Sunday, January 3, 2010

"Jauh-jauh di dunia..."

“Kak Radieah makan sorang je ke?” Tanya seorang senior kepada saya.

“Ni malaikat kiri kanan ada kat sebelah.. syaitan tak tahulah banyak mana pula..” Gurau saya sambil mengisyaratakan tangan ke kanan dan ke kiri bahu saya.


“Iss.. Kak Radieah ni.. Boleh duduk sekali?”

“Awak berdua dah habis makan. Kak Radieah tak nak ganggu program awak berdua lepas ni. Kak Radieah tak kisah pun makan sorang”. Balas saya.

“Tak adalah. Tak buat apa pun lepas ni. Saja nak borak-borak dengan Kak Radieah”.


“Macam mana seronok dah habis master?” Tanya rakannya pula kepada saya.

“Master ke… ijazah ke… PhD ke… tak ada apa-apa makna pun bagi Kak Radieah.”


“Kenapa cakap macam tu pula?” Soalan tersebut diluahkannya.

“Ramai yang ada ijazah… ramai yang ada master… PhD pun sama tapi berapa ramai yang boleh beri ijazah… master atau PhD pada semua”. Berkerut muka kedua-dua senior saya tadi membuatkan saya cuba menerankan maksud ucapan tadi.


“Ilmu yang kita belajar… kita peroleh tidak berguna kalau kita tidak beramal. Amal itu satu perkara… perkara yang lain pula… berapa banyak ilmu yang kita boleh beri pada orang lain hasil daripada pembelajaran kita… dengan maksud yang lebih mudah… berapa ramai masyarakat di sekeliling kita yang mampu kita tarbiyyah. Tarbiyyah yang Kak Radieah maksudkan kat sinI maksudnya… ilmu yang tidak sahaja sekadar kita beri tetapi mampu memberi pemahaman kepada seseorang daripada ‘syaq’ atau ‘ragu-ragu’ terhadap sesuatu perkara…. kepada ‘yakin’ tentang sesuatu perkara…. daripada ‘tahu’ kepada ‘faham’… daripada ‘faham’ kepada ‘amal’… daripada ‘amal’ kepada ‘jihad’. Lebih kurang lah dengan Rukun Baiah* yang selalu kita kena marah bila tak hafal…”


“Yelah Kak Radieah.. nak ‘jihad’ ni pula perlu ada ‘pengorbanan’ kan Kak Radieah kan…”

“… Ye, lepas ‘jihad’ kan ‘pengorbanan’…” Saya mengingatkan kembali susunan Rukun Baiah yang telah lama saya tinggalkan.


“Payahlah Kak Radieah nak berkorban… terutama bila kita terikat dengan manusia. Macam saya terikat dengan mak ayah”. Luahnya.


“Tak baik cakap macam tu. Ujian tu kan Allah bagi sebab kita mampu pikul. Doalah banyak-banyak supaya Allah mudahkan setiap urusan kita”.

“Yelah… tapi bila selalu tak balik rumah… orang lain cuti… kita masih tak cuti. Sibuk dengan program sana, program sini… manalah mak ayah tak bising”.


“Macam Kak Radieah cakap tadi… berdoalah banyak-banyak supaya Allah mudahkan urusan kita. Masa tu hak Allah.. jadi Dia berkuasa untuk lapangkannya buat kita. Jangan jadikan sibuk sebagai alas an untuk tak balik rumah. Pandai-pandailah urus masa.. lagi satu cubalah bagi kefahaman pada mak dan ayah. Terangkan apa yang kita buat. Insya Allah mak ayah boleh terima… yang penting awak kena bijak untuk uruskan perkara ni dan jangan lupa berdoa... mudah je”.


“Mudah tu memang mudah… tapi nak buat tu yang payah”.

“Kak Radieh pegang pada satu perkara yang Kak Radieah selalu nasihat pada diri Kak Radieah sendiri…”


“Waa… apa dia Kak Radieah?”.

“Jauh-jauh di dunia… untuk kita rapat-rapat di syurga… jarang-jarang di dunia untuk kita selalu-selalu di syurga”.


“Hebat lah bahasa falsafah Kak Radieah ni”. Pujian yang tidak kena tempat.

“Isk dia ni… kita cakap lain dia cakap lain pula”. Balas saya.

“Kak Radieah tu yang serious sangat”

“Bercakap soal perjuang… memanglah kena serious. Kita ni sebenarnya selalu menuntut hak kita supaya dipenuhi. Sehingga orang yang kita sayang pun… 100% kita nak tuntut hak kita daripadanya. Kena belajar dari Lana Lang, waktu Lana Lang kata kat Clark Kent “I need you. But people need you more”. Dalam perjuang banyak perkara yang kita sayang terpaksa kita lepaskan… untuk rapat-rapat di syurga”

“Kak Radieah tengok Smallville?” Pelik mungkin bila saya kemukakan tentang percakapan actor tadi
“Isk dia ni. Smallville pula yang dia ‘code’… Kak Radieah bagi contoh untuk kita belajar… Kak Radieah bukan malaikat… bagi Kak Radieah nak tengok.. tengoklah. Tapi pandai-pandai tapis. Nanti balik rumah cuba-cubalah fahamkan mak ayah.. orang yang rapat dengan kita… yang sayang pada kita… dan yang penting juga jangan khianati mereka… Cubalah beri kefahaman.. sebab tak selamanya kita boleh sembunyikan. Nak beri kefahaman perlu kebijaksanaan diri sendiri… yang tu Kak Radieah tak boleh tolong”.

*Rukun Baiah - 1. Faham 2. Ikhlas 3. Amal 4. Jihad 5. Pengorbanan 6. Taat 7. Tetap Pendirian 8. Tajarud (Ikhlas terhadap fikrah) 9. Persaudaraan 10. Thiqah

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...