Monday, August 9, 2010

Lihat Dengan Mata Hati

“Pak, pak mahu beli garam?” Tanya kanak-kanak tersebut kepada sesoang pemuda yang sedang duduk melepak di tepi jalan sambil membawa sebakul garam.
“Berapa kamu jual?” tanyanya.
“Rp27 000 (kira-kira RM9.50) pak”. Jawapnya.
“Engak mahulah”.
“Belilah pak. Saya mahu beli buku pelajaran”.
Setelah beberapa kali merayu, pemuda tersebut tetap menolak untuk membeli garam tersebut. Kanak-kanak tersebut akhirnya mengalah.
“Pak, rambut panjang sekali. Engak panas ya?” Tanya kanak-kanak tersebut.
“Engak”. Jawab pemuda tersebut.
“Kalau tengok dari belakang, macam perempuan pak”. Sempat juga kanak-kanak ini berdakwah.

Kanak-kanak tersebut terus berjalan mencari sesiapa yang sudi membeli garamnya bermula dari golongan peniaga, pejalan kaki, dan ramai lagi. Ketika sepasang suami isteri yang sudah lanjut usianya lalu di hadapan kanak-kanak tersebut menggunakan beca yang dimuatkan dengan pelbagai barang di dalamnya, kanak-kanak tersebut terus mencuba nasib.

Beca yang merupakan kenderaan saya maksudkan

“Nek, nek mahu ke mana? Nek mahu beli garam?” Jerit kanak-kanak tersebut kepada nenek yang duduk di bahagian belakang beca . Perempuan tua tersebut turun dari boncengannya lalu menghampiri kanak-kanak tersebut.
“Nek mahu beli garam? Nek, kakek (atuk) belum berhenti”. Ujah kanak-kanak tersebut.
“Apa?” Nenek tersebut kurang pendengaran, jadi diminta kanak-kanak tersebut mengulanginya.
“Kakek belum berhenti”
Setelah perempuan tua tersebut menoleh ke belakang, dilihat becanya masih bergerak. Suaminya yang sedang mengayuh beca tersebut tidak menyedari bahawa isterinya turun dari beca tersebut. Perempuan tersebut berlari-lari anak mendapatkan suaminya supaya diberhentikan beca tersebut. Setelah itu perempuan tua tadi menyampaikan perkara yang sedang berlaku kepada suamiya.

“Terima kasih ya”. Ucap lelaki tua tersebut.
“Kakek mahu beli?” Tanya kanak-kanak tersebut. Lelaki tua tadi menyangka garam tersebut diberikan kepadanya. Sebab itu ucapan terima kasih dinyatakan kepada kanak-kanak tersebut.
“Kamu mahu jual ya? Berapa harganya?”
“Rp27 000”. Jawab kanak-kanak tersebut.
“Kakek tidak punya penghasilan (pendapatan)”.
“Belilah, saya mahu beli buku pelajaran”.
“Mengapa kamu tidak jual Koran (surat khbar)?”.
“Hanya ini sahaja yang saya ada. Belilah kakek”
Akhirnya lelaki tua tersebut membeli garam tersebut.
“Garam ini, kamu bawa balik sahaja. Ambil wang ini.” Kata lelaki tua tersebut.
“Ngak biasa, kakek telah membelinya. Terima kasih ya” Kanak-kanak tersebut terus sahaja berlalu setelah berjaya menjual garamnya.

Sebenarnya dialog di atas merupakan sebahagian dialog dalam sebuah rancangan Indonesia yang bertajuk ‘Minta Tolong’. Jika di Malaysia rancangan yang selalu kita lihat ialah rancangan ‘Bang Bang Bong’, sebuah rancangan yang bagi saya tiada motif dan selalunya tidak berakhlak. Berbeza dengan rancangan di Indonesia, walaupun banyak rancangan yang berbentuk hiburan tetapi rancangan yang saya ceritakan di atas merupakan salah satu rancangan yang mampu memberi pengajaran berbanding rancangan yang sama di Malaysia.

Sebenarnya terlalu banyak filem dan rancangan tv di Indonesia mutunya sangat baik. Tetapi malangnya filem dan rancangan tv Indonesia yang sampai ke Malaysia adalah sebaliknya seperti drama tv ‘Bawang Putih, Bawang Merah’. Salah satu rancangan tv yang baik adalah seperti ‘Minta Tolong’ dan filem yang baik pula ialah ‘Emak Ingin Naik Haji’.

'Emak Ingin Naik Haji' merupakan sebuah filem Indonesia yang diangkat daripada
sebuah cerpen pendek dengan tajuk yang sama


Rancangan ‘Minta Tolong’ sebagaimana yang saya ceritakan di atas mengajar manusia supaya melihat dengan mata hati kerana ternyata mereka yang miskin tidak bermakna tidak mampu memberikan sedekah berbanding mereka yang kaya. Saya cukup terharu dengan kedua-dua orang tua tersebut kerana mereka mampu membeli garam tadi walaupun pendapatan mereka tidak sebanyak mana.

Anehnya, walaupun memberi garam dengan harga Rp27 000, mereka menjualnya kembali dengan harga Rp1000 (kira-kira RM0.30) sahaja. Kisah tadi sebenarnya masih panjang tetapi saya tidak pandai bercerita dengan baik. Apapun kedua-dua pasangan suami isteri tadi bukanlah mereka yang kaya, tetapi boleh dikategorikan golongan miskin yang menjual hasil anyaman mereka di tepi jalan. Tetapi bila mereka membeli garam tersebut, kru rancangan tv tersebut membeli kembali garam tersebut dengan jumlah yang berganda-ganda yang saya sendiri pun tidak tahu jumlahnya. Saya lihat wang yang diberikan oleh kru rancangan tv tersebut melebihi Rp300 000 (kira-kira RM108.00) kerana di dalam gengamannya si isteri tersebut terdapat beberapa helai wang berwarna biru yang agak tebal. Satu-satunya wang yang berwarna biru di Indonesia ialah Rp50 000 (kira-kira RM18.00).

Bentuk wang yang dihulurkan kepada perempuan tua tersebut

Setelah menyerahkan wang tersebut kru rancangan tv tadi terus melarikan diri. Keadaan tersebut membuatkan perempuan tua tadi resah gelisah mungkin kerana serba salah kerana menerima wang yang banyak. Apabila kru-kru rancangan tv yang lain mendekatinya terus sahaja dia menceritakan keadaannya tadi. Setelah ditenangkan oleh kru-kru tersebut dengan menceritakan hal sebenar barulah dia kembali tenang.

Lelaki tua ini menceritakan keadaannya sewaktu menarik becanya

Saya kagum melihat mereka. Walaupun susah tetapi mereka mampu menghulurkan bantuan berbanding mereka yang hidup mewah. .. boleh anda lakukan macam mereka? Banyakkanlah sedekah sama ada di bulan Ramadhan mahupun di bulan lainnya… Moga Allah s.w.t melimpahkan rahmat buat kita semua. Ameen.

2 comments:

Za's said...

Radieah, citer tu takde kat u-tube ker?? teringin nak tengok..:D kalau ada, enti leh tag kat fb n share kat ana..hhehe

Radieah Mohd Nor said...

Entah, ana tak tahu. Wireless USM tak boleh buka you tube...

Nantilah... ana cuba tengok melalui broadband kawan ana.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...