Sunday, November 29, 2009

Mempergunakan Musuh


Adalah agak pelik apabila seorang ahli gerakan hanya melihat musuh sebagai musuh.. sebagai lawan yang harus ditentang habis-habisan. Memang benar, lumrahnya apabila dinamakan ‘musuh’.. perang atau penentangan seharusnya dilakukan terhadap mereka.

Namun begitu, alim ulama ada menyatakan musuh juga boleh dijadikan cermin untuk diri kita… dan adalah lebih bijak lagi sekiranya kita boleh menggunakan kekuatan musuh untuk kebaikan kita… kebaikan Islam.

Cermin untuk diri bermakna menjadikan musuh untuk melihat segala kelemahan yang ada pada diri kita dan memperbaikinya kerana jarang-jarang sekali pihak yang dikenali sebagai ‘rakan’ akan menegur kita mengenai kelemahan atau keburukan kita.. atas dasar untuk menjaga hubungan baik tersebut. Walaupun alasan tersebut tidak sepatutnya dijadikan alasan.

Menggunakan kekuatan musuh pula adalah dengan menggunakan segala kelebihan yang ada pada mereka sama ada kewangan, soft skill dan sebagainya. Sebagai contoh, sekiranya kita memiliki rakan yang sentiasa melakukan perbuatan mungkar… biarkan sahaja. Tetapi jangan jauhinya. Sebaliknya gunakan kelebihan yang ada padanya untuk gerak kerja kita.. insya Allah.. suatu hari nanti dia akan berubah kerana sikap yang kita tunjukkan kepadanya.

Sebagai ahli gerakan, kita seharusnya kreatif dalam menjalankan usaha dakwah. Musuh bukan sahaja untuk di dakwah tetapi kelebihan yang ada padanya janganlah dipersiakan…

Friday, November 27, 2009

Salam Aidil Adha


Wednesday, November 25, 2009

Anugerah Tesis Terbaik


"... yang dapat anugerah kat Kuala Lumpur hari tu sape? ...Fadilah? Emak memulakan bicara. Ada tawa kecil bila emak menyebut nama tersebut. Maklum sajalah, nama tersebut sama dengan nama anak kedua bongsunya.
"Fadzila Azni.. pensyarah Adiah tu".
"..yang tua tu siapa?"
".. yang tua.. Prof Syukri. Dialah yang ajar Adiah tulis tesis".
"Mak tahu dari mana?". Tanya saya kehairanan. Maklum sajalah, ayah dan emak jarang sekali membeli akhbar. Setahu saya berita tentangnya hanya keluar di akhbar Utusan dan NST.
"Dalam berita TV3 ada.. TV1 pun ada".
"Laa.. ye ke.. Adiah tengok tak ada pun. Tak sempat nak tengok semua sebab semua dah ada kat bas nak pergi makan malam tu".
"Awak pun keluar berita. Duduk kat meja makan".
"Ala.. ruginya tak dapat tengok. Nina, awak tengok ke?" Tanya saya kepada adik saya yang bongsu.
"Tak.. ada kat dalam bilik. Alah pelakon tambahan je pun nak kecoh.. ada dua saat keluar TV". Jawab adik saya bersahaja.
"Eleh.. dia dengki.. pelakon tambahan pun masuk TV juga..."
Apapun tahniah saya ucapkan kepada Kak Sue (Dr. Fadzila Azni Ahmad) juga merupakan pensyarah saya kerana telah memperoleh Anugerah Tesis Terbaik Y.A.B Tan Sri Dato' Muhiddin Bin Haji Mohd. Yasin 2009.

Anugerah tersebut telah disampaikan sendiri oleh Tan Sri di Prince Hotel & Residence Kuala Lumpur pada 23 November 2009. Anugerah ini dikendalikan oleh Yayasan Nurul Yaqeen dan Pusat Kajian Pengurusan Pembangunan Islam (ISDEV), USM. Penyertaan anugerah ini telah disertai oleh seluruh universiti yang terdapat di Malaysia.

Untuk pengetahuan semua, Kak Sue telah dianugerahkan wang tunai sebanyak RM 5,000 dan medal emas bernilai RM10,000.

