Tuesday, August 24, 2010

You Still My Kid

She always still my kid

Antara teka-teki yang ditanya oleh Imam al-Ghazali kepada anak muridnya ialah perkara apa yang semakin jauh?. Jawapan yang diberikan oleh anak muridnya banyak sekali, ada yang kata bulan, matahari, bintang dan sebagainya. Malangnya satu pun tidak menepati jawapan yang dikehendaki oleh Imam al-Ghazali. Imam al-Ghazali menyatakan bahawa perkara yang semakin jauh adalah masa yang telah berlalu.

Memang benar, masa yang telah berlalu tidak mungkin akan berpatah kembali. Bahkan kadang-kala kita lupa bahawa masa yang sedang kita lalui ini sedang meninggalkan kita.

Si abang dan Si adik hampir sepuluh tahun yang lalu

“Kenapa berhenti kat sini? Sekolah depan lagilah”. Si adik kehairanan apabila abangnya memberhentikan kereta yang dipandu abangnya untuk menghantarnya ke sekolah di hadapan sekolah rendahnya suatu ketika dahulu.

“Eh, lupa. Ingatkan awak sekolah rendah lagi”. Abangnya baru teringat bahawa adiknya tidak lagi bersekolah rendah.

“Teruk betullah dia ni”. Komen si adik bersahaja.

Si abang yang jarang-jarang menghantar adiknya ke sekolah membuatkan ingatannya terhadap adiknya masih lagi bersekolah rendah. Cepat sungguh masa berlalu. Mungkin abangnya masih merasakan bahawa adiknya masih tidak berubah. Masih seperti dulu. Still a kid. Apapun usia yang semakin meningkat remaja dan dewasa jangan dipersiakan begitu sahaja.

Saidina Umar al-Khattab pernah berpesan “Hitung diri kamu sebelum kamu dihitungkan, timbanglah diri kamu sebelum kamu ditimbang dan bersedialah kamu untuk perbentangan yang besar (Hari Qiamat)”

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...