Friday, February 26, 2010

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Maulidur Rasul disambut semperna hari keputraan Rasulullah s.a.w tetapi kita terlupa bahawa tarikh yang sama juga, merupakan tarikh kewafatan baginda. Terlalu lama Rasulullah s.a.w telah pergi meninggalkan kita. Selaku umat akhir zaman, jika kita tidak pernah bermimpi berjumpa dengan baginda sudah tentu kita tidak pernah menatap wajah baginda yang mulia.

Akhirat nanti, agak-agak boleh jumpa atau sebaliknya? Macam kisah Tsauban yang menangis teresak-esak bimbang tidak berjumpa lagi dengan Rasulullah s.a.w. Bacalah dahulu kisah Tsauban itu. Baru anda akan faham maksud saya. Saya tidak mahu menulis panjang pada kali ini.

Cuma saya teringat pesan seorang sahabat sewaktu di sekolah menengah yang pernah bermimpi perjumpa Rasulullah s.a.w. Sahabat saya ini pesan pada saya, Rasulullah s.a.w pinta kita semua sentiasa berselawat kepada baginda dan menyampaikan pesanan tersebut kepada semua.

Terdapat pelbagai bentuk lafaz selawat. Tidak kisahlah mana satu yang kita pilih tetapi selawatlah selalu kerana
Maksudnya;

Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.[Al-Ahzab: 56]


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

2 comments:

Anonymous said...

Assalamu'alaikum
salam kenal...

Radieah Mohd Nor said...

Wa'alaikumsalam w.b.t

Ya.. salam perkenalan.
Semoga dirahmati Allah selalu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...