Tuesday, November 10, 2009

Pengurusan Kemiskinan Secara Islam

Kemiskinan menjadi agenda utama yang diberi penekanan oleh seluruh negara di dunia. Hal ini terbukti apabila wujudnya kategori-kategori negara yang dibahagikan mengikut pendapatan sesebuah negara. Negara-negara tersebut diklasifikasikan kepada Negara Maju, Negara Sedang Membangun dan Negara Mundur. Bagi Negara Mundur, mereka berusaha untuk mengeluarkan negara mereka menuju ke arah Negara Sedang Membangun. Bagi Negara Sedang Membangun pula, mereka berusaha menjadikan negara mereka Negara Maju. Negara Maju pula, mereka berusaha untuk mengembangkan negara mereka lebih maju daripada masa sekarang. Namun begitu, agenda ini seolah-olah tidak pernah ada penghujungnya. Kemiskinan tetap berlaku di mana-mana negara. Malah jurang di antara individu yang kaya dan individu yang miskin semakin luas.

Keadaan ini berlainan sekali berlaku di zaman Rasulullah s.a.w. Hal ini kerana pada zaman Rasulullah s.a.w, tidak terdapat fakta menyatakan bahawa baginda membasmi kemiskinan yang berlaku di zaman tersebut. Begitu juga di zaman pemerintahan Khalifah Al-Rasyidin. Pada kedua-dua zaman tersebut golongan yang kaya akan sentiasa membantu golongan yang miskin. Antara individu miskin yang terdapat pada zaman Rasulullah s.a.w ialah Abu Hurairah r.a dan Bilal bin Rabah r.a . Individu yang kaya di zaman Rasulullah s.a.w pula Saidina Abu Bakar As-Siddiq dan Abdul Rahman bin Auf .

Pengurusan kemiskinan yang dilakukan pada masa ini dengan zaman Rasulullah s.a.w sangat berbeza kerana pada zaman ini kemiskinan dianggap suatu perkara yang harus dibasmi sedangkan pada zaman Rasulullah s.a.w perkara tersebut tidak dilakukan. Perkara sebegini menarik minat penyelidik* untuk mengkaji lebih mendalam tentang kaedah-kaedah yang telah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w untuk mengurus golongan miskin di zaman baginda.

Kemiskinan seringkali dianggap suatu perkara yang buruk. Kemunduran pula seringkali dikaitkan dengannya. Ia seolah-olah tidak langsung terselit kebaikan di dalamnya. Berlainan pula dengan kekayaan. Kekayaan seringkali digandingkan dengan pembangunan dan kemajuan.

Namun begitu, keadaan ini tidak dianggap oleh Rasulullah s.a.w dengan pengertian yang sedemikian rupa. Sebaliknya Rasulullah s.a.w mencampur adukkan golongan miskin dan kaya di dalam sebuah masyarakat. Walaupun ia kelihatan janggal pada masa ini, masyarakat Madinah pada ketika itu diketuai oleh Rasulullah s.a.w merupakan masyarakat yang harus dijadikan model ikutan sepanjang zaman.

Kejanggalan itu berlaku kerana keunikannya. Salah satu keunikan yang dimiliki oleh masyarakat Madinah pada ketika itu adalah terletak di dalam sistem mengurus kemiskinan yang digunapakai oleh Rasulullah s.a.w . Keharmonian yang terbina di antara individu yang miskin dan individu yang kaya menggambarkan bahawa kemiskinan yang berlaku bukanlah suatu perkara yang disifatkan sebagai kemunduran sepertimana yang disifatkan pada masa ini.

Oleh itu, bagi mewujudkan kembali keharmonian dan kesepaduan yang wujud di antara golongan yang miskin dan golongan yang kaya, terminologi kemiskinan harus dikaji semula mengikut definisi yang didefinisikan oleh al-Quran dan hadith Rasulullah s.a.w. Selain itu, sistem mengurus kemiskinan yang digunakan oleh Rasulullah s.a.w juga harus dikaji bagi mengembalikan semula keharmonian yang dirasai pada ketika itu.


* Enty ini merupakan sebahagian daripada proposal saya.

Tuesday, November 3, 2009

Hidup Seorang Pelarian

Setelah penat membeli buku-buku secondhand di Bazar Chowrasta, saya dan seorang rakan saya melepaskan penat kami di bangku yang diletakkan di tingkat bawah berhadapan jalan raya di bazaar tersebut. Sementara menunggu rakan-rakan lain tiba, perkara yang memang telah kami duga berlaku.

Kami didatangi oleh seorang kanak-kanak perempuan berusia lapan tahun menghulurkan cawan kosong yang minta untuk dipenuhkan dengan wang. Setelah permintaanya tidak dilayan kanak-kanak tersebut berlalu begitu sahaja. Tanpa diduga kanak-kanak tersebut kembali semula kepada kami dengan membawa buku kecil yang dimuatkan Surah Yassin di dalamnya.

