Monday, July 26, 2010

Keghaiban Golongan Miskin Di Zaman Umar Abdul Aziz

Peratus masyarakat dunia yang hidup di bawah $1.25 per hari. Kalau dulu indikator (kayu ukur) kemiskinan adalah $1 per hari. Tetapi selepas tahun 2005 indikator tersebut telah berubah setelah berlakunya turun naik nilai mata wang dunia (World Bank, 2004)*.

Pernyataan ringkas mengenai ketiadaan golongan miskin di zaman pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz mengundang beberapa pertanyaan kepada saya tentang keshahihan perkara tersebut. Hakikatnya saya juga sedang mencari sirah yang dimaksudkan oleh Dr. Tajul Ariffin yang disampikan kepada saya dan rakan-rakan sewaktu mengikuti Kuliah Aset dan Dana Islam, Sarjana Pengurusan Pembangunan Islam setahun yang lalu.

Walaupun saya masih belum menemui sirah tersebut tetapi saya menemui banyak dalil sama ada melalui firman Allah s.w.t dan hadith Rasulullah s.a.w berkenaan perkara tersebut. Bagi saya secara tidak langsung ia membenarkan cerita yang disampikan oleh Dr. Tajul Ariffin kepada kami dahlulu.

Mungkin saya boleh berkongsi serba sedikit hadith dan firman Allah s.w.t yang saya temui. Hadith dan firman Allah s.w.t yang saya maksudkan adalah seperti di bawah;

عن ‏ ‏أبي هريرة ‏أن رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال ‏ ‏ليس المسكين بهذا الطواف الذي يطوف على الناس فترده اللقمة واللقمتان والتمرة والتمرتان قالوا فما المسكين يا رسول الله قال الذي لا يجد غنى يغنيه ولا يفطن له فيتصدق عليه ولا يسأل الناس شيئا


Maksudnya;

“Hadis riwayat Abu Hurairah r.a bahwa Rasulullah saw. bersabda “Orang miskin itu bukanlah orang yang berkeliling meminta-minta kepada manusia, lalu ia diberikan sesuap, dua suap, sebuah dan dua buah kurma. Para sahabat bertanya: Kalau begitu, siapakah orang miskin itu, wahai Rasulullah? Rasulullah saw. bersabda: Orang yang tidak menemukan harta yang mencukupinya tapi orang-orang tidak tahu (karena kesabarannya, ia menyembunyikan keadaannya dan tidak meminta-minta kepada orang lain), lalu diberi sedekah tanpa meminta sesuatu pun kepada manusia”.

(Hadith Riwayat Muslim,1722)Maksudnya;

“(Pemberian sedekah itu) ialah bagi orang-orang fakir miskin yang telah menentukan dirinya (dengan menjalankan khidmat atau berjuang) pada jalan Allah (membela Islam), yang tidak berupaya mengembara di muka bumi (untuk berniaga dan sebagainya); mereka itu disangka: orang kaya - oleh orang yang tidak mengetahui halnya, kerana mereka menahan diri daripada meminta-minta. Engkau (Muhammad) kenal mereka dengan (melihat) sifat-sifat dan keadaan masing-masing, mereka tidak meminta kepada orang ramai dengan mendesak-desak. Dan (ketahuilah), apa jua yang kamu belanjakan dari harta yang halal maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahuinya”.

(Surah al-Baqarah, ayat 273)

Banyak lagi dalil lain. Tetapi ia memerlukan sedikit perbahasan. Jadi saya kemukakah dalil yang tidak memerlukan perbahasan bagi memudahkan kefahaman. Berdasarkan dalil di atas, keadaan golongan miskin di zaman pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz yang tidak meminta-minta dan menyembunyikan keadaan mereka membuatkan masyarakat tidak mengetahui bahawa wujudkan golongan miskin dalam kalangan mereka. Wallahu'alam...



*Menurut teori konvensional/lazim/barat kayu ukur kemiskinan lazimnya diukur menggunakan kaedah kuantitatif tetapi dalam Islam ia sangat berbeza kerana banyak perkara dalam Islam tidak boleh diukur mahupun untuk dibuktikan dengan akal. Contohnya tentang kewujudan alam ghaib. Ia tidak boleh diukur mahupun dibuktikan secara saintifik. Jadi kayu ukur kemiskinan berdasarkan jumlah pendapatan $1.25 per hari tidak boleh dijadikan kayu ukur kemiskinan dalam Islam.

1 comments:

Rahsia Biasiswa said...

salam, just nak berkongsi maklumat. Saya ada keluarkan ebook tentang rahsia lebih 40 biasiswa di Malaysia. Amat berguna untuk pelajar, walaupun dah dapat ptptn, tetapi lebih baik apply biasiswa kerana ptptn perlu bayar balik, banyak pulak tu. Kalau ada saudara-mara yang ingin sambung belajar, tapi takde duit, amat sesuai baca buku ini. Kita biasanya hanya menunggu biasiswa mara atau jpa, tapi sebenarnya terdapat lebih 40 lagi biasiswa yang tidak diketahui. Beritahu kawan-kawan yang lain ye. Lawati blog rahsiabiasiswa.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...