Wednesday, April 21, 2010

Malaysia : Pusat Penyeludupan Manusia

Entry kali ini saya sekadar copy paste dari e-mail saya berkenaan dengan situasi di Malaysia yang berita tentangnya dikeluarkan dalam akhbar di Australia. E-mail ini saya pada hari akhbar tersebut dikeluarkan (13 April 2010) peroleh dari seorang sahabat yang turut belajar di sana. Kini beliau telah balik Malaysia.

Namun kali ini juga saya tidak mahu mengupas panjang. Saya pun tidak tahu dengan mendalam berita tersebut. Tetapi wartawan Australia yang mengeluarkan berita tersebut telah melakukan kajian berkenaan perkara yang didakwanya. Kita sibuk mengatakan Indonesia ni begitu dan begini.. di Australia pula mereka mengatakan Malaysia ini begitu dan begini.

Anda boleh baca berita tersebut lebih lanjut berdasarkan link yang telah disertakan gambar paparan hadapan akhbar tersebut. Tetapi jangan sekadar baca sahaja harus ada tetapi perlu difikirkan bagaimana agaknya Malaysia jika terus menurus keadaannya begini....

Jadi jangan hairan jika saya menggatakan seorang pensyarah USM pernah mengatakan ''Malaysia is a dumping area''.

* * * * * *

Just nak share...

Perasan tak, pagi2 ni sebaik buka Advertiser dan beberapa newspaper Oz lain terus terbaca isu
Malaysia lagi. Kalau selama ni isu sawit yg tak kesudahan, isu liwat, isu pandangan parlimen; tiba2 pagi ni isu Malaysia jadi hub seludup manusia di front page pulak dah. Lebih dari 2 newspaper...


Reporters siap pergi buat homeworks di Malaysia di banyak lokasi mendarat dan berlepas pendatang asing.
Anyone has ur comments on this? Pls share...

Tq.

asylum


Asylum seekers from Customs boat Triton at Flying Fish Cove. On barge to Port of Christmas Island Jetty with the customs vessel Triton in the background. Source: AdelaideNow.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...