“Adik dah makan ke belum?” Tanya rakan saya.
“Belum”. Jawabnya sepatah.
“Tunggu sini, akak pi beli makanan”. Pinta rakan saya.

Sementara membeli makanan, saya berbual-bual dengan kanak-kanak perempuan tadi.
“Nama siapa?” Tanya saya.
“Ramlahbi” Seingat saya begitulah namanya.
“Umur berapa?”
“Lapan tahun”.
“Mak dengan ayah kat mana?” Tanya saya lagi.
“Mak sakit kat rumah. Ayah dah meninggal”.
“Datang dengan siapa kat sini?”
“Datang dengan tok, dengan abang”.
“Abang mana?”.
Kebetulan abangnya lalu berhampiran kami. Lalu kanak-kanak tersebut memanggilnya dengan bahasa yang saya tidak ketahui. Sekembalinya rakan saya yang membeli makanan tadi, soalan yang sama saya dan rakan saya tujukan kepada abangnya pula. Jawapan yang sama diberikan oleh adiknya tadi turut diberikan oleh abangnya.

Abangnya yang bernama Zubir lebih fasih berbahasa Melayu berbanding adiknya. Katanya mereka merupakan pelarian Mynmar.
“Dah makan ke belum ni?” Tanya saya kepada Zubir.
“Sudah. Sudah makan dengan tok. Adik pun dah makan tadi. Makan sama-sama”.
“Adik cakap tadi dia belum makan?” Tanyaku inginkan kepastian.
“Adik tak pandai sangat cakap”. Balasnya.
“Oooo..”.
“Tinggal kat mana?” Tanya rakan saya.
“Kat Bagan Ajam”. Jawabnya.
“Bagan Ajam kat mana ?” Tanya saya kepada rakan saya.
“Entah.” Dia pun tidak pasti.
“Tadi abang datang sini naik apa?” Tanya rakanku kepada Zubir.
“Naik bas. Lepas tu naik feri ke sini.” Jawabnya.
“Dari seberanglah ni.. Ya Allah jauhnya.”
“Datang sini hari Jumaat, Sabtu, Ahad. Hari lain belajar. Ada ustaz mengajar. Baca al-Quran.. baca buku”.
“Pandai baca?” Tanya saya.
“Bahasa Burma pandai”.
“Besar nanti nak jadi apa?” Tanya saya lagi.
Buruh binaan menjadi pilihan. Katanya mereka tidak mempunyai IC jadi untuk kerja adalah lebih sukar berbending penduduk tempatan.

Daripada perbualan yang berlaku di antara kami, saya dapat melihat bahawa Zubir merupakan kanak-kanak yang bijak. Dia sangat memahami kepayahan hidup keluarganya. Tetapi keadaan memaksa dia melakukan perkara yang seharusnya bukan tanggungjawabnya. Kad kebenaran untuk menetap di Malaysia dipegang oleh nenek (tok) mereka kerana bimbang dirampas oleh individu yang tidak bertanggungjawab. Begitu juga dengan wang yang diperolehi daripada belas ehsan masyarakat yang lalu lalang di Bazar Chowrasta.

“Abang kena belajar membaca. Kalau tidak nanti orang tipu abang”.
“Memang nak belajar. Tapi mahal. Sebulan kena bayar RM50. Kalau dua, saya dengan adik dah RM100. Mana ada duit. Sehari dapat RM15..RM20… tak cukup”. Luahnya.
Zubir dan adiknya mengenali abjad tetapi masalahnya tidak pandai mengeja… tetapi di dalam bahasa Mynmar Zubir pandai membaca dan menulis. Katanya emaknya yang mengajar. Membaca, menulis, sembahyang dan lain-lain.

Kami akhiri pertemuan kami dengan berjumpa dengan neneknya yang turut meminta simpati daripada orang ramai yang lalu lalang di bazaar tersebut. Zubir menjadi perantara kami untuk bercakap dengan neneknya memandangkan neneknya tidak pandai berbahasa Melayu… Ada air mata bergenang di mata neneknya… saya tidak pasti.. air mata duka mengenangkan nasibnya atau air mata gembira kerana kehadiran kami….

Sampan didayung buatan sendiri,
Berlabuh sebentar di negeri orang,
Dihalau saudara di negara sendiri,
Mengemis kasih di negara orang...

video

Sebuah Perhitungan



Prof Dr. HAMKA ada menyatakan "Kita dapat menghitung berapa usia kita yang telah kita gunakan. Tetapi kita tidak mampu menghitung berapa lagi usia kita yang masih tinggal"

video

Bi Taufiq...

