Saturday, October 16, 2010

Saat Tsunami Melanda

Angka kematian di Indonesia sebenarnya tidak dapat dikenalpasti bilangannya secara tepat. Ada yang menyatakan lebih 200 000 mangsa yang menjadi korban pada ketika itu. Angka 200 000 mangsa ini adalah angka yang sering menjadi sebutan penduduk Acheh yang terselamat daripada menjadi mangsa korban tsunami.

Kederasan arus tsunami memang diluar jangkuan akal fikiran manusia. Menurut ayah Pak Riduan yang merupakan salah seorang mangsa yang terselamat daripada peristiwa tersebut, gempa 8.9 Skala Richter yang berlaku tidak banyak menggorbankan jiwa mahupun merosakkan harta benda. Tetapi yang banyak merosakkan jiwa dan harta benda adalah air yang deras melimpah ke daratan yang dikenali sebagai tsunami. Berbeza sekali dengan gempa yang berlaku di Padang, Indonesia yang telah menelan sebuah kampung dan ramai jiwa yang menjadi mangsanya. Peristiwa di Padang tersebut berlaku disebabkan gempa.

Menurut Pak Yasir, Pak Nizam, Pak Surya dan ramai lagi penduduk Acheh sama ada yang belajar di ISDEV atau penduduk Acheh yang kami temui sewaktu ke Acheh, sewaku mula-mula gempa berlaku, air laut surut sehingga lima kilometer daripada aras pantai. Keadaan ini menyebabkan ramai penduduk turut ke kawasan yang surut tersebut kerana ikan-ikan banyak terdampar di kawasan yang surut.

Pak Yasir menjelaskan kepada kami berkenaan gambar-gambar semasa peristiwa tsunami
yang terdapat d dalam Masjid Baitulrrahman


Secara mudahnya, menurut mereka surutnya air laut ini mungkin disebabkan rekahan permukaan bumi di dasar laut (plat bumi bergerak) lalu membawa air laut masuk ke dalam rekahan tersebut. Apabila permuakaan tersebut kembali normal, air laut tadi keluar daripada rekahan yang akhirnya menghasilkan tekanan/kelajuan yang amat dahsyat.
Air laut yang membanjiri daratan pada mulanya, selepas ia surut adalah separas lutut orang dewasa. Tetapi kederasan air tersebut menurut Pak Yasir adalah selaju 700km per jam yang hampir menyamai kelajuan Boeing 737 yang lajunya 780km per jam. Kederasan air ini lah yang menyebabkan semua rumah, bangunan, hospital, termasuk manusia, haiwan ternakan dan sebagainya musnah dan mati dirempuh.

Masjid Baiturrahim, Acheh yang merupakan antara masjid yang tetap utuh walaupun dilanda arus tsunami. Juga merupakan saksi bisu peristiwa tersebut

Menurut seorang saksi yang kami temui di Masjid Baiturrahim (klik link tersebut untuk melihat masjid tersebut sebelum dan sesudah tsunami), bunyi seolah letupan-letupan turut tercetus terhasil runtuhan bangunan yang bertembung di antara satu sama lain ditolak olah air yang amat deras tersebut turut terhasil. Keadaan ini menjadikan lapisan pertama yang merempuh bangunan, manusia dan sebagainya adalah serpihan bangunan serta sampah sarap yang ditolak oleh arus trunami tersebut.

Sampah-sarap yang terhasil selepas berlakunya tsunami

Sesudah air yang deras tersebut berlalu, barulah ombak setinggi dua batang pokok kelapa menghempas dataran Acheh. Pada ketika itu, gegaran susulan masih terus dirasai di Acheh.

Menurut Pak Nizam, tsunami yang berlaku di Acheh pada tanggal 26 Disember 2004 bukanlah tsunami tetapi bagi beliau ia adalah kiamat. Hal ini telah dikhabarkan kepadanya oleh seorang pakar berkenaan tsunami dari Jepun yang turut sama mengkaji dan melihat kemusnahan akibat tsunami di Acheh.

Mayat dicelahan sampah-sarap

Menurut Pak Yasir, yang rumahnya terletak satu kilometer daripada perkuburan tsunami yang menempatkan 4000 lebih mangsa tsunami (jumlah sebenar akan diedit kemudian) berhampiran Masjid Baiturahim, setelah dua minggu tsunami melanda, Masjid Baiturahim dan kawasan yang berhampirannya baru boleh dimasuki oleh sukarelawan, pasukan penyelamat dan bantuan-bantuan mulai sampai. Keadaan ini berlaku kerana seluruh kawasan ditumbuni sampah-sarap, yang terdiri daripada pokok-pokok yang tumbang, kenderaan, lumpur yang tebal, dinding-dinding bangunan dan juga mayat-mayat mangsa tsunami setinggi tiga meter. Terdapat juga kawasan yang setelah dua bulan dilanda tsunami baru boleh dimasuki oleh sukarelawan, pasukan penyelamat dan sebagainya.

Bantuan juga lambat tiba kerana mereka terpaksa membuat jalan baru ke tempat kejadian memandangkan jalan raya yang sedia ada bukan sahaja telah dilutupi sampah sarap tetapi juga tarnya telah hilang dibongkah oleh kederasan arus tsunami. Jentolak dan sebagainya terpaksa membuat laluan baru untuk memudahkan bantuan dan sukarelawan sampai. Sampah sarap hasil daripada peristiwa tsunami tersebut dikatakan dapat dibersihkan setelah dua tahun tsunami melanda dengan bantuan pihak antarabangsa.

Walaupun bantuan, sukarelawan, pasukan penyelamat anatarabangsa dan sebagainya lambat tiba, kuasa Allah s.w.t menjadikan mayat mangsa tsunami tidak busuk. Takdir Allah juga menjadikan air laut yang masin membantu mayat mangsa tsunami tidak busuk walaupun tidak dikebumikan selama dua bulan.

Bagi yang telah pergi, bermakna sudah selesailah tugas mereka selaku hamba dan khalifah-Nya. Tetapi bagi yang masih tinggal saat tsunami melanda seharusnya dijadikan pengajaran besar buat kita. Tsunami bagi saya, ia mengajar 1001 erti perjuangan, erti usah putus asa, erti bangkit semula.

Saya masih ingat dialog saya dengan Prof Syukri sewaktu kami melangkah keluar daripada Masjid Baiturrahman;
"Prof, mengeletar kaki saya Prof".
"Agak-agaknya kenapa Acheh jadi macam tu?" Tanya Prof Syukri kepada saya.
"Ustaz saya pernah cakap, Allah nak bagi mereka syahid dengan mudah. Tak mahu dosa mereka banyak".
"Mati ditimpa bencana itu syahid ye?" Tanya Prof.
"Ya, mati tengelam dalam air, mati ditimpa bencana itu syahid". Jawab saya ringkas.

Itu pengakhiran hidup sebahagian besar penduduk di Bandar Acheh. Bagaimana pula dengan pengakhiran hidup kita nanti? Syahidkah kita?

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...