Saturday, February 6, 2010

Perutusan Naib Canselor USM 2010


Alhamdulillah, tahun ini seperti tahun-tahun yang lalu, saya masih diberi kesempatan untuk menghadiri majlis Perutusan Tahunan Naib Canselor USM, Prof. Tan Sri Dato' Dzulkifli Abdul Razak. Entry kali ini saya ingin berkongsi sedikit sebanyak berkenaan perutusan tersebut yang saya dapat rangkulkan di dalam video klip di bawah yang juga ditayangkan sewaktu perutusan beliau.


Versi Bahasa Melayu


English version

Rumusannya, setiap perkara yang ingin dilakukan di Universiti Sains Malaysia selaku Universiti APEX nanti adalah untuk membela nasib masyarakat yang ditindas, masyarakat dunia ketiga, masyarakat yang lemah, miskin dan sering dihina.

Saya masih ingat Prof Tan Sri ada menyatakan "....biarlah universiti lain berlumba-lumba untuk naik ke Bulan tetapi kita akan tetap berada di Bumi. Membela nasib masyarakatnya. Apa guna kita naik ke Bulan sedangkan masyarakat di Bumi tidak minum dan tidak makan..." Lebih kurang begitulah antara ucapannya.

Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya setiap sesuatu itu ada anak kuncinya. Anak kunci syurga ialah menyayangi orang miskin dan orang fakir kerana kesabaran mereka. Merekalah yang duduk di hadapan hadrat Allah pada hari kiamat”.

Do you want to join us?

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...