Selamat Menempuh Peperiksaan..bi taufiq wa najah...

Monday, November 2, 2009

Terima Kasih

The Wedding Cake

Terima kasih kepada ISDEV kerana mengadakan majlis dan hadiah yang telah diberikan kepada kami.

Sunday, November 1, 2009

Secondhand Book di Chowrasta

“Saya nak ke bank. Awak tunggu kat sini sat na”. Pinta sahabat saya ketika kami berada di Chowrasta.
“Okeylah. Saya pi kedai bukulah sementara tunggu awak”. Jawab saya.
“Nanti bila saya dah siap saya pi kedai buku tu”.
“Okey.”

Kami menuju destinasi masing-masing. Saya ke kedai buku, rakan saya ke bank.
Memang betul kata seorang blogger “Jika mahu membiarkan aku menunggu kamu, biarkan aku menunggumu di kedai buku. Nescaya akan ku tunggumu tanpa pernah rasa jemu”.

Saya melangkah keseorangan menuju ke kedai buku yang terletak di tingkat dua Bazar Chowrasta. Walaupun sudah hampir empat tahun berada di Penang seingat saya ini adalah kali kedua saya ke kedai buku secondhand tersebut. Bukan tidak mahu pergi. Tetapi letaknya di tengah-tengah bandar yang sibuk dengan kenderaan yang bersesak-sesak menyebabkan saya tidak berani untuk ke sana seorang diri berbanding sekiranya saya ke Borders, Queensbay Mall.

Kedai buku sebegini sebenarnya menjadi pilihan utama saya memandangkan buku jauh lebih murah berbanding buku yang lain. Walaupun buku yang diperolehi bertaraf secondhand tetapi ia masih elok. Selain itu, di sana juga terdapat buku-buku baru tetapi harganya juga jauh lebih murah berbanding kedai buku biasa.

“Ye, cik nak buku apa?” Sapa pekedai buku tersebut kepada saya.
“Saya nak buku Syed Hussin Alatas. Tajuknya The Myth of the Lazy Native, ada tak?”
“Buku tu tak adalah”.
“Alah.. kat mana boleh saya dapat buku tu?” Tanya saya dengan penuh harapan.
“Dekat sini tak ada. Kat kedai biasa ada. Tapi mesti mahal”.
“Saya tahu”.
“Buku lain tak nak ke?”
“Saya nak buku yang ada kaitan tentang kemiskinan dan orang Melayu, ada tak?”
“Tunggu sekejap”.

Sebenarnya untuk membeli buku-buku di kedai buku secondhand di Bazar Chowrasta ini, anda perlu mengetahui tajuk atau bidang-bidang tertentu misalnya ekonomi, psikologi, buku motivasi, encyclopedia dan lain-lain yang anda inginkan. Jika tidak rambang matalah dibuatnya… sebab bagi pencinta buku, sudah tentu anda ingin membeli banyak buku kerana harganya yang sangat murah.

Saya masih ingat pertama kali ke kedai buku tersebut saya membeli buku John Gray 'Men are from Mars. Women are from Venus' dengan harga, seingat saya RM27.00 sedangkan harga di pasaran yang saya perolah daripada internet ialah RM36.90. Buku yang saya beli itu bukan yang secondhand tetapi firsthand. Jika yang secondhand sudah tentu lebih murah. Tetapi untuk mencari kitab-kitab lama.. kitab kuning seperti karangan Imam Al-Ghazali, Ibnu Battuta, Yusuf al-Qardhawi… anda salah tempat.. di sana tidak terdapat kitab-kitab tersebut.

Bagi pencinta buku yang ingin berkunjung ke kedai buku tersebut ada beberapa tips yang saya temui daripada sebuah blog. Harap ia memberi manfaat kepada kita semua (klik sini).

Setelah sekian lama membelik buku-buku di situ, akhirnya saya pulang dengan beberapa buah buku di tangan dengan bantuan pekedai buku tersebut. Salah satunya yang bertajuk ‘Dilema Melayu’, karya Tun Mahathir Mohamad… antara buku yang baik untuk dibaca oleh anda. Bagi yang mampu menghadap internet dalam jangka waktu yang lama kerana buku tersebut adalah setebal 222 halaman, anda boleh membaca buku tersebut melalui Wikipedia kerana keseluruhan isi kandungannya telah copy paste ke dalamnya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...