Wednesday, October 13, 2010

Wisata (Perlancongan) Spiritual Tsunami


Bagi saya Acheh bukanlah satu tempat perlancongan, bukan tempat untuk bersuka-suka atau berseronok-seronok. Sebaliknya Acheh adalah satu tempat yang dijadikan oleh Allah s.w.t untuk memperbaharui iman manusia, yang ada kalanya menaik dan ada kalanya menurun.

Sebetulnya terdapat 14 perkara yang sempat saya catatkan berkaitan khusus berkenaan dengan peristiwa tsunami di Acheh dan beberapa hal lain yang tidak tercatat dalam catatan saya. Saya berhasrat untuk berkongsi semuanya dengan anda. Tetapi saya tidak pasti sama ada dapat menceritakan semuanya, sesetengahnya sahaja atau langsung tidak berkesempatan untuk menceritakannya memandangkan keterbatasan waktu dan kekalutan rutin harian yang ada. Insya Allah, entry akan datang saya akan cuba menceritakan perkara-perkara tersebut satu persatu.

Apapun Acheh merupakan tempat yang cantik. Pantai yang bersih dan bukit bukau yang menghijau menghiasi lanskap semula jadi di Acheh. Pembangunannya lebih tersusun berbanding sebelum berlakunya tsunami. Infrastrukturnya sama ada jalan raya, lapangan kapal terbangnya, perumahannya dan pelbagai perkara lain adalah lebih baik jika dibandingkan dengan infrastrukur yang terdapat di Medan.Tsunami telah banyak merubah Acheh. Merubah konflik politik diantara GAM (Gerakan Acheh Merdeka) dengan TNA (Tentera Negara Acheh) dan cara berfikir penduduknya, pembangunannya, geografinya dan pelbagai lagi perkara lain.

Sebahagian pantai dan daratan Acheh dari kapal terbang Firefly.
Gambar tidak berapa cantik memandangkan hanya menggunakan kamera handset.


Rahmat di sebalik peristiwa tsunami tiada siapa yang tahu melainkan-Nya. Acheh merupakan bumi bertuah. Semoga rahmat Allah s.w.t sentiasa mengiringi Acheh.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...