Thursday, February 25, 2010

"...Mereka 'Orang Hebat"

Ainun Mardhiah dan Suaminya, Mohd Asshik

Kehidupan ini cukup mencabar untuk manusia sekerdil saya merentasinya. Tambahan pula dalam situasi yang telah bergelar isteri. Tanggungjawab dan amanah yang dipikul semakin banyak.

Kak Shereeza ada pesan “Isteri ni kena banyak bersabar. Memang mudah untuk seorang isteri masuk syurga. Tetapi bila yang baik itu kita ingin dapat, dah tentu banyak cabaran…. Waspada dengan syaitan. Dia tak akan izinkan kita masuk syurga dengan mudah”.

Masa kami bersama tidak sebanyak mereka yang bergelar suami isteri yang lain. Ramai juga yang bertanya “Macam mana dok jauh-jauh. Sorang Penang. Sorang Ipoh?”. Penat juga saya menerangkan tentangnya. Pandai-pandailah…


Bagi saya kalau Nabi Ibrahim a.s dan Hajar boleh tinggal berjauhan untuk jalan dakwah, kenapa tidak kita. Mungkin juga ada yang mengatakan ‘mana ada orang yang macam Nabi Ibrahim a.s dan Hajar dah sekarang?’. Siapa kata tidak ada.. Sahabat saya sendiri duduk berjauhan dengan suaminya. Suaminya tinggal di Madinah. Dia pula tinggal di Mesir. Kedua-dua mereka masih belajar. Kedua-duanya ‘orang hebat’. Cukuplah saya katakan bahawa saya terlalu mencemburui mereka dan saya malu untuk berjumpa dengan mereka…



Mungkin juga ada yang bertanya, bagaimana saya boleh katakan mereka ini ‘orang hebat’? Saya kenal mereka. Ainun Mardhiah Ismail membesar bersama-sama saya. Kami belajar di sekolah rendah dan sekolah menengah yang sama. Begitu juga dengan suaminya, Mohd Asshik Abu Hanifah… yang belajar di sekolah menengah yang sama dengan saya. Anda semua boleh merujuk latar belakang pendidikan mereka berdasarkan link yang telah saya addkan pada nama mereka. (harap-harap mereka tak baca entry ini…)


Bagi saya usah peduli apa orang kata. Tapi perlu peduli apa yang Allah s.a.w kata. Biarlah jauh-jauh di dunia. Asalkan dapat dekat-dekat di syurga. Syurga itu tak jauh pun lagi… yang penting untuk ke sana perlu ada rahmatNya.

"...aku tidak bermaksud kecuali (mendatangkan) perbaikan selama aku masih sanggup. Dan petunjuk yang aku ikut hanya dari Allah. Hanya kepadaNya aku bertawakal dan hanya kepadaNya aku kembali." Maksud Surah Hud, ayat 88.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...