haji Akbar. Tapi ada orang cakap tak semestinya.”

“Tahun-tahun dulu… waktu wukuf yang jatuh hari Jumaat… waktu tu, ramai orang buat haji. Orang yang tinggal dekat kawasan Mekah.. Madinah pun buat haji. Sebab tu tahun tu ramai buat haji.” Ujah saya pula.
“Betul lah tu”. Jawab mak.
“Kalau bukan hari Jumaat Haji Akbar, macam mana nak tentukan. Ada cara lain ke?” Tanya saya kepada emak.
“Orang cakap waktu tu banyak cabaran… banyak musibah berlaku. Orang takut kalau Haji Akhbar tapi pahalanya berlipat kali ganda”.

“Tahun dulu-dulu, waktu haji yang ada bangunan runtuh lah.. macam-macam lah. Ada ustaz cakap sebab Allah nak bersihkan Mekah dari orang kafir. Yang terbunuh tu mungkin orang bukan Islam yang masuk tanah haram”. Terang saya pula.

“Macam mana pula boleh jadi macam tu? Kenapa nak masuk tanah haram?” Tanya emak pula.
“Orang kafir mak… macam-macam lah dia nak buat. Dalam Mastika dulu-dulu, Adiah pernah baca… seorang tu, dia bawa pembantu rumah dia untuk buat haji sekali. Tiba-tiba bila masuk tanah haram terus hilang. Sampai sekarang tak jumpa. Bila selidik, rupa-rupanya pembantu rumah dia bukan Islam… dia tak tahu pun tentang tu”.

“Kat sana bila tiba tanah haram ada signboard yang tulis laluan untuk orang bukan Islam, laluan untuk orang Islam. Ada dua sempang.. ada jalan khas untuk orang bukan Islam”.

Malam selepas perbualan kami di siang hari, berita tentang berlakunya banjir dan berpuluh-puluh jemaah haji meninggal dunia diberitakan…

“Mak betul lah mak.. apa yang mak cakap tentang Haji Akhbar petang tadi”. Ujah saya ringkas.
Mak hanya menganggukan kepala.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...