Tuesday, August 10, 2010

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan

Senja di kaki langit Danau Toba, Indonesia.
- Ketika Sya'ban melabuhkan tirai senjanya, fajar Ramadhan bakal menyinsing tiba -

Hampir sahaja selesai usrah muslimat peringkat Phd di ISDEV, ada di antara mereka menyangka bahawa saya akan memberi pengisian yang berkaitan puasa memandangkan esok adalah merupakan hari pertama Ramadhan.

Saya putuskan untuk tidak menyentuh tentang Ramadhan kerana sudah sering mendengarnya. Sebelah petang nanti juga saya percaya, pengisian yang sama turut akan diberikan dalam pengajian kami di ISDEV.

Bukan sengaja tidak mahu menyentuh tentang Ramadhan, sebaliknya saya lebih suka membiarkan ahli usrah yang lain bermuhasabah mengenai diri sendiri. Muhasabah mengenai Ramadhan yang dilalui tahun-tahun yang telah berlalu... bagaimana pula untuk tahun ini? Adakah masih sama atau berbeza? Berbeza yang saya maksudkan di sini bukanlah melalui suasananya sebaliknya adalah mengenai ibadahnya.

Dari kiri Timbalan Menteri Pengajian Tinggi,
Prof Dr. Syed Muhammad Naquib al-Attas, TNC USM

Melalui ucapan Prof Dr Syed Muhammad Naquib al-Attas semalam, beliau mengatakan, kita sebenarnya terlalu banyak berslogan berbanding mengamalkan perkara yang sepatutnya kita amal. Sebab itu dalam ibadah puasa, takut-takut yang sering kita nanti-nantikan adalah ceramahnya berbanding ibadahnya. Ceramah atau kuliah hanyalah akan menjadi slogan jika tidak disertai dengan amal.

Semoga ibadah Ramadhan kali ini lebih baik daripada ibadah Ramadhan yang telah berlalu.
Selamat menunaikan ibadah puasa.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...