Monday, October 18, 2010

Antara Dua Kapal: "...Apakah Kamu Tidak Berfikir".

Grafik Muzium Tsunami dari atas. Muzium ini bentuknya seperti Kapal Apung

Kisah kali ini masih lagi mengenai peristiwa tsunami di Acheh. Antara kesan tinggalan tsunami yang masih kelihatan di Acheh ialah dua buah kapal yang masih kekal kedudukannya sehingga ke hari ini.


Gambar Kapal Apung ini tidak saya ambik kerana terlalu besar. (Panjangnya 63 meter, lebarnya 19 meter, tingginya 19 meter dan beratnya ialah 2600 tan.) Saya perlu berjalan jauh menjauhi Kapal Apung untuk mengambil keseluruhan Kapal Apung. Jadi saya batalkan hasrat saya untuk mengambil keseluruhan kapal ini

Kapal pertama lawati adalah Kapal Apung Tenaga Listik PLN (Saya tidak pandai menterjemah ke dalam Bahasa Melayu). Kapal ini menurut pemandu bas kami semasa di Acheh, jaraknya di antara tempat ia berlabuh dengan tempatnya terdampar kini adalah kira-kira 4.5km.

Keadaan kapal nelayan tersebut dan persekitarannya yang telah dibersihkan selepas tsunami

Kedudukan kapal nelayan yang masih dikekalkan di tempat asalnya sehingga kini

Kapal kedua yang kami sempat kami lawati ialah sebuah kapal nelayan. Kapal nelayan ini terdampar di sebuah rumah milik seorang pekerja cari gali minyak. Pada ketika tsunami melanda beliau tidak ada di tempat kejadian sebaliknya isteri dan anak-anak beliau menetap di situ. Namun dengan kuasa Allah mereka diselamatkan oleh-Nya bersama-sama puluhan yang lain dengan kapal nelayan yang Allah terdamparkan di atas rumah mereka.

Pak Mujiburrizal menerangkan situasi genting ketika beliau, keluarga, jiran dan mangsa tsunami yang lain menghadapi tsunami. Beliau sebenarnya pernah menganggotai kumpulan nasyid Nada Murni dan Raihan satu ketika dahulu. Kini masih aktif bernasyid dan merupakan pengacara televisyen. Rumahnya tidak musnah teruk walaupun dilanda tsunami. Menurutnya bingkai-bingkai gambar, perabot dan peralatan yang terdapat di ruang tamu dan sebahagian besar bahagian lain kekaldi tempat asal dan tidak musnah walaupun dilanda tsunami. Kedudukan rumahnya adalah di sebelah rumah yang kapal nelayan tersebut terdampar.

Apabila ditanya oleh Prof Syukri, apakah amalan yang dilakukan oleh mereka sehingga Allah menghantar bantuan dalam bentuk sedemikian rupa? menurut jiran sebelah rumahnya, Pak Mujiburrizal mereka merupakan keluarga yang pemurah. Mungkin disebabkan itu Allah menghantarkan kepada mereka sebuah kapal nelayan. Begitu juga dengan keluarga Pak Mujiburrizal tadi juga memiliki amalan yang sentiasa mereka kerjakan secara berjemaah di dalam rumah tersebut sehingga rumahnya tidaklah musnah teruk berbanding yang lain.

Kedudukan kapal nelayan dari hadapan rumah Pak Mujiburrizal yang terletak di sebelah kiri rumah ini. Rumah beliau tidak kelihatan dalam gambar di atas.

Antara kapal kecil dan kapal besar tersebut, walaupun kedua-duanya telah dibawa arus tsunami, kapal apung yang besar tadi hanya berjaya menyelamatkan seorang jurutekniknya sahaja sedangkan kapal nelayan yang kecil itu berjaya menyelamatkan 59 orang mangsa tsunami. Kuasa Allah s.w.t telah menunjukkan kepada kita bahawa yang kecil jangan disangka tidak berguna, tidak berharga dan sebagainya. Terlalu banyak tafsiran yang mampu dibuat sewaktu mentafsir kedua-dua kapal ini. Apapun hanya manusia yang mahu berfikir sahaja mampu mentafsirkannya.

Terlalu banyak peringatan Allah s.w.t tinggalkan kepada kita. Namun sayang sekali, kita jarang-jarang sekali berfikir. Sehingga Allah s.w.t telalu bertanya kepada kita dalam firman-Nya yang bermaksud “…apakah kamu tidak berfikif”.

Kunjungi juga blog Dr. Suekainah;

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...