Wednesday, December 15, 2010

Hadis: Perkara Yang Perlu Kita Ingat


عن أبي أمامة قال: قال رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم: " أنا زعيمٌ ببيتٍ في ربض الجنة لمن ترك المراء وإن كان محقّاً، وببيتٍ في وسط الجنة، لمن ترك الكذب وإن كان مازحاً، وببيتٍ في أعلى الجنة لمن حسَّن خلقه


Daripada Abi Umamah katanya Rasulullah s.a.w. bersabda: "Saya menjadi penjamin terhadap rumah di pinggir syurga kepada orang meninggalkan perbalahan walaupun dia yang betul, terhadap rumah di tengah-tengah syurga bagi sesiapa yang meninggalkan berdusta walaupun dalam bergurau senda dan terhadap rumah di bahagian atas syurga bagi sesiapa yang memperelokkan pekertinya. (Abu Daud, no: 4800)

Daripada Abi Umamah al-Bahili t, ia berkata bahawa nabi r telah bersabda:”Aku adalah ketua rumah di sekeliling Syurga, bagi sesiapa yang meninggalkan perdebatan dan perbalahan sekalipun ia berhak, aku adalah ketua rumah di tengah-tengah Syurga bagi sesiapa yang meninggalkan percakapan dusta sekalipun bergurau dan aku adalah ketua rumah di atas Syurga bagi sesiapa yang baik akhlaknya”. (Riwayat Abu Daud dan sanadnya sahih)

Dua hadis hampir sama dan membawa maksud yang juga hampir sama. Tetapi malangnya kita yang seharusnya mengamalkannya selalu meninggalkan ketiga-tiga perkara tersebut.

Pertama, semasa kita berbalah atau berdebat kita selalu ingin menang. Alangkah baiknya sekiranya kita mengundurkan diri sahaja daripada medan perbalahan tersebut. Biarkan sahaja mereka merasa menang dan puas hati dengan perbalahan tersebut. Kerana disisi Allah, kita yang menang bukan dia.

Kedua, kita selalu menyatakan suatu perkara yang tidak benar, berdusta, berbohong ataupun menipu. Ketahuilah alangkah jeleknya kita yang suka mereka-reka cerita atas suatu perkara yang tidak benar walaupun ia sebenarnya bertujuan mungkin untuk menyeronokkan si pendengar mendengar cerita kita.

Ketiga, asahlah akhlak kita dengan sebaik-baiknya. Akhlak bukan sekadaryang dapat dilihat oleh manusia sekeliling kita tetapi akhlak kita terhadap diri kita sendiri kerana kebanyakan daripada begitu sukar sekali untuk berlaku jujur dengan diri sendiri.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...